Monday, April 9, 2007

Bjudna på påsklunch

Igår fick vi iallfall lite påskstämning. Våra snälla grannar Kim och Mike bjöd in oss på påsklunch. Kim är alltid duktig när det gäller pynt. Det var påskkycklingar, harar och ägg överallt. En härlig påskbuffé hade dukats fram. Vi tog med lite svenskt knäckbröd och bjöd på. I vårt grannskap är det alltid knytkalas som gäller. Förutom oss så var även två andra par från våran gata där och deras barn. Här får tydligen barnen förutom vanligt påskgodis en påskkorg och denna korg kan innehålla lite allt möjligt beroende på barnets ålder. Det kan vara någonleksak eller spel. När de blir äldre fortsätter man ändå med att ge påskkorgar fast då lägger man i presentkort eller biobiljetter eller nåt annat trevligt. Påsklunchen var väldigt trevlig. Det brukar alltid vara trevligt på grannträffarna. Det är interessant att det alltid sker en uppdelning. Kvinnorna sitter i köket och pratar, umgås, dricker vin och äter ihop medans männen alltid sitter i vardagsrummet och kollar på sport. Den stora tv:n står alltid på. Egentligen spelar det ingen roll vad det är för sport bara det är någon sport som visas. Männen umgås inte mycket med varandra för deras blickar är klistrade på tv:n och sedan sitter de där med sin öl och bär in en tallrik med mat som de äter medans de tittar på sin sport. Igår var det golf som gällde. Stackars Calle som inte direkt är sportinteresserad får inte mycket manlig gemenskap. Han brukar sitta med oss tjejer i köket. Det tycker han är mycket trevligare iallafall. Jag är jätteglad över att han inte är någon sportfanatiker som jämt måste kolla på sport. Det hade jag nog inte orkat med. Även om han själv spelar golf så brukar han ändå aldrig kolla på golf på tv.

Nu är påskhelgen över. I amerika finns det inget som heter annandagar. Hela påsken gick ganska obemärkt förbi förutom igår då vi blev inbjudna på påsklunch och alla affärer var stängda, till och med matbutikerna.

4 comments:

Cecilia said...

Trevligt med sån gemenskap,grannar emellan.Att det är festligt men ändå så vanligt på något sätt.På tal om korgar till barnen,så fick vi "stora barn" godis av en kompis och vår lille Eric fick en leksak.Men jag saknade ett hederligt påskägg med svenskt godis...snyft.:)

Anne said...

Vi har inte så jättestort umgänge, men det där med att tv:n alltid står på och att det alltid är sport på hos folk. Det känner jag igen. I Sverige (åtminstone bland vårt umgänge) så var det snarare "fult" och oartigt att ha tv:n på då man hade gäster, för har man folk över då vill man ju umgås och inte sitta och glo på sport på tv.
Men här verkar det lite annorlunda, vilket min M gillar för han är sportfreak och även rätt tystlåten också så han tilltalas av den här amerikanska varianten där männen sitter och smaskar på lite tilltugg , ser på sport och emellanåt diskuterar lite sportdetaljer från matchen man kollar på.
Själv föredrar jag umgås när jag träffar folk och hamnar hellere i köket, ser på tv gör jag när jag är hemma ensam och inte när jag går bort (om det inte är dvd-kväll som man planerat in att ha med sina vänner, då är det förstås annorlunda).
-Anne

Annika said...

Ja, just det...Så där kan det lätt bli. Jag tycker INTE om det. När vi har fester eller träffar brukar jag se till att TV:n inte är på. Såvida man inte bjudit in till att just kolla sport.
På Påskadagen var det ju golf på TV. Alla män i familjen satt och tittade på skiten. Fast sen sa min svärmor att vi borde sätta oss i v-rummet och prata istället, så då reste alla män snällt på sig och följde med.

Jag tycker det lätt blir uppdelning på fester och träffar. Ofta ofta hamnar jag i köket med tjejerna, och Peter hamnar ngnstans med killarna.
Men, så kanske det är i Sverige också?

När man har middagar blir det aldrig så. Då står ju tv:n inte på, och man pratar och umgås. Allihopa. Trevligt!

Kul att ni hade en rolig Påsk!!

Desiree said...

Jag håller med er båda två annika och anne. Synd när tv:n tar över liksom. Även om det kan bli en uppdelning mellan könen i sverige också på fester så är fortfarande alla sociala och det är ingen tv som dominerar. Är man lite tystlåten och gillar sport så är det perfekt, det skulle jag också tycka. Jag har iallfall trevligt även om tv:n är på för jag ser ju till att sitta i köket och umgås. Själva har vi valt att inte ens ha en tv i vardagsrummet utan har ett separat tv-rum på ovanvåningen.