Wednesday, May 2, 2007

Deklarationsdax

I år har vi fått deklarera i två länder. Här i USA var det någon gång i mitten på april som deklartione skulle inlämnas senast. Vi lämnade dock in våran amerikanska deklartion i god tid innan sista dagen. Eftersom det var vårt första år här och vi inte kände att vi hade någon koll på olika avdrag med mera så så lät vi en deklarationsrevisor ta hand om vår deklaration. Det var det absolut värt även om det kostade en slant. Den svenska deklarationen skötte vi på egen hand och lät mina föräldrar ta med sig då de åkte tillbaka till sverige. Det var inte kul att behöva skatta på vinsten som vi gjort på våra tidigare lägenheter och skjutit upp (5 stycken som vi gjort vinst på under de senaste 7 åren). Den enda tröst är att vinstskatten kommer att höjas från nästa år i sverige så för oss kändes det lika bra att betala redan nu, dessutom hade vi inget val.

Något jag lärde mig när vi var på väg att flytta hit i och med att jag ansökte om grönt kort till Calle var att man var skyldig att deklarera här i USA även fast man aldrig jobbat här eller haft någon inkomst. På ambassaden i Stockholm fick jag därför en rejäl bunt med olika blanketter och broshyer och var skyldig att deklarera för de senaste 3 åren på en gång. I lätt shock med en tung bunt med papper begav jag mig hemåt för att berätta för Calle vad som väntade. Ajabaja på mig men det är han som har skött våra deklarationer hittills och han fick därmed också hjälpa mig med de där deklartionerna som amerikanska ambassaden hade gett mig. Det hela gick bra. Nu undrar man bara om man för all framtid alltid kommer att behöva deklarera i båda länderna eller hur det kommer att bli.

5 comments:

Fia said...

Så länge du har ankytning till Sverige, i form av bostad eller aktier så ska du deklarera där. men ni är väl utskrivna ur Sverige?

Millan said...

Jag har precis varit i kontakt med skattekontoret i sverige eftersom jag inte fick nagra deklarations papper i ar. Jag har dels salt nagra fonder i sverige och dels ager vi en liten bostadsratt hemma sa jag hade fatt en massa 'K-blanketter' fran banken o var brf. Hur som helst fick jag till svar att enda gangen jag behover deklarera for var br ar den dag vi saljer den. Nar det galler fonder man salt aller andra bankarenden sa har man inte bestattnings ratt av svenskar som inte varit bosatta i sverige de senaste 7 aren sa i mitt fall behover jag alltsa inte skatta for vinsten jag gjort. Sa i all evighet borde ni inte behova deklarera i bada landerna... men kanske ett tag till beroende pa hur lange ni bott i USA?

Desiree said...

Tackar för info från er båda. Ja förra året sålde vi vår bostadsrätt i sverige så självklart var vi tvungna att deklarera detta. Ja vi har skrivit ut oss ur sverige. Vi har ju en del aktier och sådan kvar. Men troligtvis kommer det inte bli några jobbiga deklarationer framöver.

Olle said...

Just det ja, du är förstås amerikansk medborgare eftersom du är född där?
Bävar lite inför nästa års deklaration, men jag tror att vi kan lösa det utan att anlita deklarationskonsulter. Det enda vi kommer att kunna dra av för är resan hit, samt ett jobbrelaterat datorinköp.
Jag vet inte om vi kommer att försöka titta på skatteavtal mellan Sverige och USA, vet inte riktigt om man tjänar något på det.

Unknown said...

http://www.taxact.com/ funkar bra.