Monday, February 26, 2007

Dofter med mera


Kim, våran granne som är gift med advokaten Mike (ambulansjägaren) har precis kommit hem från Louisiana där hon och henns familj kommer ifrån. Hon bjöd med oss till Lousiana och fira Mardi Gras men tyvärr kunde vi inte ta ledigt nu så det får bli en annan gång. Kim är jättegullig och vi gillar henne mycket. Kim och Mike har också lilla Sidney 5 år och Andrew 7 år som vi ibland leker med. Kim lärde mig att göra Gumbo för några veckor sedan. Det tyckte jag var jättekul. Nu när hon kom hem hade hon med sig en kokbok till Calle i försenad födelsedagspresent med typiska recept från Louisiana. Det ska bli kul att lära sig fler av söderns rätter och specialiteer. Till mig hade hon köpt ett äkta Cajun doftljus. Jag gillar stearinljus och har faktiskt blivit lite interesserad av alla doftljus som finns här i USA.

Det där med doft och lukta gott är stort här. När man går hem till folk brukar de alltid ha doftljus tända. Bland doftljusen finns förstås hela spektrumet från äckligt perfymerade till ljuvliga friska dofter. Har själv köpt ett ljus som doftar röda äpplen som lukar lagom och väldigt friskt. I reklam på tv och ute i butikerna finns mycket olika sprejer som man kan köpa för att spraya i luften eller på olika saker för att de ska dofta gott. Känner att jag klarar mig utan dessa än så länge. Här är till och med soppåsarna till badrummen perfymerade. Först tyckte jag att det var heltokigt men jag tycker nog att det är ganska trevligt med tvåldoftande soppåsar numer.

En annan sak som allt är här är antibakteriellt. Alla tvålar och alla rengöringsmedel är i princip antibacterial som det står på dem. Det ska alltid vara rent fräscht och dofta gott.

No comments: