Monday, July 6, 2009

Frihet

Frihet är att kunna ta sin cykel och ta sig runt eller sätta på sig skorna och promenera om det inte är allt för långt. Jag njuter och uppskattar verkligen denna frihet. Tycker det är både fantastiskt och underbart att det faktiskt finns cykel och gångbanor överallt. I love!

Idag är det mulet och betydligt svalare men temperaturen håller sig dock över 15 grader och det regnar inte så det är ok tycker jag. Något annat jag älskar är närheten till vatten som finns överallt kring Stockholm. Mälarens alla små vackra vikar. Vattnet är så blått så blått och det är underbart att kunna blicka ut över vattnet, se öarna eller titta på båtar. Vackert och njutningsfullt.

Att vara här känns verkligen rätt för mig. Jag känner djupt att jag faktiskt hör hemma här på ett helt annat sätt. Sedan är det ju självklart så att alla ställen har sina fördelar och nackdelar. Det finns ingen plats på jorden som är perfekt eller ett paradis. Vardag och nackdelar finns det överallt. Men för mig så överväger ändock fördelarna här i Sverige nackdelarna och det är här jag känner att jag trivs och hör hemma. Det är här jag vill vara och bo. Jag hoppas bara att vårat hus i Alabama kommer att säljas innan detta året är slut. Jag kommer ju att återvända till Alabama 1 september och sedan kommer jag troligtvis tillbringa hösten där. Just nu är det väldigt svårt för mig att plannera någon som helst framtid mer än några månader i taget. Det gäller att kunna vara flexibel. Så just nu passar jag på att njuta av det jag har här, av sommar, blomster, skogspromenader, cykelturer, grillkvällar och annat skönt och vackert.


Lilla segelbåtshamnen ute vid Görvälnsvattenverk. Underbart att känna doften av mälarensvatten, känna brisen i håret och höra ljudet av vinden som slår lätt i master och rep på båtarna.





Blå blå vatten, vacker natur och fina grillkvällar. Det är sommar i Sverige och det är tid för njutning.



Ha en fin sommardag eller en bra start på semestern kanske för det verkar som det är många som går på semester denna vecka.

4 comments:

Marianne said...

Jaa Desirée, det är frihet! Jag förstår att du önskar att du kunde planera hemflytten redan nu, och jag håller tummarna för att huset kan säljas så snart som möjligt. Just nu är jag också inne i en period där det börjar dra i "Sverige-tarmen", riktigt ordentligt faktiskt. Och mer sugen blir jag när jag ser dina vackra bilder. Vi får se, en vacker dag är det dags för oss också att flytta hem, men inte riktigt än tror jag.

Ha det underbart skönt och gör som du säjer, njut av en dag i taget och bara lev!
Kramar!

Christopher said...

Hejsan!
Har just börjat läsa din blogg då jag är intresserad av att "gå andra hållet" du vill hem och jag vill ut.

Kommer fortsätta läsa bloggen och hoppas du får en bra semester..

Saltistjejen said...

Hoppas att hösten inte kommer kännas jobbig i Alabama. Men passa på och njut nu! Av sommarSverige!!!!!
Du verkar iallfall lyckats få otroligt härliga dagar och stunder där hemma!
Kramar!

Desiree said...

Marianne, tack så mycket. Jag hoppas också på att vårat hus blir sålt snart. Känns som vi väntat så längre redan. Jag har full förståelse för att man en dag kan bli "mätt på livet utomlands" och vilja åka hem. Men sedan finns det de som absolut inte vill hem och det är ju också toppen om man trivs så mycket att man vill stanna där man är. Jag ska verkligen ta till mig av dina kloka råd och njuta, ta en dag i taget och leva livet. Fånga dagen helt enkelt.

Christopher, kul att du gillar bloggen och har hittat den. Jag tycker absolut att du ska söka dig utomlands om detta är din dröm. Jag har ju nu bott i Alabama i tre år och känner att det räcker för mig men jag ångrar verkligen inte att jag tog chansen att flytta dit. Det har varit underbart på många sätt och verkligen gett oss minnen, upplevelser och berikat vårat liv på så många sätt. Det ger väldigt mycket att flytta utomlands några år. Så jag kan varmt rekomendera detta om du får tillfället och chansen att göra så.

Saltis, jag ska verkligen passa på att njuta av allt här nu. Leva för dagen. Tanka sverige kontot vad gäller allt som finns här fullt. Ha det bra du också. Kram.