Wednesday, May 20, 2009

Onsdagsrecept - jättegod chokladtårta med jordgubbar


En himmla smarrig tårta som verkligen kan rekomenderas. Grundreceptet har jag hämtat från N-life men toppingen har jag egenhändigt komponerat. Det blev ett litet experiment men det blev lyckat.

Kakan blir lite bitter och smakar mycket choklad. Med banan i blir det en fin brytning mellan det söta och det bittra. Dessutom blir bananskivorna så där härligt sega, nästan som om man haft marshmellows i kakan. Jättegott!

1 liten rund kaka som gräddats i en form ca 12 cm i diameter
1 msk kesella (keso eller annanfärskost)
1/2 dl honung
1 ägg
1 dl vetemjöl
1/2 dl grahamsmjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1/2 dl kakao
1 1/2 dl lättmjölk
1 skivad banan

1 dl philadelphiaost
100 g mörk choklad
1 dl frusna hallon
Lite jordgubbar för dekoration och som tillbehör.

Sätt ugnen på 175 grader. Rör färskosten med honung, ägg och lättmjölk i en bunke. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao i en annan bunke. När bakpulvret är ordentligt utblandat i mjölet rör du ner mjölblandningen i bunken med vätskan lite i taget under omrörning. Rör till en slät massa med en gaffel. Använd inte elvisp. Smörj en liten form med lite smör eller rapsolja och häll i lite smet så att det täcker botten. Lägg bananskivor tätt på smeten och fyll på med resten av all smet uppepå bananerna så att det täcker. Grädda kakan i 15-20 minuter. Kakan ska gärna vara kladdig innuti för att bli ännu bättre. Låt kakan svalna medans du gör toppingen.

Själva toppingen gör du genom att smälta chokladen på vattenbad. Rör sedan ner Philadelphiaosten och de frusna hallonen. Rör ordentligt och bre denna smet på kakan efter att den fått svalna lite. Dekorerar med skivade jordgubbar. Servera gärna med extra jordgubbar och glass. Mumsfillibubba!

Här är strålande vackert väder idag och alldeles perfekt temperatur. Synd att man måste jobba på en sådan fin dag. Men jag ser verkligen fram emot fyradagar ledighet här. Nu är det bra idag och imorgon som ska jobbas sedan blir det låååång helg, jippi! Det är nämligen Memorial Day på måndag men vi har ju även tagit fredag ledigt för vi ska ju till karibien och Puerto Rico.

7 comments:

Miss Marie said...

Mmmm... det här måste provas! :D

Ninnie said...

Mmm, vilken härlig tårta! Den måste jag förstås baka. Ser så smaskigt ut mad chokladen o jordgubbarns!
Så skönt med fyra dagar ledigt, och en trevlig utflykt.
Hoppas att det blir härliga dagar!

Desiree said...

Marie, ha ha javisst precis som jag måste prova dina goda tigermuffins :-)

Ninnie, ja det ska verkligen bli härligt med långhelg. Tack. Jordgubbar och choklad är alltid en oslagbart god kombination. Kan liksom inte bli fel.

Annika said...

NU är det helt underbara dagar!!
SÅ sköna. Morgnarna är kyliga, men sen...aaahhh!!
DIN tårta ser ju för god ut.
MUMS!
Choklad och jordgubbar är ju en perfekt kombonation!
Supergott.
Kram!

Marianne said...

Mina favoritsmaker: Choklad, banan, jordgubb, hallon. Den kakan måste jag baka. Attans att jag inte har någon Kesella och inga bananer hemma, annars hade jag gått ner bums och gjort kakan. Men det får skrivas upp på listan till i morgon.

Hm, förresten, jag hittar inte Kesella här. Tror du man kan ta Philadelphia i stället?

Vad ROLIGT att du ska ner till Petra! Ha det nu JÄTTEBRA på er semester!!!!

Kramar!

Anonymous said...

Vilket intressant chokladkakerecept med en massa spännande ingredienser!! Det måste jag också testa! Bananer har vi ju gott om här och det är alltid lite panik i slutet på veckan när de börjar bli riktigt bruna och inte så goda att äta som de är - men som kakingrediens är de perfekta!
Feliz viaje y nos vemos mañana!

Desiree said...

Marianne, jag tror att det går umärkt att köra med philadelphia istället för kesella. Jag hittar ju inte heller äkta kesella här utan brukar köra med keso som jag kör slät först med en stavmixer. Färskost som färskost liksom och hittills har det funkat bra :-)

Petchie, japp ses imorgon, jippi!