Friday, May 11, 2007

Klipp och Sling


Att hitta en frisör som man trivs med när man flyttar till ett nytt ställe är inte alltid det lättaste. Jag hade hört en del skräckhistorier innan. Min vän S hade fått hockyfrilla klippt när hon gick till en salong här en gång och fick ha håret uppsatt i flera månader efter det tills det växte ut. Min vän A-M har gått till två olika salonger i Birmingham. På det första stället avslutade de med att tuppera hennes lugg a la 80-tal och på nästa ställe klippte de frisyren helt snett. Jag har iallafall hittat ett ställe som jag tycker är ganska bra. Även när det gäller att klippa sig skiljer det sig här i Amerika från hur det går till i Sverige.

På denna salongen får man alltid börja med att ”byta om”. Man får sätta på sig en vit t-shirt och sedan en vit rock om man ska klippa sig, ska man färga eller slinga håret som jag skulle göra blev det en svart rock. Sedan fick jag sitta ner och vänta på min frisör eller desiner som de kallar dem på denna salong. Jag fick sitta och vänta i ”färg-baren” som är utformad som en bar där de har alla sina färgtuber som de står och blandar till.

Först fick jag berätta hurdanna slingor jag ville ha och hur jag ville bli klippt. Brukar försöka hitta lite bilder på frisyrer jag gillar att ta med. Bilder säger mer än ord ibland och kan inte heller missförstås pga av frisyrtermer som jag inte känner till. Jag ville ha slilngor i tre olika nyanser. Min designer lyssnade och gick sedan och blandade till färgerna och sen blev det vanliga folie slingor som i sverige. Fick sedan sköja ur färgen. De har väldigt härliga massagestolar som man sitter i och får ryggen masserad medans man får sitt hår tvättat. Det är verkligen jätteskönt att sitta där. Efter att hon sköjt ur färgen ur håret fick jag någon kletig och kall gegga över hela håret. Var tvungen att fråga vad det var. Tydligen en toning för att utväxten av slingorna skulle synas mindre.

Sedan var det dax för själva klippningen. I sverige brukar de ju sätta upp håret med olika klämmor och sedan ta ner lite i taget och klippa tills de har klippt igenom hela håret. Men så verkar de inte göra här. De klipper mer på fri hand, tar tag i ett parti hår här och där och klipper till. Som min vän S sa så verkar det som de inte klipper igenom håret lika ordentligt här vilket resulterar i att man behöver klippa sig oftare. Helst vill de att man går och trimmar till håret vart 5:e vecka. Själv känner jag att jag inte har tid, ork och råd med att gå så ofta. Jag har ju ändå långt hår och inte en kortklippt frisyr. Jag brukar gå varnannan till vart tredje månad helt enkelt. Sedan är det väldigt vanligt att designern har olika assistenter som får tex blåsa håret torrt med mera medans designern klipper någon annan kund så länge. Ibland blir det ganska mycket spring upplever jag det som svensk kund. Man kan ha en person som tvättar ens hår, en annan som blåser håret och sedan själva frisören som klipper håret.

Svårt att också veta om de gillar att småprata med kunderna medans de klipper eller om de helst vill jobba effetivt i tystnad. I sverige upplevde jag det som att frissan alltid försökte få igång en liten konversation iallfall med frågor om vad man jobbade med ect. Här verkar det vara striktare. Om inte jag frågar nåt eller säger nåt så är det ok att det är tyst. Att det är mer upp till kunden att initiera ett samtal.

Slingorna blev iallfall riktigt bra. Lite guldigt, lite koppar och en annan ljusbrun chokladnyans. Här verkar det också som att de verkligen får slingorna att börja vid hårfästet. I sverige brukar det alltid vara någon centimeter från hårfästet eller två. Igår var det inte så mycket folk på salongen och jag hade en kvällstid så denna gång gjorde min designer allt (blåste, tvättade och klippte och stylade). Det blev precis som jag hade hoppats och tänkt mig. Gillar frisörer som lyssnar på kunden.

På många salonger i USA ger man tydligen också dricks till frisörer men också till assistenten eller assistenterna. Första gången jag var och klippte mig på denna salong frågade jag hur jag skulle göra eftersom jag är utlänning och inte riktigt visste. De sa dock att de inte brukade köra med dricks utan var nöjda om jag kom tillbaka på återbesök istället.

Skulle vara kul att höra från er andra utlandsbloggare vad ni har för erfarenheter av frisörer här. Var det klurigt att hitta ett bra ställe att klippa sig på? Har ni råkat ut för några missöden? Hur går det till hos era frisörer?
Trevlig helg allihop.

11 comments:

Annika said...

Ja, det är inte lätt att hitta en frisör. Just nu klipper o slingar jag mig hos en tjej jag gillar toppen! Hon gör ett mkt bra jobb med mitt hår både vad gäller klipp och sling. Hon sätter upp håret i klämmor och klipper sen etapp för etapp. Jag har tre olika färger på slingorna. Men jag tycker gott att hon kan gå närmare hårbotten, faktiskt.
Innan jag hittade min nuvarande frisör gick jag hos en tjej från Iran som också var super!!! Tyvärr slutade hon pga förslintningsskador. Under ett år letade jag frisör, gick på tre minor innan Laura dök upp. Jag klipper och slingar mig 4-5 ggr om året. Rätt så dyrt. Dyrare än i sve. Jag ger henne 20% i dricks.

Desiree said...

Ja det är inte lätt Annika. Men det låter som du iallfall har hittat en tjej som är riktigt duktig. Jag kommer nog att klippa igenom håret ordentligt hos min frisör i sverige nu när jag åker dit på semester. Jag är ju ganska nöjd hittills med det stället jag har gått till så jag kommer nog att fortsätta gå dit.

Fia said...

Jag min klantskalle hade världens bästa frissa, som jag inte bara introducerade till hennes blivande man utan också hjälpte henne att emmigrera till Kanada (där han kom igrån och ville återvända till efter .com-busten) hur inni ¤%&/# korkat är det?

Sedan slutade jag färga mitt hår helt och var helt silvergrå i flera år, sedan var det en väldigt gullig lite tjej på Kroger som udnrade om jag hade mitt seniorkort med mig så jag kunde få rabatt i slutet av förra året.

Några dagar senare var jag vackert kastanjebrun i kalufsen... ;P

Nu färgar jag själv. På sätt och vis, min frissa skickar de preparat HON anser att jag ska använda från Kanada...

Klant-Fia. Klant-Fia. Klant-Fia. Så.

Anne-Marie said...

Först måste jag bara berätta att jag inte gillar att behöva byta hårfrisörska. Att jag hade samma i Sverige under 30 år!!! säger kanske en del. Nu har jag hittat en tjej som faktiskt finns här i Weed (jag hittade henne för ca 1.5 år sedan) och hon är bra. Jag gör inget mer än får håret klippt. Har aldrig haft slingor och ingen permanent numera. Hade permanent under många år i Sverige eftersom mitt hår är spikrakt. Hon och jag pratar litet grand och vi verkar båda initiera konversationen. Har aldrig sett någon ge dricks här och jag gör det heller inte. När jag hörde att folk gör det här i USA blev jag mycket förvånad. Min frisörska sade något bra innan jag flyttade till Oregon och det var att hon höll med om att det är svårt att hitta någon som verkligen lyssnar på kunden. Hon gör det så jag är nöjd.

Anne said...

Jag rodnar av förlägenhet, men jag har inte klippt mig sen vi flyttade hit i nov -06. Så jag har ingen erfarenhet av amerikanska frisörer.
Jag klippte mig i Sverige precis dagarna före flytten så det är med andra ord 7 månader sen nu... så det börjar vara dags. Funderar på en helt ny frisyr och har ej kunnat bestämma mig än, skyller på det.

Maken Martin har klippt sig en gång. Även han har längre hår och vill inte gå så ofta just därför, inte långt a´la rockhårs långt, men eftersom det är lockigt så blir det inte så långt eftersom lockarna "drar upp det".
Lång utläggning om våra frisörvanor....

Begränsade erfarenheter från frisörer i USA alltså.

Väldigt kul och intressant läsa om ditt frisörbesök i alla fall!

Desiree said...

Anne, det tog mig ett bra tag innan jag gick till frissan här för första gången. Det hade gått minst lika lång tid för mig innan jag till slut bokade en tid.

Kul att läsa om alla era erfarenheter när det gäller att hitta en bra frissa.

Fia, synd att din frissa flyttade så långt men bra att hon skickar dig hårfärg iallfall.

Anne-Marie, wow att ha haft samma frissa i 30 år. Då förstår jag att det blir svårt att hitta en ny som är lika bra. skönt att du har hittat någon som lyssnar. Det tycker jag är jätteviktigt.

JaCal said...

I Stockholm hade jag några favoriter som jag alternerade mellan. Här har jag hållt på sen -99 och försökt hitta en favorit. Hittade till slut en i höstas som är trevlig, verkar fatta vad jag vill och gör fler än en färg när hon slingar (alla andra vill bara köra en färg - det gjorde jag aldrig i Stockholm). På många tidigare ställen har jag alltid kommit ut på tok för blond och håret blåst som värsta Hollywood-frillan. Men nu är jag ganska nöjd faktiskt.

Men att ge dricks tycker jag är svårt - är alltid orolig att ge för lite - så jag tror jag ger på tok för mycket varje gång. Kankse därför hon är så himla trevlig jämt... ;-)

Cecilia said...

Jag börjar se ut som en skatbo i håret nu,lite tovigt.Ändå klippte jag mig i december precis innan vi åkte hit.Så nu är det tur att vi skall hem igen så jag kan gå och klippa mig.Min P var och klippte sig och blekte håret och betalade hutlösa pengar för att få lite annan färg på håret.Har dock ingen aning om vart man skulle våga gå om jag skulle gå till en frissa här.

Millan said...

Jag tycker ocksa att det har varit svart att hitta en bra frisor har, och da har jag anda en lang o okomplicerad frisyr. Det forsta jag la marke till var hur dyrt det ar har!! Det kostar uppemot 500kr bara for att bara klippa topparna och runt 1500 for klippning o slingor. Jag hittade en tjej som ar valdigt bra och som verkade forsta precis vad jag ville ha med farger och annat men den salongen ar sa vansinnigt dyr att jag inte skulle ha rad att ga dit varje gang. Sa egentligen har jag fortfarande inte hittat nagot salong som jag tycker ar sa dar kanonbra. Dock tycker jag att det ar ratt trevligt nar man val ar hos frisoren har, for oftast bjuds man pa vin/kaffe eller tea beroende pa vilken tid man gar dit och det finns aven sadana dar massage stolar pa manga salonger.
Dricks verkar ocksa vara vanligt har, men jag har fortfarande inte riktigt klurat ut hur mycket man ska ge...

SweFlo said...

var på jakt i många 9r efter en br afrissa, mitt problem var att så fort jag hittade en flyttade de! Nu har jag haft samma tjej i många år och vi känner varandra bra. Hon är dock inte amerikan utan från Colombia. Jag valde henne pga av hennes snygga naturliga hår. Hur de sur ut själva är ofta en br aindikering på hur man kommer att se ut själv! har inte färgat på ett tag, men det blir nog bara semi-permanent om jag gör det igen. Mitt stressigaste moment är dock dricksen, man ska ge separat tips till alla som jobbar på håret, helst i kontakt som man ger personen direkt! Min nuvarande gör dock alla steg själv, och jag kan lägga tipsen på betalkortet när jag betalar. Eftersom jag är så nöjd med henne ger jag henne minst 20 % dricks varje gång. Till julen ger jag henne dubbel dricks, det verkar vara standard här om man går regelbundet till samma. Har dock mycket långt hår och behöver inte klippa mer än varannan, var tredje månad...

Desiree said...

Jättekul som sagt att läsa om era olika erfarnheter. Det verkar som det är vanligt att det tar lång tid innan man hittar någon som man trivs med och att det inte är helt lätt. Jag behöver defintivt inte känna mig ensam över att ha problem med att hitta någon man tycker är bra.