Tuesday, May 8, 2007

Årstider




Det här med olika årstider känns verkligen annorlunda här. Jag följer en del inrednings och trädgårdsbloggar från sverige och det känns en smula underligt att läsa om påskiljor och att folk planterar ut sina första Penseér nu. Själv är mina Penseér näst intill överblommade. Jag planterade ut dem i februari. Påsklijorna känns som det var väldigt länge sedan de blommade (ja det var ju i mars någon gång). Det känns nästan lite overkligt att det bara är Maj. Det har ju redan varit varmt här ett tag nu så det känns nästan som det lika gärna hade kunnat vara Augusti istället för Maj. Jag har väl ännu inte riktigt lärt mig att känna igen årstiderna här. Det är nästan så att man har fått någon slags konstig årtids-jetlag. Men klaga gör jag absolut inte. Klimatet här passar mig verkligen perfekt. Toppen med en kort vinter och en längre period av värme. Här kommer lite blombilder. De vita blommorna har vi på framsidan. De doftar alldeles underbart, en söt doft som påminner lite om Jasmine eller nåt i den stilen. Jag får kolla i vår trädgårdsbok och se om jag hittar namnet på den vita blomman. Min rosa Pelargon gillar jag verkligen. Den blommar för andra gången redan. Gillar doften från Pelargoner när man gnuggar lätt på bladen. De doftar jord. Den polkagrisrandiga Petunian köpte jag till Calle som gillar just Petunior.

10 comments:

Monica said...

Härligt med fina blommor!

Hur har du det med ryggen?

Anne said...

Jag gillade den där polkagrisrandiga blomman, den var läcker.
Pelargoner är en klassiker, underbart vackra. Jag har en stor röd pelargon som blommar fint, men den verkar sluka enormt med vatten och jag tycker inte jag gör annat än vattnar. Jag är nybörjare på blommor och är inte alls van vid såna små liv, vill helst inte ta livet av dem före sommaren ens börjat...

Desiree said...

Ja en hel del vatten kräver även min Pelargon. Här är det ju ganska varmt också så det blir en del vattningar. Jag får nästan vattna varannandag om det inte kommer regn.

Desiree said...

PS Den polkagrisrandiga blomman är Petunian.

Cecilia said...

Fina blommor.Gillade också den polkagrisrandiga petunian.Tyckte förresten om erat kök.Det såg väldigt fint ut och stort.Hoppas din rygg är bättre nu.

Annika said...

Visst är det underligt att läsa svenska bloggar nu som har trädgårdstema...Körsbärsblommor, knoppande syrener...Hjälp, vi ligger så långt före. Man kan ju nästan säga att vi har sommar nu...
Fina blommor du har!!! Underbart med blomsterprakt! Mkt sånt sska det vara!!!

Anne-Marie said...

Petunior är underbara. Tyvärr har min nya lägenhet ingen balkong eller uteplats så jag kan inte ha några utomhusväxter. Fina blombilder!

Fia said...

Det ser ut som en Jasmin du har på framsidan. Det finns massor av olika, men den som doftar godast är vildjasminen, den växer som rankor, ofta i närheten av Kuzdun så när ni åker på era turer, ta med dig en liten spade och en påse med jord....och se till att ingen ser dig! "ler" Den har ganska små gula blommor.

För att slippa vatnna så himla ofta på de blommor som är väldigt törstiga (pelargonier) så blanda i kristaller som suger åt sig vätska i jorden och sedan släpper ifrån sig vätskan lite långsamt. Om du går till en blosmeraffär och frågar efter fuktkristaller så vet de precis vad du menar.

Millan said...

Visst ar det skumt att arstiderna ar sa olika. Och da ar det ju inte alla lika stor skillnad mellan sverige o england. Varje pask aker jag hem till Sverige och jag blir alltid lika forvanad over att det ar sapass kallt och att nastan inget har slagit ut annu. Vid pask brukar alla frukttraden sta i blom har och det ar jatte vackert. Nar jag sedan aker hem pa sommaren har sverige kommit ikapp och det ar ungefar samma klimat.
Vad duktig du ar pa blommor forresten. Jag har tyvarr inte grona fingrar alls.. Men jag maste lara mig eftersom jag har en tradgard for forsta gangen i ar!
Hur ar det med din rygg?

Desiree said...

Tackar för tipsen Fia. Ska hålla utkik efter vildjasminen. Ska försöka leta upp lite fuktkristaller. Kan behövas till min basilika och mynta också.

Tack allihop för omtanken. Ryggen är mycket mycket bättre nu. Jag är nästan helt återhämtad och det känns så skönt.