Tuesday, January 20, 2009

Favorit i huset



Jag kan nog helt klart utse köket I vårat hus som mitt favoritrum. Detta är det bästa köket jag har haft. Det är stort och rymligt så att man får plats flera stycken utan att gå ivägen för varandra. Det finns ordentligt med arbetsytor och arbetsbänkar samtidigt som man får plats med diverse hushållsmaskiner. Jag gillar köksön som står i mitten på köket för det utgör en bra extra yta, blir en naturlig och trevlig samlingsplats då man bjuder över folk och ser alltid trevlig ut med ett stort fruktfat på. Dessutom gillar jag granitskivorna vi har där man kan ställa ned både kalla och varma saker utan att behöva tänka sig för. De är lätta att hålla rent och torka av. Sedan är gasspisen underbar. Det går snabbt att reglera värmen och att få det riktigt varmt. Ugnen är el vilket bara är bra för det är lättare att använda. Jag gillar att både ugnen och micron är placerade lite högre så att man slipper böja sig allt för mycket.


Sedan gillar jag diskhoarna som är rejäla och dessutom riktigt djupa så att man lätt får plats att diska stora grytor och pannor utan några som helst problem. Det finns gott om olika skåp till förvaring. Jag tror faktiskt att vi inte ens lyckats att fylla alla skåpen. Köket vetter direkt ut mot altanen med sitt stora trädäck och det är väldigt praktiskt att lätt kunna stiga ut genom dörren här och få med sig en bricka med det man önskar.


Sedan finns det väl några saker som jag gillar mindre med köket och det skulle i så fall vara fläkten som inte är så vidare bra. Diskmaskinen är inte super den heller för den kräver att man sköljer disken relativt noga för att den ska klara att diska rent. Jag gillar inte heller kylen och frysen. Först när vi flyttade hit tyckte jag att det var toppen med inbyggd ismaskin i frysen men numer skulle jag inte välja detta. Tycker att ismaskinen tar upp allt för stor plats av frysen. Gillar inte de smala sidebyside kyl och frys som är standard här. Det är svårt att få överblick över det som finns där och man får inte plats med speciellt mycket heller. Trådhyllorna i frysen går inte hela vägen bak vilket medför att saker och ting kan trilla ned längst bak från ett hyllplan till ett annat.
Men trots sina brister så älskar jag verkligen vårat kök. Det var nog köket jag föll för mest då vi allra första gången tittade på detta huset.


Jag inser också att jag kommer att sakna vår gigantiska tvättmaskin/torktummlare där man faktiskt lätt får plats med hur mycket tvätt som helst. Jag kommer nog att tycka att en vanlig svensk tvättmaskin känns pytteliten.




De djupa diskhoarna gör som sagt att man lätt får plats med riktigt stora grytor och kärl. Jag gillar även att ha ett fönster precis vid diskhon så att man kan kolla på sådant som händer där ute när man står och diskar. Köket är inte bara stort utan också väldigt ljust med sina många fönster som även det förhöjer trivseln.




Gasspis är toppen, det är även väldigt praktiskt med ugn och micro som sitter högre upp.



Spisen är även lätt att hålla ren. Granitbänkskivorna är toppen att bara kunna ställa av varma kärl på direkt om man behöver dra bort något från spisen eller ställa av sig en plåt då man bakat.

No comments: