Wednesday, January 13, 2010

Detaljer i vardagen

Lite snabba reflektioner i vardagen här. Tycker verkligen att det är både kul och interessant med just de små detaljerna som man lägger märke vid mellan Sverige och USA. När man precis landat vare sig det är Sverige eller USA lägger man märke till dessa småsaker i vardagen.

Avstånden är större och trafiken mer intensiv här. Flerfiliga motorvägar är standard här med tre eller fler filer. Vägarna är sämre med stora hål här och där, både på de stora motovägarna och mindre vägar. Motorvägen här utanför Birmingham som vi kör på varje dag till jobbet är gjord av betongplattor istället för asfalt. Vägarna och vägunderhållningen är inte den bästa just här i Alabama.

Det tar TID att ta sig från ställe till ställe på ett helt annat sätt just pga av både avstånd och av trafiken. Att åka till jobbet för oss tar allt mellan 25 minuter till över en timme beroende på hur mycket trafik det är.

Måste medge att jag gillar det amerikanska toalettpappret bättre. Det är helt klart mjukare. Det svenska toapappret kan nästan ibland kännas nästan som kartong. Det lustiga är dock att själv toastolarna här är så otroligt lågt placerade många gånger.

Att få varorna nedpackade i affären är både bra och dåligt. Skönt att slippa stressa och packa själv men oftast är det väldigt oeffektivt både tidsmässigt och praktiskt. Allt blir packat huller om buller beroende på vem som packar dina varor. De som packar tenderar att blanda både kylvaror med skafferivaror. Det blir ett väldans spring då man packar upp allt hemma sedan. Jag föredrar nog att få packa själv så att man slipper sortera så förbannat då man kommer hem.

Senaste terrorhotet och attentatet under julhelgen i Detroit fyller fortfarande media och debatter här. Dagligen pratas och disskuteras det om detta ämne. Obama har helt klart fått en het potatis att tackla här. Terror debatten har verkligen blossat upp rejält igen.

Jag slås också av att mycket av samhället och sättet man lever på här i södern känns gammaldags och ålderdomligt. USA är ett kontrasternas land. Dels är det inom vissa områden och regioner väldigt modernt och ledande på många fronter men sedan finns det också delar och saker som gör att man känner att man lever i en svunnen tid. Södern är känt även inom USA för att inte vara dem mest progressiva delen av USA. Här går tiden långsamt. Man är konservativ och vill gärna hålla fast vid saker så som de alltid varit. Det är svårt att riktigt sätta tummen på vad det är men här känner jag att man transporteras tillbaka i tiden på något sätt. Boende och inredning i Sverige känns mycket mer modernt och fräscht.

Men vad jag också lade märke till i Sverige är att det finns så många osynliga mallar för hur man ska göra och hur man ska leva. Det är helt klart relativt ”lågt i tak” med snävt svängrum för alternativa lösningar. Detta kommer vi nog helt klart märka betydligt mer av den dagen vi flyttar hem på riktigt. Jag inser att man under den tiden man bott här har förändrats och präglats av nya synsätt. Jag är inte den jag var då jag lämnade Sverige. Jag tänker och tycker annorlunda nu då jag sett andra sidor. Mina värderingar har blivit annorlunda.

Summa summarum är att det finns både bra och mindre bra saker överallt. Ännu en dag med lite kyligt men klart väder att njuta utav.

17 comments:

Saltistjejen said...

Tänkvärt!
Och visst är det så. "Ditt" USA är nog väldigt annorlunda från "Mitt" USA. Men det är även detta som gör landet så spännande tycker jag. :-)
Kram!

Anne said...

Bra inlägg!
Jag håller med dig att skillnader märks tydligare när man varit iväg hem till Sverige på ett besök, man "ser" dem mer och bättre igen när man är tillbaka här igen.

Det där med vägarna och kvalitén är intressant. Vi har också en del betongvägar, men inte så mycket. Men när man är på de vägarna så låter det ju dunk-dunk när man passerar en skarv.
När vi bilade i New Mexico och Arizona så var det jättetydligt hur vägarnas skick kan variera från delstat till delstat. Ofta märker man ju ingen skillnad när man passerar en delstatsgräns, det står en skylt men vare sig natur eller omgivningar förändras ju radikalt. Men gränsen med NW och AZ var stor, vad gäller vägarna, åtminstone på de platser där vi korsade gränserna så var det en knivskapr gräns. Det var som att jaha, här tog pengarna plötsligt slut och så fick vi istället nöja oss med det här. Vägarna var mycket sämre i NW än i Arizona.
Vad nu min poäng med det var...

Södern som konservativ och gammaldags, det är ju som du säger vad som sägs om södern i USA. Vad jag också tycker sägs, åtminstone hör jag det här, att i Södern så är artigheten störst i hela Amerika och gentlemannamässigheten så stor och "the southern hospitality" och allt vad de nu säger när de på andra håll lyfter fram bra saker med södern.
Jag tycker ju att artighet överlag är en stor amerikansk grej som verkar finnas landet över. Men ska man tro äkta amerikaner så verkar den biten vara ännu större i södern, gästfriheten ännu större där?
Samtidigt verkar man ju rätt konservativ gentemot mycket och främlingsfientlig också (jag tänker på den rätt färska historien med svarta och annat). Det känns som södern känns rätt dubbel på nåt sätt. Eller?

Babbel, babbel. Intressant är det i alla fall.

Desiree said...

Saltis, ja det här landet är så stort att är svårt att göra generaliseringar. Olika delar är väldigt olika men visst ger olikheterna bara krydda.

Anne, interessant att just var en sådan stor skillnad på vägarna mellan Arizona och New Mexico. Här nere har jag inte märkt någon större skillnad mellan de stater som gränsar till Alabama men det finns gott om betongplattor med sina skarvar. Här inne i stan i B-ham är vägarna inte något vidare. De är lappade och lagade och har fortfarande en hel del hål och gropar.
Södern har mycket charm och positiva sidor. The Southern Hospitality som de är kända för just här är underbar. Folk tar sig tid att stanna och småprata och hälsa och le även på folk de inte känner. Nog kommer jag sakna just hövligheten och artigheten mycket. Det var något som inte fanns i Stockholm där man många gånger blev kuffad och puttad på utan det minsta ursäkta mig. Det finns helt klart bra och mindre bra sidor med allt och alla ställen.

Annika said...

Exakt, och ma nönskar att man skulle kunna ta det bästa ifrån lädnerna och flytta det till ngn ö i mitten av Atlanten.
Hihi!
jag säger som Saltis; våra resp USA diffar väldeliga!!
Landet är ju så stort och folket så olika, och livsstilen så olik...
COOLT, tycker jag också!

Mest asfaltsvägar här, men nu efter den jättelika vinterstormen i dec, är det mkt pot-holes. Inte kul.

Southern Hospitality ja,det är ju känt.
men också den enorma konservatismen där du bor. OJ, jag skulle nog bli lite knäpp tror jag.
men ack så coolt att du har fått bo där du bor dessa år. Snacka om att du fått se ngt annorlunda.

Jodu, artighet och service o sthlm kan man se sig i stjärnorna efter...
Likaså tycker jag att det är lågt i tak vad gäller en hel del.
Det mesta ska vara i en mall. Sånt märker man då man varit borta ett tag. Intressant.
Likaså märker man detsamma här...

Kramen!!

Desiree said...

Helt rätt Annika, det finns många för och nackdelar med alla ställe. Visst skiljer sig de olika delarna av USA markant från varandra. Även om avståndet inte är så stort mellan där du bor och här så är det ändå väldigt stor skillnad på mycket. Men det har varit fantastiskt att få uppleva allt det här. Det ångrar jag aldrig.
Kram

Ulrika said...

Ja jag fullkomligen älskar söderns gästfrihet och artighet. I början tyckte jag nästan det var lite överdrivet men efter några vändor på besök i Sverige inser jag att det här är mycket bättre än knuffandet, trängeseln och muttrandet som pågår i Stockholm.

Jag är väldigt nyfiken på hur det blir när ni flyttar till Sverige. Jag bor ju i New Orleans så vi har samma "södern-upplevelse".

Vägarna är ju en avdelning för sig. Jisses man får se upp när man kör. New Orleans är ju sumpmark överallt och vägarna rör sig hela tiden och nya pot-holes dyker upp varje dag. Har du sett Geico- reklamen som körs? Underbar! http://www.youtube.com/watch?v=NjMUfIKktWU

Det finns mycket att säga om södern och kulturskillnaden var bra mycket större än jag nånsin trodde när jag flyttade hit 3,5 år sedan.

A home far away said...

Åhhh jag håller med dig om kassorna, att de packar åt en, inte undra på att det tar sån tid, jag blir tokig, nää där gillar jag det svenska systemet bättre...även om det blir köer där också, fniss

Ha en fin dag
Kram Gunilla i Singapore

Katarina said...

Bra artikel!

När vi bodde i södern, Georgia, tyckte jag att de flesta man mötte var vänliga och gillade att småprata, till skillnad från Kalifornien. Vareviga gång vi åker dit känns det som ett annat USA..

Här på Filippinerna känner man av samma sak, det är stor skillnad i kulturerna från söder till norr. Men så är det hemma i Sverige också. I norra Norrbotten där jag har min familj, där knackar man på dörren och vill ha en kopp kaffe. Man ringer och ber en sätta på bastun för att man har tänkt komma förbi och ta ett bad. Det har då inte hänt att detta skett, då jag bodde i mellan eller södra Sverige, jag hann iallafall bo på 14 orter..

Packa varorna,, Jo, tack, om man kan få dem organiserade. Man behöver inte heller lyfta i varorna i bilen, de gör det också!

Ha en bra dag.

Katta i Cebu

Miss Marie said...

Intressant att läsa om skillnader mellan USA o Sverige!

Anna, Fair and True said...

Intressanta reflektioner.

På tal om toalettpapper så hörde jag från en som jobbar på SCA att de har så svårt att sälja miljövänligt toapapper i USA. Amerikanarna tror att miljövänligt papper måste vara grått och strävt men så är det inte alls. Däremot är SCA:s mjukaste (fast miljövänligt) papper i USA ändå inte lika bra enligt amerikanerna. Det är inte lika tjock (det är väl minst tre lager i det amerikanska) och bomullsmjukt. Så de säljer mer till offentliga platser än till hem. Lite intressant tycker jag :)

Jag har aldrig förstått förtjusningen med betongvägar. Särskilt eftersom man måste åka över en skarv var tjugonde meter typ. Men visst, jag förstår att det innebär mindre underhåll samt att i varma stater fungerar betong bättre än asfalt; asfalt kokar ju nästan.

På tal om lågt i tak så kan jag uppleva att USA och Sverige är lågt i tak på olika sätt. Jag kan t ex känna att det är lågt i tak i USA vad gäller religion och tro, samt andra sätt att leva på, t ex att bara vara sambo och ha barn t ex (sedan är det såklart skillnad mellan storstad och landsbygd men om man ska hårddra). I Sverige kanske det är lägre i tak vad gäller t ex inställning till hemmafruar samt sådant som mode och design.

Sverige är ju fortfarande ett litet samhälle på många sätt, 9 miljoner människor är ju inte så mycket. Och i det samhället har du en massa mindre samhällen. Så referensramen blir således mindre. Sedan är den referensramen mindre i Oskarshamn än i Stockholm. Och Stockholms referensram är mindre än London eller New York. Och Alabamas referensram är mindre än New York. Och vad man stoppar i referensramen i USA och i Sverige eller i New York jämfört med Birmingham varierar ordentligt. Det är nog t ex mycket enklare att vara homosexuell i New York (eller t o m en liten stad i New York state) än i Birmingham.

Jag kan ibland känna att amerikaner från den lilla orten i Delaware där min gamla aupairfamilj bor tycker jag är ganska konstig som är 33 och inte gift eller har några barn ännu medan i New York skulle inte någon lyfta ett ögonbryn över det. Och i t ex den bemärkelsen är Sverige som helhet mer som New York. Å andra sidan kan inställningen i Sverige mot en 22-åring som väljer att skaffa barn vara lite "men du, du som är så ung, ska du inte skaffa dig en utbildning först", vilket kanske inte är rätt. Vi får ju alla göra våra egna val.

Men jag svamlar, ska sluta nu :)

Desiree said...

Ulrika, du och jag flyttade ju hit nästan samtidigt och som du säger ha vi samma söderupplevelser i mångt och mycket. Jag tror helt klart att jag kommer att sakna både vänligheten och artigheten som finns här alla gånger. Ja vägarna är som sagt inte de bästa. Jag har dock inte lagt märke till någon större skilland mellan AL och granstaterna. Jag har inte sett denna Geico reklam men ska gärna kolla in din länk. Jo precis södern är verkligen en speciell del av USA. Mycket mer annorlunda i sin kultur än vad jag någonsin kunde tänka mig innan jag flyttade hit.

Kram

A home far way, Gunilla ah så det är även så i Singapore alltså. Jag föredar att packa själv så att man hittar sina varor och att det också blir lättare att packa ur då man kommer hem.

Katraina, det är kul att du har bott i två helt skillda delar av USA och kan göra jämförelser på ett helt annat sätt. Nog finns det stora skillnader mellan de olika reigonerna i både kultur, folk osv. Visst finns det även stor skillnader mellan regioner i Sverige. Norrland och Skåne är väldigt olikt och också folket. Jag har som du inget emot att få varorna packade om man bara kunde få ett någorlunda organiserat system. Jag fattar inte hur de som packar varor resonerar fast problemet är väl kanske att de inte resonerar så mycket alls.

Marie, jo det finns många små interesanta detaljer i vardagen som man lägger märke till då man går från det ena landet till det andra.

Anna, tack för ett långt och interessant inlägg och kommentar. Du har helt rätt i att det är lågt i tak på helt olika sätt i både Sverige och USA. Det hade jag nog inte riktigt tänkt på men visst är det så att det helt klart finns många områden här där det är lågt i tak. Ha ha roligt resonemang om toapappret. Ja bara för att det är miljövänligt så behöver det ju inte betyda att man måste torka sig med kartong eller sandpapper ;-)
Även det du skriver om olika referensramar på olika ställen och beroende på hur stor staden är var interessant att läsa. Visst är det så absolut. Dessto större stad och dessto mer beresta folk är så öka också förståelsen och toleransen dessto mer för andra och andra sätt att leva sitt liv. Tack än en gång för ett interessant och tänkvärt inlägg. Ha en fin dag.

Kram

Ninni said...

Intressant att få läsa om skillnader som du upplever mellan USA och Sverige. Men visst måste det vara skillnader även inom USA och inom Sverige beroende på var man bor.
Må så gott!
Kram Ninni

Christoffer said...

Gillade verkligen detta inlägget, gillar att läsa om kontraster och egna synsätt och jämförelser av sin syn på saker.

Jag håller med om kvalitet på vägarna är mkt varierande men jag verkligen gillar att de är övervägande flerfiligt och en för det mesta skönt flyt på vägarna.

Ang. toalletpappret, visst har jag mest bott på hotell och hostel och där har det varit riktigt "billigt" papper som man nästan sett igenom om man säger så. Ngt som medelamerikanen kanske inte köper hem till sitt hem.

Btw. glömde skriva än lättare presentation av football i ett av dina äldre inlägg.

Sporten är lätt att förstå grunderna av, men tar lååång tid av att förstå djupet av det, då de har telefonkataloger med taktiker för att kunna matcha motståndaren på rätt sätt.

Ska skriva ett längre inlägg senare.

take care
kramar

Petchie75 said...

Visst tänker man mer på skillnaderna när man precis kommit hem - till både Sverige och tillbaka till "hemmet borta".
O och jag har pratat om att det kanske i framtiden finns möjlighet att vi bor något år i USA, alltså med Os jobb igen, men det är bara spekulationer just nu... och då har jag sagt att jag inte vill bo i Södern (som jag dock mycket gärna skulle vilja besöka) och inte heller Västkusten. Inte Södern för att det är så stor skillnad från Europa och Västkusten för att det är för långt hem. Ha ha, jag sa till och med att jag bara kan tänka mig bo i en stat som röstar democrat!
Kram

Petchie75 said...

PS Jag kan tycka att det amerikanska toapappret kan vara alldeles för MJUKT! Det liksom faller i bitar när man torkar sig, om vi nu ska snacka detaljer, ha ha! Det ska vara mjukt men starkt ;-)

Desiree said...

Ninnie, jo det finns gott om skillnader inom USA. Det här är ett så stor land att det egentligen är vädligt svårt att generalisera. Varje del av USA är nästan som ett eget land eller till och med varje stat många gånger.

Desiree said...

Christoffer, heeej gott nytt år! Hoppas du har haft det bra under julen och nyåret både hemma och på resande fot. Jag satt just häromdagen och funderade på om du var tillbaka eller inte. Ha ha jo du har helt rätt i att toapappret inte heller får vara allt för tunnt. Jag har någon gång gjort misstaget att köpa något så där flortunnt toapapper och det var inget vidare alls man fick kompensera genom att andvända mycket istället.
Jo det blev verkligen glädje här i AL då de blev champions för 2010. Det är som du säger att de enklaste grunderna kanske man kan snappa upp men oj så komplext det är om man vill fatta varför de gjorde si eller så. Gäsp själv skulle jag nog aldrig orka läsa en sådan där taktikbok tjock som en telefonkatalog då skulle jag garnterat somna :-)

Petra, believe me jag förstår dig verkligen med att om du skulle bo i USA så vill du helst bo på östkusten. Jag kan också mycket väl tänka mig att bo i USA en sväng till men då vill jag prova på någon annan del än södern och västkusten blir allt för långt bort från Sverige känner jag också med mer tidsskillnad, dyrare flygresor och fler byten osv. Skulle jag få chansen att bo i USA igen så vill jag helst bo längst med östkusten. Vi resonerar helt lika där. Ja när det gäller toapappret så tycker C ofta att det är på tok för mjukt. Det finns ju vettigt toapapper i Sverige också men det finns ju också verkligen kartong varianter med.
Kram