Wednesday, May 16, 2007

En vanlig veckohandling på Publix


Fortsätter på temat om livsmedelshandling lite. Det handlade ju om Costco igår så idag handlar det om Publix.

Vi brukar för det mesta handla mat på en kedja som heter Publix. I olika delar av USA finns det olika kedjor. Förutom mat så har varje butik också ett eget apotek. Här finns både receptfria varor och receptbelagda varor. Det finns apotekspersonal i varje butik och de receptbelagda varorna handlas över disk. Apotekspersonalen är väldigt kunniga och har ordentlig utbildning så det är precis lika tryggt som att handla medicin i apotek i sverige.



Mjölk säljes på dunk här. Inga små tetraförpackningar som gäller. Vanligen säljs mjölken på dunkar, antigen en halv gallon eller en gallon. En gallon motsvarar 3.8 liter. Det finns fler märken att välja på än i sverige där i stort sett Arla är vanligast i Stockholmsområdet. Här brukar även varje butikskedja ha sitt märke. Publix har tex sitt märke som bara säljes i deras butiker och sedan finns det ytterligare 8 till 10 andra märken. Här finns helt fettfri mjölk att köpa som även kallas för skimmilk. Sedan finns 1%ig, 2%ig och 3%ig som jag antar räknas som whole milk. Det finns ekologisk mjölk, soya mjölk, mjölk med extra D-vitamin och mjölk med extra D och A-vitamin.



En gallon mjölk förpackningarna är de största. En gallon = 3.8 liter. Vi brukar köpa 2 stycken halvgallonförpackningar för vi tycker att det blir lite otympligt med gallon förpackningarna.



Något som också säljes betydligt mer av här är klorin. Finns en stor hylla med olika kloriproduker på dunk att handla vid tvättmedels sektionen. Eftersom de flesta tvättmaskiner är av så pass dålig kavlité här så är de tvungna att andvända klorin för att blir av med fläckar och för att få tvätten hygieniskt ren. Verkar som att det även finns klorinprodukter för färgad tvätt. Tyckte jag uppfattade det så från tv-reklam häromveckan iallfall.


Som jag skrivit om tidigare så är dofter viktiga för amerikanen. Det finns en hel hylla med bara doftljus till hemmet. Sedan finns det ett stort sortiment av doftsprayer för hemmet.



På Publix kan man också handla vin och öl men inte sprit. För att handla stark sprit måste man bege sig till speciella Liqor stores. Det är väldigt smidigt att kunna handla både öl och vin när man handlar övriga matvaror.



Varje gång man handlar känns det som om man får en milljon plastpåsar. Här har vi varit och handlat en av våra vanliga veckohandlingar. Hela vagnen är full av påsar (20 stycken blev det denna gång). Vi stoppar sedan alla dessa plastpåsar med varor i två stora blå IKEA kassar som vi har liggandes i bakluckan. Det blir lättare att bära varsin stor kasse när man ska bära upp allt från bilen i garaget till köket.



Bara att åka hem och lasta ur allt.

9 comments:

Cecilia said...

Smart med IKEA påsarna.De slösar ju verkligen på påsar,åtminstone de flesta kassörer.Men häromdagen så var det en man som skulle knö ner en liten flytväst med andra varor.Han lyckades visserligen men trångt var det.Ja amerikanarna är mkt för dofter,t o m att det skall vara doft på insektsmedel som man har utomhus.Lite lustigt.

Desiree said...

cecilia, ja doft på insektsmedel undrar man verkligen poängen över. Ja det känns som om det blir en miljon kassar varje gång man handlar. Tror att det är svårt att komma ifrån problmet speciellt då de packar åt en. Jag slänger kassar med jämna mellanrum för det blir alldeles för många att spara alla.

Fia said...

Desiree - du kan ta med kassarna tillbaks till både Publix och Kroger, det finns återvinningslådor (åtminstone här i Georgia) precis vid ingången. Det är ju bättre att återvinna dem än att slänga dem, åtmisntone tycker jag det.

Här följer de med till hundparken, de få jag får. Jag handlar med tygkassar och har nu äntligen tränat upp den personal som packar att det faktiskt går att lägga i tills kassen är full!

Anne said...

Smart med IKEA kassarna, det ska jag faktiskt ta efter. Bra tips! Jag har två tygkassar jag köpt men personalen är dålig på att packa ordentligt i dem så det behövs ändå hundra plastkassar som jag kommer hem med. Jag kanske får göra som Fia och försöka lära packarna att de kan packa FULLT...

En till sak om Costco, är det samma på er Costco, dvs att de inte har kassar utan packar allt i kartonger och/eller direkt i vagnen bara?

Publix kommer jag ihåg vi jämt handlade på i Florida, det var livsmedelsjätten där. Här i Oregon finns inte Publix, Safeway och Albertson's är de stora jättarna.
Men de ser i princip likadana ut, och visste jag inte skillnaden skulle nog inte jag veta vilken affär jag är i...

The Hanssons said...

jamen...vilken superb ide, det där med IKEA kassarna...ska jag minsann också göra så jag slipper slippa hundrafemtielva gånger med de bruna små påsarna.
ha en bra torsdag

Annika said...

Ser ut som på min lokala Safeway! HIMLA bra ide med IKEA-påsarna!! Dom kan komma till pass på Costco också (blir galen med alla lådor där).
Absolut, apoteken på mataffärena är URBRA!!! Gillar verkligen "mina" apotekare på Safeway.
Vi har inte Publix hos oss, ej heller Kroger.
Kan rekommendera Glades doftljus btw! Doftar SÅÅÅÅ gott!!!

SweFlo said...

Vår Publix har samma återvinningsgrej för plastpåsar utanför, fast vi använder upp våra med hundbajsupplockning. Ibland handlar jag på SweetBay (fd. Kash n Karry), och de har stora riktig aplastpåsar, bara en aningen tunnare än svenska faktiskt. Jag använder mig av ett separat apotek eftersom jag tar en del mediciner och de helt enkelt har bättre sortiment och öppettider.

Millan said...

Det dar med Ikea kassarna var en himla smart grej. Jag tror att vi ska sjala den iden helt enkelt :-). Kul att se hur det ser ut pa mataffarerna dar ni bor. Det ser ut att vara ganska likt vara affarer har - Tesco och Sainsburys ar de vanligaste. Vi koper ocksa mjolk pa dunk bland annat :-)

Desiree said...

Fia, aha bra tips. Det ska jag ta och göra. Mycket bättre att återvinna än att slänga, absolut.

Anne, Ja på Costco märkte jag att de packade varorna direkt ner i vagnen och det är ju bra. Vi har ju alltid IKEA kassarna liggande i bilen så det var ju bara att stoppa ner varorna där.

Kul att jag kunde tipsa er om IKEA kassarna. De är verkligen toppen.