Sunday, August 30, 2009

Släktträff och reseförberedelser

Sista tiden har verkligen gått otroligt fort. Nu sitter jag här och det är sista dagen på min vistelse för i sommar här i Sverige. Imorgon åker jag tillbaka till Alabama för att tillbringa hösten där. Jag kommer dock att komma tillbaka hit till Sverige för att fira jul här med familjen och det känns jättekul. När jag först skulle hit kändes som en otroligt lång period och det har det också varit. Det känns som om det både har varit en lång och en kort vistelse samtidigt på något sätt. Jag är otroligt lycklig att jag har fått den här sommaren här. Det har betytt mycket för mig och det har varit väldigt lyxigt.

Det har nog varit en av mina allra bästa sommrar. Det har iallfall varit den sommaren i mitt liv som jag troligtvis uppskattat allra mest. Jag har fått möjligheten att stanna upp, landa i mig själv. Fått tillfälle till att reflektera och fundera och allt detta har varit väldigt viktigt och betytt mycket för mig. Jag har också fått möjlighet att i lugn och ro få umgås med både vänner och familj utan att känna den där stressen att allt och alla ska hinnas med under två veckor som det tidigare varit. Jag har fått bli av med mycket av stressen som jag hade i Alabama som jag ständigt bar med mig. Jag har fått ta ett djupt andetag och stanna upp. Jag känner att jag funnit och fått den där ron som jag kom hit för och sökte.

Idag gjorde jag en trevlig utflykt tillsammans med mina föräldrar till botaniska trädgården i Uppsala. Jag gillar verkligen botantiska trädgårdar. Det är för det mesta så vackert, rofyllt och lugnt där.




Ett stort gräs, lite gulnande höstlöv i vatten, kålblomma och en lilja.


I lördags var jag inne i stan och var med på en släktträff. Vi blev ganska många fast detta var inte närmaste släkten utan flera familjegrenar till en gemensam mer avlägsen släkting. Tydligen har de släktträffar vart tredje år. Jag hade inga som helst förväntningar men det hela blev mycket trevligt. Vid lunchen hamnade jag brevid en man som jobbade inom reklambranchen och mitt emot satt en tjej i min ålder som var marinbiolog och båda var väldigt trevliga och pratglada. Jag ser fram emot att kunna vara med på nästa släktträff vart den nu blir. Tydligen hålls det på lite olika platser varje gång och då ofta på något ställe där släkten har sin historia på något sätt eller någon gård som en gång i tiden eller fortfarande tillhör släkten.



l
Säktträffen började på nationalmuseum där de hade en liten utställning om just Linnerhielm och hans konst och verk. Det var framförallt akvarellmålningar han gjort föreställande det svenska landskapet och naturens skönhet.





Jag passade på att ta lite Stockholmsfoton för vädret var verkligen stålande vackert. Då det var tidig lördag förmiddag var det ännu inte mycke folk ute på stan. Luften kändes ren och klar. Jag bestämde mig för att promenera från Centralen till nationalmuseum. Passerade förbi Kungsträdgården. Smet in på Grand Hotel och tog en liten kissepaus.

Men nu längtar jag väldigt mycket efter C. Det ska bli jättekul och skönt att få träffa honom, krama om honom och bo ihop bara vi två igen.



Stockholm är verkligen vackert speciellt under klara vackra sensommardagar som denna. Den här sommaren har jag fått både tillfälle och chansen att bekanta mig med Stockholm på ett sätt som jag tidigare inte haft eller tagit mig tid till. Jag har denna sommaren promenerat runt på många olika ställen och stadsdelar. Jag har gått gata upp och gata ner och upptäckt många nya ställen.

9 comments:

Anna, Fair and True said...

Kul med släktträff! Jag har aldrig varit på en sådan. Jag menar en sådan med lite mer avlägsna släktingar som man aldrig träffat.

Det måste vara lyxigt att få så lång semester också. Alltså, inte bara detta att du har fått vara hemma i Sverige vid en period då du verkligen behövde det, men också att du hade möjlighet att vara ledig så länge.

Bon voyage!

Annika said...

Desiree...vet du, din blogg denna sommar har verkligen utstrålat HUR BRA DU MÅR!!!
Det har lyst genom datorn!
Underbart!
jag är skitglad att du och jag sågs på Rosendal, och jag kan bara beklaga att det inte blev ett möte till.
Men, nu är det höst (nåja, inte här kanske men...) och vi ska hoppas att vi ses på den amerikanska östkusten under hösten.
Du kommer tillbaks den perfekta tiden. För visst är väl hösten nästan härligast årstiden här?
Sen är det JUL och vi åker hem båda två igen. Du för gott, jag för att fira jul...

Förstår att du saknar C!! NU är det snart bara ni igen. MYSIGT!!!

Roligt med släktträff...jag har så liten släkt att vi knappt kan ha ngn sådan :-)

Önskar dig den lyckligaste av resor tillbaks till US!!!

Jättekram!!

Desiree said...

Anna, tack så mycket. Det har verkligen varit otroligt skönt och lyxigt med en sådan lång semester. Har läst en del om din USA semester i NY på Petchies blogg. Den där parken som låg en bit upp ovan mark verkade ju vara hur häftig som helst. Hur länge var du i NY? Kul att du fick chansen att träffa på både Saltis och Petra där. Ha det bra.

Annika, japp det har varit en toppensommar. Jag är jätteglad att vi hann att ses också även om det inte blev något senare på skybaren. Jag tror att vi båda hade fullt upp. Du hade ju inte så många dagar i Stockholm och det var ju även de sista dagarna som Calle var här. Kul att vi båda som sagt kommer att flyga till Sverige till jul. Jovisst är det höst nu vännen. Här iallfall känns det som höst. Jag har faktiskt kommit till en punkt då det känns bra och ganska lagom att faktiskt åka tillbaka till mitt och till Calle. Jag tycker mycket om hösten i Alabama. Det är en av de bästa årstiderna som du säger. Milt, vackert med alla höstfärger och ofta sol och blå himmel. Jag tror det kommer att bli en jättebra höst. Jag känner mig hel på ett helt annat sätt numer. Nu är jag redo att njuta av hösten i Alabama.

Stor kram.

Anne said...

Jag instämmer i det Annika skrev, det har verkligen känts genom datorskärmen och dina inlägg hur bra du mått och hur du trivsts, njutit och uppskattat din sommar. Det är jätteroligt att höra.
Hoppas att du får en behaglig flygresa till Alabama. Du kanske åker direktflyget till Atlanta eller?
Kram!

Millan said...

Vad skont det later! Med din sommar alltsa. Det ar sa harligt nar man verkligen uppskattar nagot sa mycket. Sarskilt som ni ju ar pa vag tillbaka hem sa ar det ju skont att du verkligen kannt att du trivts. Det ar ju inte ofta man har sapass lang ledighet att man faktiskt hinner med att riktigt slappna av och landa som du skriver sa det maste kannas valdigt gott.
Vad skoj med slakttraff ocksa!! Ar det nagon som gjort ett slakttrad och pa sa satt startat denna tradition?
Kram och hoppas resan vasterut gar bra

Ninni said...

Vad fint det låter att du fått vara i Sverige så länge och haft det så bra! Flyttar du också tillbaka till Sverige snart?
Vi kommer tillbaka i mitten av september då min makes projekt är slutfört. Det känns både lite sorgligt och samtidigt skönt. Att få ha ett hem igen. Vi har ju haft huset kvar i Sverige.
Ha en skön resa tillbaka till Alabama!
Kram Ninni

Lullun said...

Detta var ju bara ett helt underbart inlägg! Det är ju bara såå härligt att du fick möjligheten att ta denna sommar - det har låtit som om du verkligen har behöft den! Jag är verkligen glad för din skull och hoppas att saker och ting fortsätter att falla på plats för dig.
Kul också med släktträffen! Verkligen.
Hoppas nu du får en trevlig resa hem till Alabama och ett kärt återseende med C!

Camilla said...

Vad kul med en slakttraff sa dar bara.
Vad skont att du har fatt den tid hemma precis som du ville ha den. Ibland snurrar allt bara pa i ett tempo som gor det svart att hanga med. Jag tror att alla behover en paus fran allt ibland.
Som alltid bjuder du ju pa fina bilder. Tur att jag kan njuta av andras foton, da jag inte ar nagon masterlig fotograf sjalv precis:)
Har ar det mer kolla & knapp som galler.
Ha det gott
Kram

Marianne said...

Så skönt att sommaren gav dig det du ville och att du verkligen fick pusta ut ordentligt. Det var du verkligen värd! Underbart när man får möjlighet att faktiskt följa sina behov och att det ger resultat. Då är det sedan så mycket lättare att uppskatta det man har runt omkring sig.

KRAMAR!