Friday, July 31, 2009

Djurgårds Promenad


En av dagarna som jag tillbringade då jag bodde inne i stan var att promenera och utforska Djurgården i detalj. Jag gick nog runt hela ön. På kvällen stannade jag till och såg en av Parkteaterns föreställningar som de har utomhus och som är gratis. Under den stora eken spelade de en Ibsen pjäs. Jag tycker nog att hela Djurgården är vacker. Det är fint att det fortfarande finns så mycket grönområde kvar fast man befinner sig inne i stan. Rosedahl är alltid lika vackert. Jag var där efter att de hade stängt men det finns ändå mycket att se. Alla vackra blommor och rabatter är helt underbara.




Det är nog dessa bilder man generellt tänker på då man hör någon nämna Djurgården, färjorna och tivoli Gröna Lund.





Men det finns ju även en tystar och mer stillsam sida av Djurgården som den vackra gammla bebyggelsen bakom Gröna Lund. Här finns ju bakgator som nästan är öde. På håll hör man tjuten av förtjusning från de som åker bergochdalbana och annat på Gröna Lund.


Rosendahl är som sagt en favorit för mig både parken, cafeét och slottet. Här kan man njuta av mycket vackert, äta gott och strosa omkring och bara vara i grönskan.




För en som gillar foto finns otroligt mycket att fota ute på Djurgården.





Här finns ju också en hel del vackert kulturarv så som Skansen och flera bra och interessanta museér som Vasaskeppet, Aquaria och Nordiska museét. Jag var och tittade på en tillfällig utställning om Titianic som var väl värd ett besök. Den handlade om alla de passagerar som åkt med Titanic. Jag blev förvånad över att det faktiskt fanns med så många svenska passagerare som det gjorde.

Det blev en underbar dag ute på Djurgården. Hit är perfekt att gå då man har en vacker sommardag att njuta av. Här finns smått och gått både för stora och små.

5 comments:

Saltistjejen said...

Djurgården är verkligen an av kina favoritplatser i Stockholm, särskilt på sommaren! Det finns ju så mycket där!
Vackra bilder och jag får lite hemlängtan...
Kram!

Anne said...

Desiree, jag har mailat dig men blev lite osäker på adressen. Jag mailade dig på din gmail-adress, jag hoppas att det är den som du har sommartid...hör av dig annars så försöker jag på nytt.

Desiree said...

Saltis, visst är det himla mysigt där. Jag hoppas att du får komma hem en sväng senare i år, det är ju vackert ute på djurgården även under hösten/vintern.

Anne, jag ska ta och kolla men annars hör jag av mig. Tack så mycket.

Desiree said...

Anne, tack jag har fick ditt mail. Du hade rätt mailadress. Jag svarar dig inom kort. Ha en fin dag vännen.
Kram

Anna, Fair and True said...

Än en gång, så fina bilder!

Visst är det mysigt där bakom Grönan. Skulle gärna bo där!