Tuesday, November 24, 2009

Fredagstema - Advent

Detta är sista fredagstemat för denna månaden och passande nog har Simone valt Advent. På söndag är det redan första advent. Hjälp! Snart är det jul i stugan. Här i USA så firas inte advent men som utlandsvensk så ser vi till att ta fram våran svenska adventsljustake och pynta den. Det tog mig lång tid innan jag lärde mig och hittade vitmossa. Numer vet jag att man kan köpa vitmossa i vissa hobbybutiker samt ibland har jag sett hos vissa florister.

Till advent brukar vi också sätta upp våra fina julstjärnor. Dessa ser man inte heller här i USA. Folk pyntar mycket med olika ljusslingor men inga julstjärnor som hänger i fönstrena eller adventsljustakar heller för den delen.

Till advent hör glögg, pepparkakor och lussekatter. Jag brukar baka en sats med lussekatter till första advent. Glögg finns att köpa på IKEA och ofta på World Market som är en butik som har olika importerade varor. Men förra året gjorde jag faktiskt egen glögg som blev väldigt lyckad. Det framställs ju en hel del sötare viner här nere som jag personligen inte tycker är så goda men som glöggbas funkar de utmärkt. Förra året gjorde jag en vanlijglögg med blåbärsvin och kombinationen mellan vanlij och blåbär blev väldigt fin och god.

Vi håller som sagt på att packa och packa. Men det går framåt. Vädret har varit soligt, vackert och med en härlig frisk kylig vind. Vi tog en långpromenad igår på självaste Thanksgivning afton med Sadie. Jag kände att jag behövde ytterligare en liten paus i allt packande så jag gjorde faktiskt en sats med Lussekatter.



Lussetkatter som jag bakade förra året, gräddade och ogräddade.




Julstjärnor och ljusslingor som vi hade uppsatta förra året. I år sätter vi nog inte upp något alls dels pga av flytten och dels pga av att vi åker hem till Sverige över jul. Här i USA tar man ju bort sina julpynt redan direkt efter nyår vilket jag gillar och tycker är praktiskt. Så det är ingen vits för oss att pynta som sagt.



De söta tyghjärtanen har jag köpt på IKEA och de brukade vi hänga upp ovanför öppna spisen. Sedan brukade vi även slinga några av våra träd i trädgården. Här i USA pyntar man ju betydligt tidigare än i Sverige och man klär granen gör man redan nu på söndag.


Men advenstsljustakar har man inte.

Ha en riktigt fin och trevlig första advent allihop. I Sverige kan det nog behövas jul, ljus och advent så här efter en mycket mörk november som äntligen gått till ända. Personligen skulle jag behöva en november till för att komma ikapp känner jag. Det är inte ofta man önskar sig två november på samma år :-)

Ha en riktigt skön helg och första advent. Här är vi extra tacksamma över just Thanksgivning som gett oss en långhelg för det behövdes.

10 comments:

Fritt ur hjärtat said...

Att packa och flytta begränsar adventspysslandet förstår jag. Men vilka fina bilder du visar.
Att du bakar mitt i allt är imponerande!
Ha det gott bland lådor och bullar:-)

Lena said...

Har inte hängt med i din blogg ordentligt. Har bara en svag aning om att ni skall flytta. Och mitt i alltihopa bakar du! Imponerad!

Annika said...

Nej, ingen advent här i US, inte, Men väl jul :-)
Idag har den ju inletts! INTE dumt :-)
FINA bilder!
Verkligen fina, och jag håller med Simone och lena att det är otroligt att du bakar mitt upp i flytten!! Hihi!!!
Lyckost er!
Jag har också 7-armade adventsstakar i alla fönster, julstjärnor mm...Mysigt! Ja, man är ganska ensam om hust det pyntet i detta annars superpyntade land...
Kramar och ha en skön fortsättning på er stora packar-helg!!

Desiree said...

Fritt ur hjärtat, tack. De flesta bilder är tagna sedan tidigare. Jag hade inte räknat med att hinna baka men det var kul.

Lena, ja som sagt det trodde jag inte men så satte jag igång en deg.

Annika, jag tycker inte att det gör så mycket att det inte är någon dirket advent här. Det är ju ändå så mycket juldekorationer och julkänsla. Det är ju toppen att du faktiskt har fönsterbrädor eller plats så att du kan ha dina ljusstakar i just fönstret. Det önskar jag att vi hade kunnat ha här men det har inte funkat. Vi har istället kört med adventsstjärnorna. Ha det bra och ha en skön fortsättning på thanksgivning helgen.

Annika said...

Stackars er som inte har advent, men ni gör ju en egen förstår jag :-) Väldigt mysiga bilder, jag blir sugen på att skutta upp i soffan med en glöggkopp och pepparkakaor!

Desiree said...

Annika, ja även om det inte finns advent här så får man ta och göra det bästa av det och fixa en egen liten advent, samma med andra svenska traditioner som man också gärna vill fira så som midsommar och jul på vårat sätt osv. Det går ju bra det med.

Saltistjejen said...

Å vad härliga adventsbilder!
Mysigt!
Hoppas det gått bra med packandet!

Desiree said...

Saltis, tackar jag har fått ta adventsbilder från tidigare år för vi har inte pyntat något. Det börjar sakta ta sig med packningen och det känns skönt.

Kram

Anna, Fair and True said...

Att du orkar ta dig för att baka mitt i allt flyttstök! Men du gillar ju att baka så.. :)

Har du någon gång fått frågor om adventsljustakarna eller julstjärnorna? Har inte katoliker eller vissa andra kristna grupper adventsljus dock? Dvs inte de eletriska utan de man tänder varje söndag?

Jättefint pynt! Jag gillade särskilt hjärtana vid öppna spisen!

Ninni said...

Fina bilder Desiree! Vad skönt att ni har tillgång både till glögg, pepparkakor och saffran så att ni kan baka lussekatter. Det är ju just förberedelserna som är mysiga.
Grattis till att husförsäljningen gick i lås! vad skönt för det måste kännas.
Bilden på fyrverkerit var tagen igår. Den stora halmbocken som finns i Gävle invigdes då och det firades med ett stort fyrverkeri.
Må så gott!
Kram Ninni