Tuesday, April 3, 2007

Glad Påsk

Denna vecka är det påskvecka. Men det märks knappt att det är påsk. I affärerna påskpyntas och skyltas det inte. I matbutikerna finns det lite påskgodis/påskägg men annars märks det som sagt inte speciellt tydligt. Påskris med fjädrar i färggranna färger verkar de inte ha i USA som vi har i sverige. Nu har ju alla träd redan slagit ut för fullt så det där med påskris kanske inte gör sig så bra när allt redan är grönt ute.

Ledigt på långfredagen har vi inte heller. Religösa högtyder firas helt enkelt inte som allmän helgdag. Vill man fira påsk får man helt enkelt ta semester. I skolorna har de inte heller ledigt men å andra sidan lägger de inga viktiga prov under tex långfredagen så att de studenter som vill ska kunna ta ledigt för att kunna fira påsk hemma. Skolorna i Alabama har nämligen redan haft sitt Spring break (vårlov). Jag antar att vi inte heller kommer att behöva förvänta oss att det kommer några påskkärringar och knackar på. Här är det ju Halloween som gäller för sådant. Svårt att känna någon direkt påskstämning tycker jag. Vi har inte heller plannerat något speciellt påskfirande på egen hand. Jag antar att denna vecka kommer att vara som vilken annan vecka som helst. I sverige ser man ju fram emot påskhelgens ledighet och påskmiddag med familjen men eftersom vi varken har det ena eller det andra här så får vi försöka hitta på något annat.

Glad påsk på er allihop!

6 comments:

Annika said...

Jag har inte haft Påskstämning sedan jag till USA flyttade. Trist, men sant.
Det känns ju inte alls att det är PÅSK när man har så lite dagar runt påsken.
Påskdagen är den enda dag som firas här. Dagen efter vardag, håhåjaja...Långfredagen är en helt vanlig arbetsdag, och nej, glöm påskkärringar.
Skulle vara kul att fira en "svensk" påsk, känner jag...

Anne-Marie said...

Det är litet konstigt att man egentligen inte firar påsk i USA eftersom folk i allmänhet är mer religiösa här än vad man är i Sverige. Min mamma berättade idag att hon skulle sätta fram litet påskpynt.
Jag minns Hötorget runt påsk med alla tulpaner och ris med fjädrar i alla slags färger. Vilken färgprakt!

Anne said...

Jag tycker de högtider man är van att fira inte alls uppmärksammas här, jättetråkigt och det saknar jag. Som du skriver Desiree (och Annika och Anne-Marie i era kommentarer) så är det ju ingen påskstämning. Nyårsafton var också en stor besvikelse. Den dagen och kvällen är ju så förväntansfull och härlig i Sverige men här märkte man ingenting.
-Anne

Anne said...

.....och GLAD PÅSK till dig också Desireee!

Toini said...

Här har vi ledigt på fredag (Canada), men inte på måndag. Har inget påskpynt framme och vi har inga planer på nått speciellt förutom att vila och ta det lugnt.

Glad påsk iallafall!

=^_^=

Desiree said...

Glad påsk på er allihop. Canda verkar ha det beydligt vettigare än vad USA har vad gäller en hel del grejer. Håller med dig helt Anne, att nyårsafton var en stor besvikelse. Tyvärr kommer vi inte att vara här 4th of july för att kolla in hur pass stort det är. Jag får läsa om det i era bloggar.