Thursday, July 12, 2007

Finns det något Svenskare än en utlandssvensk?




Som ni alla säkert vet så blir man ju extra Svensk då man är utlands-svensk. Nu när vi var hemma på semester passade jag därför på att köpa saker så att jag kan omgärda mig med lite Svenska minnen och saker då jag är här. Förutom träskorna så köpte jag flera vykort med Svenska vackra naturmotiv och vyer över Stockholm. Jag köpte servetter med Svenska flaggor, älgar och kronor. Jag köpte underlägg till dricksglas med små söta älgar, små Svenska flaggor på tandpetare som man kan dekorera tårtor och annat med. Jag passade faktiskt på att gå i de där affärerna där bara turister håller till. Jag gick runt i turistshopparna tillsammans med alla Tyskar och andra turister. När jag skulle betala i kassan frågade de faktiskt om jag var utlandssvensk (bosatta Svenskar i Sverige handlar nog aldrig i sådana butiker).

På jobbet har jag fixat en egen liten Svensk-hörna där jag har satt upp mina vykort och min lilla Svenska träflagga. Jag tycker att det blev ganska trevligt och mysigt.


Självklart passade vi också på att köpa med oss lite Svenska matvaror hem som vi inte hittat på IKEA eller någon annanstanns här. Det blev både blåbärssoppa, nyponsoppa, Marsansås (vaniljsås), och Bearnaissås. Sedan blev det självklart massor med smågodis och saltlakrits som djungelvrål. Till våra grannar som varit gulliga och passat huset och växterna medans vi varit borta gav vi en skål från Orrefors fylld med smågodis. De tyckte att det var lustigt att alla godisarna var olika. Ja men det är ju just det som är poängen med smågodis och det som gör det både gott och speciellt. Fast man valt alla själv så blir det ändå så att det bara är det äckliga kvar på slutet ;-)

5 comments:

Petchie75 said...

Du har så rätt Desirée! Jag har också köpt älgmotivsunderlägg etc när jag har varit hemma och funderar på att köpa en liten rosa dalahäst när jag åker hem i augusti (de är ju så söta!).
På tal om dalahästar så läste jag en artikel för ngn vecka sedan i Sydsvenskan att en skånsk kommun utlyst en tävling för att hitta en SKÅNSK souvenir, de menade att dalahästar inte representerar Skåne... Äsch, jag tycker inte att vi ska vara så regionalistiska!
När jag bodde i Sverige tittade jag väldigt sällan på svenska filmer, lyssnade sällan på svensk musik etc- Eller rättare sagt, jag skulle inte ha KÖPT svenska filmer eller cds, eftersom man fick den svenska kulturen gratis via radio och tv... nu tycker jag att det är jättekul att hitta svenska filmer med engelsk text så jag kan se dem med mina utländska kompisar (jag drog med alla mina franska kollegor på Jalla Jalla när den gick på bio här 2002!).

Petchie75 said...

Glömde säga att vi pratade igår om Kosta Boda med en svensk kompis och hans cypriotiska flickvän - hon trodde att Kosta Boda var spanskt!! Både på Cypern och i Grekland har de KB-affärer, de älskar det svenska glaset (även om de inte vet att det är svenskt!) så hon blev eld och lågor när hon hörde att de skulle köra genom Glasriket nästa vecka. Kul!
Sitter själv med en 1kgs Djungelvrål som jag fick i födelsedagspresent och undrar hur länge den kommer att vara...

Desiree said...

Petra, jag tycker absolut att du ska ta och köpa en rosa liten Dalahäst. Känner igen det där med att vilja kolla på Svenska filmer mm. 1 kg Djungelvrål låter som en toppen födelsedagspresent.

Fia said...

Svaret på din fråga är lika enkelt som kort: Nej. LOL

Hade någon talat om för mig att jag skulle ha en svensk flagga hängades på mitt hus för 10 år sedan hade jag skrattat. Gapskrattat. Inte skrattar jag nu...jag ser istället till att jag hänger ut en ny flagga varje sommar...

JaCal said...

Haha - ja, inte trodde man att man skulle stå där och fightas med de tyska turisterna när man var i Sverige och att man någonsin skulle tycka en dalahäst är så fantastisk vacker... Svensk i kubik! ;-)