Friday, October 30, 2009

Fredagstema - Ljus

Sista fredagstema för oktober är kort och gott ljus som Erica valt. Detta känner jag verkligen är mitt ämne! Ljus ÄR verkligen viktigt. Ljus är något som vi nordbor tänker mycket på med tanke på våra långa och mörka höstar och vintrar. Även om jag bor på sydligare bredgrader här så blir det ganska mörkt på vintern. Till helgen kommer de att ändra till vintertid här och då kommer solen plötsligt att gå ner redan vid 17! Mörkare kommer det också att bli fram i decmeber då solnedgången redan sker vid 16:30.

Jag älskar ljus. C skulle nog säga att jag nästan är lite beroende av levande ljus och olika former av ljusstakar. Jag vet inte riktigt vad det är som lockar och facinerar mig då det gäller ljus men det är en jätteviktig mysfaktor för mig. Jag tänder gärna ljus då jag är hemma om hösten och vintern. Både i köket medans jag lagar mat och dukar sedan även gärna med ljus på bordet även om det vanlig vardag. Levande ljus för mig är så himla mysigt. Det är trivsel. Här är olika doftljus stort. Jag köpte för ett par veckor sedan två stora doftljus. Brukar tända en av dem som står i köket med papaya/mango doft.

Då det är fest eller man har middagsgäster så tänder jag mycket olika ljus både i köket, vardagsrummet och matsalen. Då det gäller ljus så är det så att more is more för mig. Jag har oroligt mycket olika ljusstakar i alla former, färger och typer. Handlar alltid många pack av värmeljus då jag är på IKEA. Detta är min favoritljusstake som jag köpte förra året då jag var i Sverige. Även om den tog en hel del plats och vägde en del så tycker jag fortfarande att den absolut var värd att frakta med sig. Sedan gillar jag mina Iittala ljusstakar ovanför öppnaspisen mycket.


Men jag gillar även små lyktor som dessa som vi hade hängade längst med altanräcket. Nu har vi ersatt dem med några andra små lyktor. Men det blir vackert och mysigt med punktbelysning. Jag ser fram emot efter Thanksgivning vilket är slutet på november då folk sätter ut sin julbelysning. Tycker det är vackert.
Men även naturligtljus är väldigt viktigt och skiftande. Här fotade jag bordet på en resturang då vi var i Florida och skulle sätta oss och äta middag. Utomhus var det sista ljuset på dagen stax innan solen skulle gå ner. Vacket blått skymningsljus. Eftersom jag är interesserad av foto så har jag lärt mig vilken stor betydelse det naturliga ljuset har för att få vackra och stämningsfulla kort.
Men nu är det verkligen stearlinljusens stora tid så här under hösten och då det lackar mot julen.


Jag gillar att tända mycket ljus för att få till den där mysiga stämningen. Tända en brasa förhöjer verkligen myspyskänslan. Sedan har jag min jättetomte lykta som jag köpte på IKEA.



Olika små lyktor till värmeljus kan jag nästan inte få nog av. Här är några av mina favoriter som jag har hemma.


Avslutar med en vacker solnedgångsbild från beachen i Appalachicola i Florida där vi var under vårat första år lagom till Halloween. Imorgon är det ju dagen D. Då är det Halloween! Tyvärr kommer det att komma regn men enligt väderleksrapporten så finns det hopp om att det ska sluta regna till kvällen iallfall. Det kommer dessutom vara betydligt kyligare än vad det är idag så det gäller nog att klä sig så man inte fryser i sin halloween dräkt. Våran granne Kim ska ha "Haunted House" nere i sin källare. Vi får väl se vad det innebär. Spännande ska det klart bli iallfall. Ha en skön och rolig halloween helg om ni firar det och annars en fin och stämningfull Alla helgona helg.

11 comments:

Fritt ur hjärtat said...

HAHA så lika vi är! Jag kunde skrivit ditt inlägg. kallar mig ljusoman...
Fast aldrig med doft.
Härliga bilder! Vi behöver dem allihop.

Annika said...

Vi äskar ljus lika mkt du och jag!
Visst är det härligt att hela hösten och vintern tända ljus! Det är ett så enkelt sätt att göra det trevligt för sig på...
Vilka vackra bilder du visar!!
SÅ fina!
Jag tänder också ljus alla dagar, vardag som helgdag.
NU SKA vi hoppas att vi inte blir nedregnade imorrn. HOPPAS på det BÄSTA!!!
Kramar och ha SÅ KUL imorrn!!!

Annika said...

Underbara bilder! Ja, det är något särskilt med tända ljus, jag håller med!

Desiree said...

Fritt ur hjärtat, härligt att vi är fler som verkligen ÄLSKAR stearlinljus och absolut inte kan får för många. Ha en fin och skön helg.

Annika, du, jag och Fritt ur hjärtat kan nog bilda en klubb och dyrka levande ljus alla gånger. Mycket ljus ska det vara i alla former, fäger, storlekar och dofter varje kväll. Ja ha så kul imorgon du också.

Kram

Christel said...

Jag är som du, helt galen i ljusstakar, ljuslyktor, värmeljus, levande ljus... en riktig ljusoman. Ha en härlig helg! Kram

Camilla said...

Jag älskar också att tända ljus när det blir mörkt och murrigt ute.
Det hade varit kul att uppleva en amerikansk Halloween någon gång. Det verkar grymt kul! Är 30 man för gammalt när det gäller trick or treat? :D

Ha en finfin helg!

Desiree said...

Christel, kul att du också är en riktig ljusoman. Det behövs mycket ljus i alla former speciellt i Sverige då det blir så mörkt och kallt. Ha en fin helg.

Camilla, du får satsa på att åka till USA någongång då det är halloween (31 oktober alltid som gäller). Jo man är nog för gammal för själva trick or treat då man är 30 men man är inte för gammal för att klä ut sig och gå på halloweenpartaj eller i halloween parader som de har på vissa ställen. Men godiset får man nog som sagt köpa till sig själv då man inte längre är i skolåldern.

Saltistjejen said...

Vackra bilder som vanlgit! Stämningsfulla. ich jag håller med dig LJUS är viktigt. Både naturligt och i form av stearinljus, lykotr eller annat. tyvärr ahr vi väligt mycket färreljus nu sedan vi skaffade katter. Vill helst inte ha en brinnande katt. Men förr tände jag ofta en massa ljus överallt i hemmet.
Hoppas att ni får en riktigt härlig HAlloween! Haunted källare lät kul!
kram!

M. said...

vilka underbara bilder du tar! älskar dem.

hoppas att allt är bra med dig och att du har fått en bra start på helgen! kramkram

Anna, Fair and True said...

Vad många fina och stämningfulla ljus och ljusstakar du har! Jag är inte så förtjust i doftljus men mango-papaya lät gott - eller trevligt kanske man ska säga, man ska ju inte äta det! :)

Utomlands är de inte alltid så bra att ha ljus som stämningsverktyg, t ex på restauranger och så. Jag kan förstå att man inte har lika många ljus i varma länder som i Sverige men ett litet värmeljus på bordet när man äter kan man ju ha ändå tycker jag.

Desiree said...

Saltis, jag kan mycket väl förstå att du inte har så mycket levande ljus längre med både katterna och lillan. Det är ju så lätt hänt att någon av dem välter ner ett ljus. Du får njuta av levande ljus då ni sitter ner och äter middag och har uppsikt över ljusen eller när ni går ut och äter. Sedan har ni ju faktiskt stadens alla ljus och eran fantastiska utsikt så det går ju verkligen inte av för hackor. Hoppas ni hade både kul och trevligt under halloween.

KRam

Molly, tack så mycket. Jättekul att du gillar bilderna. Hoppas att du också har haft en bra och skön helg.

KRam

Anna, jag är precis som du att jag uppskattar ett litet värmeljus på bordet även om det som sagt bara är ett enkelt litet ljus så blir det så mycket mer stämningsfullt. Ha det bra.