Tuesday, January 20, 2009

Nu är Obama president samt helgen som varit

Posted by Picasa

Har precis sett och lyssnat på Obamas tal och invigning som USA:s 44:e president. Det känns stort. Det är verkligen ett historiskt ögonblick på många sätt. Så otroligt mycket folk som sammlats på plats. Det är verkligen imponerande. Höga förväntningr och hopp. Enligt undersökningar så tror majoriteten av den amerikanska befolkningen på att han kommer att bli en bra president och det tror jag också.

Har haft en riktigt skön ledig dag. Vi har haft Sverige besök här nu i en vecka. Det är C´s barndomsvän H som varit här. Det har varit supertrevligt. Alla Sverigebesök är alltid mycket uppskattade. Idag var H´s sista dag här för han åker hem till Sverige imorgon. Det var skönt att ha en extra dag så här under helgen att tillbringa tillsammans med honom. Vi åkte ut till Oak Mountain State Park och gick en underbar långpromenad på förmiddagen. Vädret har slagit om helt här. Både idag och igår har nästan känts vårlika med en temperatur på +10 grader. Det sker alltså snabba väderomslag med tanke på hur kallt det var i fredags. Det var skönt att gå en vacker runda ute i naturen.

Jag fick också njuta av en egen ”Svennefrulle” med svenskt bröd, svensk youghurt och svensk mussli. Det var en hel del mat jag faktiskt packade med mig i resväskan. Normalt sett brukar jag inte ta med mig yoghurt men nu hade jag denna över som jag handlat i sverige och det gick ju bra att slänga ned den i resväskan. Gott grovt bröd brukar jag faktiskt köpa och sedan packa ned i väskan och lägga i frysen här då jag kommer fram. Denna gång provade jag också att köpa en del av Mildas matlagningsgrädde som har lite längre hållbarhet och det gick ju också toppen att slänga ned i resväskan. Det finns ju inte matlagningsgrädde här i USA utan bara kaffegrädde eller vispgrädde. Jag fick iallfall njuta av en riktigt god frukost.

Resten av dagen fick jag ta det lugnt. Kolla bloggar, läsa och sortera min foton. Sedan fick jag tillfälle att testa ett nytt recept för en god fisksoppa. Till detta valde jag att baka egna baguetter med rosmarin och timjan.

12 comments:

Petchie75 said...

Vad gott det låter, fisksoppa och hembakta baguetter - kommer det recept? ;-)
Kul att ni haft Sverigebesök, som du skriver så är det alltid uppskattat med besök hemifrån. Har ni fler gäster inplanerade under våren innan ni flyttar hem?
kram!

Desiree said...

Petra, jag lägger gärna ut receptet på onsdag. Det blev som sagt himla gott och lyckat både soppan och baguetterna. I mars månad kommer mina föräldrar hit och det ska bli jätteskoj. De har varit här en gång innan och nu kommer de alltså igen. Vi hoppas på en fin nere vid kusten och havet med dem.

Annika said...

Roligt med sverigebesök!! ALLTID!!
Kul att dina fldrar kommer, Desiree!! Bäst att dom passar på innan ni flyttar hem.
Ja, jag tror också att Obama blir bra för USA, och för världen!!
KRAM!!

Anne said...

Det är alltid roligt med långväga besök, jag var lite trött efter våra sommarbesök och kände det varit lite väl intensivt och att det blev för mycket på kort tid. Men nu skulle jag mer än gärna ha besök inplanerade. Jag tror inte någon kommer det här året, det är inget inplanerat i alla fall. Det finns dock en del familjemedlemmar som fyller 60 så man vet aldrig om det kan bli nåt då.
Vad kul att dina föräldrar kommer i mars, det är alltid roligt att ha besök att se framemot. Och förstås väldigt roligt när de väl är här. Kramis!

Desiree said...

Annika, ja det är alltid kul och uppskattat med besök som sagt.

Anne, kanske blir det något besök iallfall för er. Ibland bestämmer sig folk på stört eller för att överraska. Än är det ju bara början på året så man vet aldrig. Jag kan förstå att du tyckte det var en intesiv besöksperiod under sommaren då ni hade så många besök i rad efter varandra. Det är ju lättare om det blir en lite mer jämn fördelning men det kan man ju inte alltid råda över och som sagt är det ju alltid kul och underbart att få besök.

Millan said...

Det later som en himla trevlig helg!! Och vad skoj med sverigebesok! Jag har aldrig tankt tanken att ta med mig farskvaror till England faktiskt... jo forresten enoch annan ost har jag hangt med, men aldrig yoghurt. Jag saknar vekligen svensk yoghurt i england....
Har ni borjar kika pa jobb i sverige nu? Hur ser det ut i er branch? Jag haller tummarna for att det gar smidigt och ser fram emot att lasa om ert liv i sverige sedan :-). stor kram

Marianne said...

Vad gott allt låter! Ser fram emot receptet på fisksoppan. Och vad duktig du är som bara svänger ihop bagetter så där! Det krävs mental planering och förberedelser när jag ska göra något sådant.

Vad roligt att dina föräldrar kommer snart. Ja, som sagt de får passa på nu.

Jag tror också att Obama blir bra för oss alla. Det kändes riktigt stort i går!

Kram!

Saltistjejen said...

Vad skoj med Sverigebesök! Och oj vad du alltid verkar vara så effektiv när du är ldig! Himmel! Själv känner jag mig som värsta latisen, haha!
Om jag får EN enda nyttig sak gjord på min lediga tid känner jag mig duktig.
Och visst var det häftigt igår med the inauguraion. Helt galet mycket folk!!!!!!!
kram!

Olle said...

Aja baja, vet du inte om att du inte få ta med mejeriprodukter till USA :-). Nåja, jag kan förstå dig, ibland saknar man verkligen t ex filmjölk (buttermilk är ju något liknande, men inte exakt).

Desiree said...

Millan, det går ju ta med sig färskvaror så länge man ser till att använda dem ganska snabbt så några större mängder kan det ju tyvärr aldrig bli. Sedan får man också självklart hoppas på att väskan inte kommer bort om man checkar in den för då blir det inte så kul. Jo vi har börjat kolla på jobb både jag och C. Även om våran branch inte är den som är värst utsatt så nog märks det att det råder finanskris där ute i världen. Dessutom är det knepigt att söka jobb då man befinner sig på fel sida atlanten och därmed inte är tillgänglig för intervjuver mm alls på samma sätt. Men det får liksom lösa sig på något sätt ändå.

Marianne, ja jag ser verkligen fram emot då mina föräldrar kommer. Hoppas du gillade receptet för fisksoppan. Ha en bra dag.

Saltis, ha ha jag tycker ju att du är den som är superduktig och alltid så himla ambitiös och flitig. Du orkar så mycket fastän du får sova så lite. Jag beundrar dig och din ork och energi ska du veta. Ja det var verkligen häftigt och stort det där med inaguration och Obama. Jag blev överraskad av hur stoort det faktiskt var.

Olle, jo nog är det så (ler) men som desperat utlandssvensk så försöker man ju ändå. Jag vet att det är extra känsligt med frukt/grönt och köttprodukter så dessa har jag aldrig försökt att ens ta med.

Mia said...

Ja vi följde det via teven med. Stort! Det är nästan så jag tycker synd om honom, hur kan en enda människa leva upp till de förväntningarna??

Hoppas allt är bra med dig.
Kram Mia

Anna, Fair and True said...

Jag har ju inte läst så ordentligt här senaste månaden eller så så jag väl missat att du skrivit om det.. men det låter som om ni ska flytta hem ganska snart?