Friday, June 8, 2007

Ett besök hos ögonläkaren

Detta blev vår allra första kontakt med den amerikanska sjukvården. Behövde förnya mitt lins och glasögonrecept. Här går man inte till en optiker som man gör i Sverige utan här går man till sin ögonläkare och gör en fullständig ögonundersökning. När man kom dit fick man först skriva in sig i receptionen sedan fylla i en massa papper om hälsostatus osv. En sjuksköterska tog sedan hand om en och man fick göra de vanliga testerna som man normalt gör hos optikern i Sverige också, kolla synen med bokstavstavla osv. Ögonläkaren droppade sedan i ett par ögondroppar som dillaterar pupillen för att kolla baksidan/insidan av ögat. Man fick sitta i väntrummet och vänta en kvart på att de där dropparna skulle börja verka. Sedan var de omöjligt att fokusera blicken och få skärpa då man försökte läsa nåt. Märklig känsla. Utan glasögon eller linser funkade det ok att läsa men inte med glasögon eller linserna på. 2-3 timmar tog det innan effekten släppte. När vi lämnade läkarmottagningen fick vi sätta på oss solglasögonen för det blev alldeles för ljust annars.

Kom tillbaka till min dator och försökte läsa bloggar, det var trixigt. Jag har nog aldrig läst så långsamt som då. Vi måste sett ut som värsta knarkarna med dessa stora pupiller. Jag gick och funderade på om det är så här de känner sig då? Är det sådan här syn man får då? Tycker detta är jobbigt nog utan resten av drogeffekten. Nu har jag iallafall nytt recept för både glasögon och linser vilket behövs då man ska beställa linser på nätet som är billigast och smidigast. Känns ändå tryggt att ha gjort en grundlig undersökning av ögonen. Allt såg finfint ut sa doktorn så jag är mycket nöjd.

Ha en skön helg allihop!

3 comments:

Annika said...

Jodå, grundligt är det för det mesta hos läkarna här, och det är bra.
Jag har aldrig genomgått en sådan synundersökning som du gick igenom. Men det har däremot Peter, och jag vet hur jobbigt han tycker det är efteråt!
Glad att allting gick så bra i ditt fall!

Kram!!

Desiree said...

Ja grundlighet är aldrig fel. Det är alltid skönt att veta att allt ser bra ut som sagt.

nina said...

Det var verkligen en grundlig undersökning. Jag har också linser, i Sverige gick jag på undersökning en gång i halvåret (minns att optikern ibland rullade upp ögonlocken på tops - huuuu!, dock utan vätska som vidgar på pupillerna...)

Här i Costa Rica gick jag till optikern och visade upp mina linspaket där det stod styrka och sånt, sen hade jag linserna i handen. Inga recept här inte. Betalade ca 300 kr för ett halvår tror jag.