Tuesday, December 2, 2008

Juldekorationer



Det är vackert nu i vårat område då de flesta satt upp sina juldekorationer både inomhus och utomhus. Inne ser man julgranarna som står och tindrar. Det är som sagt vanligt här att man har mer än en julgran inne. Våra grannar Kim och Mike har tex hela tre styckern granar i år! Men för mig som svensk räcker det trots allt gott och väl med bara en gran. Vi har ännu inte tagit upp och klätt våran gran men det kan nog bli helgens projekt. Det är många man ser som har renar med röda rosetter och slädar ute i sin trädgård där det är ljusslingor klädda kring renarna. Vissa av renarna vickar även på huvudet upp och ned eller vrider det i sidled så att de ska se mer "äkta ut". Det är också vanligt att man hänger kransar med röda band utanpå varje fönster och har stora röda rosetter på dörren och på brevlådorna. Många hänger även julkulor på brevlådorna och julkrubbor med jesus ser man i många trädgårdar.

När vi var i Hot Springs, AK så hittade vi dock en liten butik som sålde diverse importprodukter och där hittade jag precis sådana julstjärnor som jag tidigare hade handlat i Stockholm. Jag passade därför på att handla lite fler sådana. Det fick bli ytterligare en röd och en vit och sedan även en gul. Dem har vi satt upp och de lyser nu så fint. I år har det också fått bli en krans på dörren.

Första advent hann jag inte riktigt med då vi satt i bilen hela dagen på väg hem så min adventsljusstake har jag fortfarande inte tänt första ljuset i. Men i år har jag faktiskt lyckats hitta vitmossa till adventsljusstaken! Det trodde jag nämligen inte fanns här men så såg jag i en inredningstidning att det fanns och att det här heter Reinder Moss. Jag lyckades få tag på det i hobby butiken Micheaels. Så nu har jag faktiskt äka vitmossa i min adventsljusstake.

Till helgen ska jag baka lussebullar också så att det blir riktigt adventsfika på söndag.

9 comments:

Millan said...

Visst ar det mysigt den har tiden pa aret da alla satter upp sina juldekorationer? Jag saknar dock lite har att det inte ar sa manga som har stjarnor och ljusstakar i fonstrena. VI bor mitt emot en prastfamilj och de har i alla fall en sa det kanns lite hemmavant pa nagot satt! Just vitmossa kan jag inte hitta har o har glomt att kopa ny till arets ljusstakte. Men min svenska kompis Elin har tydligen en pase extra hemma sa den har jag tankt stjala ;-).
Har blir det ocksa lussebullsbak till helgen!
Vilken harlig helg ni hade ocksa forresten och fina bilder som vanligt!
kram

Annika said...

Urmysig tid på året detta.
Vi ska klä granen på fredagkväll.
Gillar dina julstjärnor mkt!

Michaels är en sådan bra affär. Dom har verkligen det allra mesta. Just mossor har dom mkt av, det vet jag tack vare karolinas alla skolprojekt. Nu i juletid ör Michaels en farlig affär. man vill köpa allt :-).
Kramis!!

Saltistjejen said...

Vad fint! blir avis på dina julstjärnor för det har jag inte alls lyckats hitta här.
och vad bra att du hittade vitmossa också! Kul att den heter "reindeer moss" här eftersom det "riktiga" namnet på svenska ju egentligen inte är vitmossa utan renlav. Det betyder ju att det engelska ordet är mer likt det korrekta svenska ordet! :-)
Sedan kan jag tipsa om att man kan spara vitmossa. Jag har gjort det tidigare år hemma i Sverige. jag ahr bara låtod mossan sitta kvar i ljusstaken när jag packat ner den i kartongen. Sedan nästa advent så har jag tagit fram ljusstaken med mossan och försiktigt tagit ut mossan och lagt den i en skål med vatten. Då suger den torra mossan upp vattnet och blir "som ny" igen! :-) Jättesmart! jag gjorde det mest för att jag fick veta att det gick åt jättemycket vitmossa varje vinter till folks adventsljusstakar och att vitmossa tar lååång tid på sig att växa ute i naturen, vilket gör att det kändes fel att använda ny varje år. Men här i USA kan det ju vara ett tips eftersom man inte vet ifall man kan få tag på vitmossa året därpå och om man spar den så har man ju till nästa advent! :-)
Stor Kram!!

Desiree said...

Millan, ja det är verkligen mysigt med alla fina juldekorationer som lyser upp i mörkret. Inte heller här är det direkt vanligt med julstjärnor eller adventsljusstakar i fönstrena. Jag blev väldigt glad över att äntligen ha hittat och klurat ut vad vitmossa heter. Kul att också du ska baka lussebullar till helgen. Det är ju så gott!

Annika, ah så du ska också klä granen till helgen. toppen. Håller med om att Michaels är en toppenbutik. Det var rejält med folk där då jag var där redan vilket var helgen innan t-givning. Jag antar att det kommer vara rusning där under nästan hela december.
Kramis på dig.

Desiree said...

Saltis, åh vilken toppentips att ta vara på mossan på det sättet. Där fick jag lära mig något nytt och nyttigt. Det ska jag absolut se till att göra. Du får passa på att köpa lite julstjärnor då du åker hem nu om du hinner. Det finns ju så många fina i Sverige. Interssant att också får lära sig om namnet och ursprunget om vitmossan för det visste jag inte heller om. Ha en bra dag.

My White Cottage said...

Visst är det härligt med julstjärnor i fönstren! Vi har två stora vita i vårt sovrum (en i vardera fönster) och det är så mysigt när de lyser med sitt mjuka sken om kvällarna.

Vi ska klä vår gran till lucia har vi tänkt! Vi åker nämligen till Vemdalen över jul och vi vill ju hinna njuta lite av den innan vi åker!

Vilken härlig spahelg ni verkar ha haft! Det vore mysigt att åka iväg på med mannen... :)

Må så gott!
Kramar från Jenny

Annika said...

TACK SALTIS!!!
Vilket tips!!
Bra att veta!!

Desiree said...

My white cottage, tack så mycket. Ja det är supermysigt med det vackra skenet från just adventsstjärnorna i fönstrena. Bra idé att passa på att klä granen lite tidigt i år för er då ni ska resa bort över julen. Ja spahelgen vi hade var helt underbar.

Anna, Fair and True said...

Fina dina adventsljustakar var med de röda små rosetterna!