Thursday, March 29, 2007

Service


Bilden föreställer min ice-tea och min Mint Julep som jag beställde på en av de gamla sydstatsplantagerna som vi besökte nere i New Orleans.



Service är något som de är riktigt bra på i det här landet. Känns som om man kommer att bli bortskämd här med sådant. När man handlar i någon klädbutik kommer de alltid och frågar om de kan hjälpa till. I vissa butiker när man samlat på sig en eller två plagg som man vill prova frågar de om de kan förbereda ett provrum åt en. De tar då hand om de plaggen man redan är interesserad av att prova och hänger in dem i ett provrum medans man lungt kan gå vidare i butiken och leta efter ytterligare plagg som man vill prova. När man provar är det inga problem att få hjälp med storlekar och sådant. När man sedan betalar är de noga att tacka för att man handlat hos dem och säga att de hoppas att man kommer dit igen framöver.

När man går ut och äter kommer alltid servitricen fram och presenterar sig. De är oftast noga med att man inte ska behöva vänta för länge med att få vare sig bord eller mat och dryck. När man fått in maten kommer de förbi med jämna mellanrum och kollar att allt är ok och frågar om man önskar något mer. Visst handlar det mycket om att de är beroende av sina dricks men det är ändå väldigt trevligt.

En gång har vi varit med om att Calles mat inte var riktigt varm. Då var de väldigt noga med att ursäkta sig och att åtgärda problemet och vi behövde inte heller betala för vare sig hans eller min potion utan endast för drycken vi beställt. Till och med managern kom fram och ursäktade att det hade varit kallt. Det var årets billigaste måltid helt klart. De är väldigt måna om att man ska ha det bra och att man ska vilja komma tillbaka.

Igår var vi ute och åt på en Italienare. Vi sat ute eftersom det var så skönt väder. Det verkade vara en hel del personer som gjorde ringde in sina beställningar hemifrån och sedan åkte dit och ställde sig på parkeringen. Servitrisen bar sedan ut deras beställning till dem i bilen, de betlade och åkte iväg. Det handlade nog inte om lättja att de inte orkade gå ur bilen för att hämta sin mat utan mer om serivice att få sin mat levererad.

Doggybagen är standard här. Det är faktiskt en ganska bra grej. Äter man inte upp sin mat tar man med dem hem så att man kan ha den till luchlåda dagen därpå. I och med att man betalat för sin mat har man också rätten att ta med den hem. Varje gång man varit på resturang och inte ätit upp frågar de om man vill ta med resterna. Funkar även för dryck ibland. När jag och svärmor beställde varsin Mint Julep till lunchen och inte avslutade den frågade de om vi ville ta den med oss. Sedan kom de och hällde över våran drink i en pappmugg med sugrör och sedan satt vi där i baksätet och läppjade på våra Mint Juleps.

Även i vanliga matvaruaffärer är de väldigt trevliga och service inrikade. Ser man ut som om man letar efter nåt frågar de genast om de kan hjälpa till. De brukar också vara noga med att hälsa och fråga hur man mår. Framme vid kassan behöver man i princip aldrig packa ner sina varor själv utan det finns personal som packar ner varorna åt en. Har man handlat mycket brukar de också fråga om man behöver hjälp med att få varorna på kundvagnen utkörda till bilen och de hjälper gärna till att lasta in varorna i bilen om man behöver.

6 comments:

Anne said...

Restaurangbesök är verkligen en fröjd att göra här i landet. Håller helt med dig om att servicen är så bra på många ställen! Jag tycker också om att man slipper be om notan. Den kommer snabbt och automatiskt på bordet. Suveränt!
Vilken service ni fick när er mat var kall. Helt otroligt. Hehe, vore ju nästan lite spännande att testa, så man hoppas ju nästan få lite kall mat för att få klaga och se vad de gör....
-Anne

Anne-Marie said...

Visst är servicen oftast riktigt bra. Man känner att man har en viss betydelse som kund.

Fundersam Cecilia said...

Ja sån här service är vi ju inte direkt vana vid från Sverige.Det är som natt och dag.Är inte så van vid restaurangbesöken än,men det skall bli intressant.

Annika said...

ABSOLUT!! Håller med samtliga!!! Servicen är nästan alltid BRA!!! Så fort drickan är urdrucken kommer en ny läsk fram, utan extra kostnad. Om man dricker alkohol är servitören genast kvick att fråga om man vill ha ett glas till. Sedan kommer dom och frågar hur maten smakade. Gillar också att man slipper BE om notan. Hemma kan servitörer vara ruskigt styva i korken, som att dom INTE får störas!!

Monica said...

Desiree, jag håller verkligen med dig om servicen, när jag går och handlar mat så står jag alltid och chattar med kassa-personalen, och har sådär 4 favoriter som jag alltid får en väldigt tevlig liten pratstund med.

Jag kom direkt att tänka på att amerikanarna är så bra på det här med vardagstrevligheten (inkl restaurang etc), de frågar hur du mår, hejar på gatan, säger snälla saker om kottarna osv...

Jag har ofta hört kommentaren att amerikanarna är så ytliga. Då kontrar jag alltid med att denna "ytlighet" eller vardagstrevlighet är oerhört positiv. Jag blir glad över mänsklig kontakt på alla möjliga och omöjliga ställen. Jag behöver inte bli bästis med folk på gatan, bussen, affären..men det är förbaskat tevligt att bi sedd och trevligt bemött!

Desiree said...

Håller med er allihop om att trevligt bemötande betyder mycket.

Jag har hört från så många svenskar att "amerikaner är så ytliga" men jag undrar om det verkligen är så eller om detta mest är en falsk myt. Hittills har de amerikaner vi träffat på och umgås med inte varit ytliga utan genuint vänliga och öppna. Jag vet inte om det är vi som har haft tur eller ytlighetsbegreppet är överdriven.