Thursday, December 10, 2009

Fredag

Fredag, så nice! Med tanke på att förra helgen inte var någon jag direkt såg fram emot och inte var någon njutning så tänker jag softa och njuta dessto mer denna. Igår eftermiddag var vi iväg och skrev på de sista papprena för husköpet. Vi gjorde the closing som det heter här. Känns otroligt skönt. Nu har vi officiellt och formellt sålt vårat hus. Det som folk lägger som handpening här är en sådan löjligt liten summa att man som husägare går omkring med en klump i magen och oroar sig för att de ska dra sig ur ända fram till just closingen. Då har man ju vid det laget redan flyttat ut med allt sitt bohag och redan tecknat upp sig på lägehet med hyra för X antal månader eller köpt ett nytt hus. Systemet är helt knäppt egentligen. Jag tycker att det är rimligt att man begär 10% i handpenning så som man gör i Sverige. Då vet man ju att de potentiella nya ägarna är seriösa med husköpet. Här lägger man 1000 dollar i handpening på ett hus som är värt flera hundra tusen dollar! Tusen dollar är ju ingenting! Det kan man ju lätt gå ifrån utan att bli ruinerad. Vi har faktiskt en granne längre ner på gatan där vi bodde innan som jag tycker hemskt synd om. Hon har försökt sälja sitt hus i ca 2 år nu och råkade precis ut för det jag tagit upp ovan. Hon har flyttat ut ALLT och nu drar de potentiella köparna sig ur! Där står hon med ett tomt hus som bara kostar pengar och som kanske kommer att ta gud vete hur lång tid till att sälja. Det är först idag som vi torkar svetten från pannan och kan fira att vi sålt huset. Jag flyttar fasiken inte tillbaka ALLT eller bor i en lägenhet då jag har ett stort fint hus som kostar mig mycket pengar plus att man har lägenhetshyra på 6 månader att betala. Fy vilken mardröm det hade varit. Usch då hade jag begått harakiri om det hade hänt mig. Idag kommer våran mäklare att åka till C med en check på hela beloppet och sedan får C åka med denna check till banken och sätta in hela summan. USA är både ett modernt land och samtidigt ett mycket omodernt land då det kommer till vissa saker som just detta med checkar som fortfarande används rätt flitigt här. Känns lite olustigt att behöva åka med en check på en sådan stor summa själv men tydligen är det så man gör. Hyran för lägenheten kommer vi alltid få betala med check för det är tydligen det enda som de tar emot. Ja ja vi får iallfall använding för det där checkhäftet då som vi så sällan använder.


Men för att gå till något mycket mer trevligt så har min fotobok, Sweden kommit. Jag har gjort en bok med utvalda foton som jag tagit från Sverige och Stockholm som jag tänkte ge till våra kära grannar som en julklapp/avskedspresent/inbjudan till att komma till Sverige framöver. Jag är supernöjd! Böckerna har verkligen blivit fina. Detta är första beställningen jag gjort. Jag har ju jobbat en hel del med dessa böcker men inte kunnat bestämma mig hur jag vill ha dem och hur mycket jag skulle ha med. Jag har ju även påbörjat en bok om Alabama men inte lyckats göra färdig den. Nu har jag dock blivit triggad av att verkligen göra färdigt denna bok.


Så här ser boken ut. Jag är verkligen supernöjd.

Ha en riktigt skön helg, Lucia helg och allt som det är i Sverige. Men här firas varken advent eller Lucia. Själv ska jag njuta av en helg som inte går i superstress, aha sååå skönt!


16 comments:

Victoria said...

Vilken jättefin bok och vilken bra idé att ha som present!! Vilket företag använde du? Jag håller också på med en bok, men det tar så lååååång tid och pillra och fixa och flytta om hit å dit så jag blir nog aldrig klar tror jag. Jag använder Blurb BookSmart och jag är rätt nöjd med användarvänligheten, det är mest det som gjort mig irriterad när jag provat andra, att man ofta bara kan välja mallar och inte kan få det exakt som man vill.
Nåväl.
Kram och ha en kanontrevlig helg!

Anne said...

Fotoboken ser så FANTASTISKT fin ut. Oj, vad den ser vacker ut på de bilder jag kan se här på bloggen. Den ser ut som ett mästerverk, jag lovar att grannarna som får den i present kommer att tro att den är köpt och inte att den är gjord av dig själva, med dina egna foton. Som nog även Annika kan skriva under på, och nu även du, så är dessa fotoböcker lätt beroendeframkallande. Har man gjort en och blivit nöjd med resultatet så blir man (som du nu säger) inspirerad att göra fler.

Visst är det lite konstigt med de låga handpenningarna. Även det här med att man får en check på så stort belopp alternativt är den som ska betala ett stort belopp med en check. Det var samma för oss, när vi gjorde closing så var det en "cashier's check" som gällde och bara att åka runt med den. Som tur är, så är ju dessa cashiers check i alla fall säkrare än en vanlig check.
Det där med låg handpenning och dra sig ur, förstår att det är först nu vid påskriven closing som ni kan pusta ut på riktigt. Puh, grattis än en gång får jag säga! Jag vet flera hus här i området som i princip varit sålda. Handpenning betald, inspektion betald och utförd av den blivande köparen. Säljaren tror att det är klappat och klart, men icke. Precis som du skrev för din granne, sen drog de sig oväntat ur. Förlorar man bara tusen dollar eller nåt liknande så är det ju mycket lättare att dra sig ur än om handpenningen varit på säg 10% som den ju (minst) är i Sverige.
Jaja, ni har i alla fall ert hus sålt nu "på riktigt". Skönt!
Hoppas helgen blir mer bra, kram!

Desiree said...

Hej Victoria, jag änvänder mig av My Publisher som jag även vet att Annika och Petra på PR använt sig av. Om man går in på Costcos sida och Photo center så kan man ladda ner programmet där. Via Costco får du även aoutomatiskt 20% rabatt på boken/böckerna. Ha en fin helg.

Desiree said...

Anne, tack så mycket. Du har ju gjort flera jättefina böcker redan. Visst är det kul när det blir bra och man får se resultatet. Nu vill jag som sagt så gärna göra klart boken som kommer att handla om Alabama till oss själva. Det som är svårast är att välja ut foton och begränsa sig. Men det är också kul samtidigt.

Ja usch inte kul för säljare då köparna drar sig ut i sista sekunden. Jag undrar nästan varför man överhuvudtaget har handpenning då den i princip bara är symbolisk. Men men för oss har det ju gått bra so far iallfall. Ha en riktigt skön helg vännen.

Kram

SweFlo said...

Vilken otroligt fin bok! Har tänkt på det där med fotobok, kanske nått att tänka på nästa gång jag åker hem, ta lite bra kort kort som jag kan göra en bok av.

$1,000 handpenning! Det tror jag inte många banker häromkring skulel gå med på! Här ska man lägga minst $2,000-$3,000 i sk "earnest deposit", vilket man får tillbaka om man drar sig ur, men för själva lånet ligger handpenningen på 10%-20% i genomsnitt. Vi har valt att betala $2,000 i deposit och 20 % i down payment. Men det finns verkligen många hus att välja mellan numera!

Miss Marie said...

Vilken fin bok! Verkligen! Jag har gjort en om bröllopet, men den är inte ens nära så fin som dn här! Verkligen kul present till era grannar.

Ha en trevlig helg!

Desiree said...

Sweflo, tack så mycket. Det är både lätt och jättekul att göra en sådan här bok. Låter bra att handpeningen och ernest deposit är högre i Florida. Så lågt som det är här blir det ju bara symboliskt, det fyller ju knappas någon funktion. Du har helt rätt i att det är köparnas marknad just nu. Det finns jättemycket hus att välja bland. Håller ni på att kika efter nytt alltså?

Marie, kul att du också gjort en sådan bok från bröllopet. Numer har man ju inte fotoalbum så det är ju lite kul att faktiskt ha något som man lätt kan ta fram och visa och även ta med sig. En fin coffee table bok med sina egna bilder är ju verkligen inte helt fel. Jag hoppas att det blir en uppskattad present men det blir den nog.

Saltistjejen said...

Boekn ser hetl fantastiskt ut tycker jag! Du är ju otroligt duktig på att ta foton också och sedan har du estetisk talang! :-)
Dina grannar kommer bli så glada. Och får de inte Sverigelängtan efter att ha bläddrat i den boken så vet jag inte om de någonsin kan få det?! ;-)
Vad har du använt för företag? My Publisher som jag tror bl a Anne och Annika använt eller något annat företag?
Hoppas ni får en riktigt skön helg och kan njuta av att husaffären är över! grattis till det också!
kram!!!!

Annika said...

ÅÅÅ, nu har du fotoboken gjord! VAD roligt och den ser så fin ut!
Visst är det fantastiskt så vackert det blir med My Publisher!
Japp, nog vill man göra fler när man sett ett gott resultat i handen!!

OJ; jösses vilken liten handpenning, Desiree!!
Vet inte ens en ggn om det är tillåtet att lägga så lite i VA. Vi lade 30,000 på vårt radhus då vi köpte det, och då drar man sig INTE ur.
Gulp vad nervig jag skulle vara!
Men det gick i LÅS!! OCH ni är home free!!!!

Kramar!!!

Desiree said...

Åh Saltis, tack så mycket. Jag hoppas att de kommer att bli glada som sagt över denna present. Jo jag har använt mig av just My Publisher som flera andra använt bland annat Annika och Petra. Kan verkligen rekomenderas. Det är så skönt att husaffären är över och att allt gick i lås. :-)

Annika, jag har ju sett din bok och den var sååå himla fin! Jag kollade också in Petras böcker då vi var på PR och också dessa var så otroligt snygga. Nu fick jag tummen nu.
Ja handpeningen här i Alabama är rena rama skämtet, extremt liten. Bra att det inte verkar vara så i alla stater. Ha en riktigt bra helg. Här ska det vara riktigt kallt och regning. Verkligen sådant där väder som gör att man vill mysa till det inomhus.
Kram

Anna, Fair and True said...

Vad fin fotoboken ser ut! Jag har tänkt att göra en till min morfar men det har inte blivit av ännu...

Vad skönt att huset äntligen är sålt på riktigt!! Och vad konstigt att det funkar som det gör, i alla fall i Alabama. Tänk att USA är så uråldrigt fortfarande så att de använder checkar!

Ha en bra helg!

Ninni said...

Vad fin din bok ser ut att vara!! Vad sugen jag blir att göra en själv. Jag har faktiskt lekt med tanken att göra en med bilder från Brasilien men ännu inte kommit mig för att göra det. Men nu kanske...Jag har tidigare hört att Blurb ska vara bra men nu fick jag ju ytterligare ett alternativ.
Vad skönt att husförsäljningen äntilgen är klar! Ja, handpenningen är verkligen skrattretande låg. Undrar just varför man har ett sånt system?
Nu är jag ledig tre veckor och ska föröka komma ikapp med min kurs samtidigt som jag ska få ordning på julen i vårt hus ;)
Må så gott!
Kram Ninni

Desiree said...

Anna, tack. På vissa områden är verkligen USA stenålders. Ja det där med checkar är verkligen inget man kommer att sakna.

Ninnie, du om någon borde ju absolut ta och göra en sådan bok eller flera. De blir kanonfina. Det blir en verkligt uppskattad gåva och en mycket personlig gåva. Det blir också en mycket trevlig coffee table book. Du har ju verkligen ett gediget matrial som skulle göra sig otroligt fint som bok.

Kram

Marianne said...

Vilken fin bok! Men med dina fantastiska foton, vad skulle det annars bli? Jag började på det där, men har inte fortsatt, det tar ju rätt mycket tid att först välja foton, och sedan layouta dem.

GRATTIS till att husförsäljningen nu äntligen är färdig. Helt och hållet och inga sura överraskningar i sista minuten. Så skönt. Det måste verkligen vara en mardröm för er granne att stå med ett stort hus och en lägenhet. Kan hon kanske hyra ut huset?

Hoppas att helgen blev så där riktigt slapp och skön som du önskade dig!

Kram!

Camilla said...

Vilken väldigt fin bok du gjort! Jag har också tänkt göra en bok eller flera.. och nu blev jag väldigt inspirerad. Så nu ska det nog snart bli av:)

Ha det gott
Kram

Suzesan said...

Det hände mig en gång när jag skulle sälja en bostadsrätt. Han drog sig ur den som skulle köpa. Surt och jobbigt. Jag stod med tre lägenheter helt plötsligt. Det löste sig snabbt då jag hittade en som kunde hyra i andra hand. jag bodde inte i den jag sålde utan i en annan som jag var på väg att flytta ut ifrån till en ny.

Grattis till the closing. Läste härovanför och fin lägenhet ni har hittat. Konstigt att komma in i vardagsrum direkt. Men men olika vanor och (Ovanor*fniss*)

Åhhh så fin bok. Duktig du är med foton.

En sån vill jag göra till mina barn. En till dem var. DE fyller jämna nu båda två, så det får väl bli en försenad present sen. Så får det bli. Kul idé att ge bort en sån i present så där. Snällt.

Kram
/Susanne