Friday, April 16, 2010

Fredagstema-Vita Lögner

Friday, Happy Friday! Strålande sol och blå himmel. Redan nu på morgonen är det 18 grader. Temperaturn kommer att nå 29-30 grader på eftermiddagen idag. Under helgen lite svalare men det har jag inget emot. Man får passa på att njuta av svalka när den kommer. Men idag är Tainas tema - vita lögner.

Vem har inte någonsin dragit en vit lögn? Jag tror att det är något vi alla gjort och något vi alla gör med jämna mellanrum. När, hur , var och till vem beror så mycket på en rad faktorer. Det är lätt hänt att man drar en vit lögn i ett större sällskap där man inte känner folk så väl. Kanske säger man något eller låtsats hålla med om något man inte riktigt gör för att passa in i gemenskapen i gruppen. Detta tror jag också händer lätt på en arbetsplats i fikarummet speciellt om man är ny.

Det kan också vara så att man inte vill göra någon besviken. Din granne eller vänninan har just klippt sig och tycker att nya frissan blev kanonsnygg och är så glad i den men du kanske tycker att den gammla frissan var snyggare, då är det lätt hänt att man drar till med en vit lögn.

Ibland kan det bara vara lättare att hålla med istället för att behöva argumentera för sin sak. Man kanske inte alltid orkar riskera att en konflikt blossar upp. Kanske är man rädd för att avvika för mycket eller att bli ratad som konstig om man verkligen säger vad man tycker i en viss situation.

Vita lögner beror så mycket på vart man befinner sig, med vilka man befinner sig, hur säker man själv är på sin sak, humör men framför allt tror jag att vi kör med en vit lögn för att inte göra någon vi tycker mycket om ledsna eller besvikna över kanske just nya klippningen, klädesplagget, inredningen eller något sådant. Allt som har med smak att göra varierar ju väldigt mycket från person till person. Men känner man en person väl så behöver man ofta inte dra till med vita lögner utan kan säga att jag tycker inte att de där byxorna var så där jättesnygga på dig. Jag tror att vita lögner framför allt uppkommer i situationer med en grupp, större sällskap eller då man är ny på ett ställe, bland folk man inte känner så väl.

Får väl se om det blir några vita lögner idag eller inte. Nåväl får försöka komma iväg lite tidigare från jobbet idag så att man kan njuta lite av det sköna vädret.

Happy Friday som sagt hoppas att ni får en skön och trevlig helg.

6 comments:

Saltistjejen said...

Ja visst är det så. Vita lögner är verkligen något som faktiskt krävs ibland för att man ska kunna ha ett friktionsfritt umgänge med grannar, kollegor och andra. Så länge det inte handlar om lögner som ska "skydda" andra på så vis att man inte vill såra dem i onödan tycker jag det är helt ok. Att däremot ljuga på ett sätt som kan få konsekvenser är något jag försöker att undvika. Det har självklart hänt, men jag försöker verkligen att inte försätta mig i den situationen eftersom en sådan lögn så ofta slår tillbaka md dubbel kraft om den "spricker".
Ha nu en riktgit bra helg! Själv är jag glad att det är fredag för denna veckan har känts lång och jag är rätt trött.
KRAM!

Taina said...

Det hade jag inte tänkt på men de förekommer kanske mer i grupper än mellan två personer. Och alla ggr tror jag också en del håller med för att undvika konflikter. Nu är jag ju rätt klumpig av mig och grodor trillar ur min mun, titt som tätt. och jag tycker väldigt högt. Och ofta. Ibland önskar jag att jag bara kunde sitta där och nicka liksom. Men det är ju jag det och vi är ju alla olika. Och DET är väl kul.

Njut av ert vackra väder. Vi ska få kallt och regnigt i helgen, tyvärr.

Kram

Desiree said...

Saltis, håller helt med att man inte ska ljuga som kan få konsekvenser. Det blir bara dumt och jobbigt. Jag hoppas att ni får en helg med skönt väder att njuta av och att det blir en lugn och fin helg. En helg att ladda batterierna på helt enkelt.

Kram

Taina, interessant ämne men svårt också. Nog händer det att grodor trillar ur munnen på mig också. Ibland tänker jag inte mycket innan jag pratar. Synd att ni ska få dåligt väder. Hoppas solen lyser på er dessto mer nästa vecka istället.
Ha en skön helg trots regn.

Kram

Annika said...

Absolut.
Skriver under på rubbet du säger idag.
Alla har vi dragit en vit lögn. ALLA!!!
För visst har man suttit i grupper och nickat och hållit med även om man inte tyckt så. Det är ju så mkt lättare.
Varmt här också!
Jättevarmt, nästan fuktigt.
Men imorrn blir det svalare.
NJUT av helgen!!
Kram!!

Fröken Anki said...

Håller med om att ibland drar man till med en liten vit lögn för att inte såra nån. Och du har så rätt i att det helt beror på situation.

Anna, Fair and True said...

Jag är ganska dålig på att dra vita lögner. Om någon har klippt sig t ex så säger jag oftast ingenting snarare än att säga "det var snyggt" i alla fall. Fast det kanske också är en variant av en vit lögn?