Thursday, May 17, 2007

Trädgård och Villa regler

I vårt område finns det en hel del bestämmelser på gott och ont. Dessa regler har utformats för att det ska vara snyggt och prydligt och för att på så sätt bibehålla ett bra värde på fastigheterna. Håller man sig inte till reglerna så får man räkna med att få ett klagobrev.Villa-föreningen gör inspektioner med jämna mellanrum. Det hela kan ibland gå lite överstyr men generellt är det bra att det finns lite relger och bestämmelser. Alla dessa regler och förmaningar publiceras i ett litet blad som skickas ut till alla i området några gånger per år. De skriver inte ut namn på de som har miss-sköt sig men de skriver ut hur många som tex har miss-skött sin trädgård eller på något annat sätt har missbrukat någon av reglerna.

· Gräsmattan måste klippas regelbundet, gräset får inte bli för högt.
· Det är viktigt att soptunna inte syns utifrån gatan då man kör förbi. Man har endast soptunnan framme på tisdagar och fredagar då sopbilen kommer.
· Man får inte ta ner eller bort några träd från sin tomt utan att först ansöka om tillåtelse.
· Man måste sköta om sitt hus och se till att reparationer som behövs utförs.
· Man måste se till så att brevlådan ser fräsh ut.
· Man måste ha en brevlåda och man måste ha en viss typ av brevlåda, alla måste ha samma.
· Man får inte ha några släp, båtar eller husvagnar stående på sin tomt eller uppfart.
· Man får inte ha pynt eller dekorationer uppe som tillhör fel säsong.

När det var jul fick man se till att ta bort alla juldekorationer senast 15 dagar efter juldagen. Folk är oftast snabba med att ta bort sådant.

Vad gäller trädgårdsskötsel så verkar det så att de som har något trädgårdsintresse ser till att sköta sina trädgårdar själva och övriga lejer in folk som klipper gräset, sköter rabatterna och gödslar samt tar bort ogräs. Tjänster som trädgårskötsel och städning är betydligt vanligare här. Det är dock fortfarande ganska dyrt med sådana tjänster. Det finns gott om trädgårsfirmor att välja mellan. Vi har ju inte så jättestor tomt så vi känner att vi klarar den. Dessutom gillar vi att pyssla en del i trädgården.

Vi har nu fixat bevattningssytem till våran gräsmatta. Istället för att anlita ett företag som gräver ner ett helt bevattningssytem så har Calle som faktiskt är riktigt händig utformat ett eget bevattningssytem kopplade till timers. Nu har vi två sprinklers på baksidan och två på framsidan som vi har stoppat in i rabatterna och buskarna så att de inte ska synas så mycket vars stråle täcker det mesta på gräsmattan. Dessa är sedan kopplade till en timer så att vi kan programera vilka dagar per vecka och vilka tider vi vill vattna. Det brukar vara vissa vattenransoneringar. Nu får man max vattna två gånger i veckan. Eftersom vi har ett udda nummer på vårat hus är det tisdag och torsdag som gäller för oss.


Jag har också investerat i lite kryddväxter (basilika och mynta) som jag planterat i kruka. Sedan har jag också köpt två stora härliga ormbunkar som jag ska ha vid enteén till vårt hus.

10 comments:

Anne said...

Vad härligt det låter med dina planteringar. Jag har också köpy basilika på kruka. Har en rad på balkongen med fyra krukor (basilika, timjan, persilja och spansk peppar). Mina gröna fingrar är verkligen nybörjarfingrar, timjan och persiljan växer bra (speciellt persiljan). Basilikan har det i princip inte hänt nånting med (buuu, jättetråkigt), spanska pepparn förväntar jag mig inte så mycket av.
Återkom gärna med rapport hur det går för din basilika! Och om du har bra sköt-om-tips.

Förresten, intressant höra om villa-föreningen. Smart bevattningssystem din Calle fixat, det låter superbra. Här är det mesta nergrävt i marken, det förvånade mig i början. Jag kan inte minnas jag nånsin sett sånt i Sverige.

Victoria said...

Vi har också såna där regler, det mesta är bra men ibland tycker jag att de blir lite väl petiga... ;o)
Vi har på sistone fått två brev om att en stubbe som står i rabatten måste tas bort, annars.... Stubben står inne i en buske och syns nästan inte, men bort måste den! Tur att vi bara hyr, och inte behöver bry oss utan bara skickar breven vidare till husägarna.
Kram/Vic

Desiree said...

Kul att höra om dina planteringa också. Jag har nog nybörjarfingar jag med. Jag har köpt små basilika plantor som finns på Lowes, Home Depot eller Walmart och sedan har jag tagit en stor kruka och planterat ner 4 stycken av dessa basilikaplantor. Än så länge ser det fin fin ut i krukar. Basilikan verkar frodas. Jag ska nog ta och köpa lite fler kryddor. Spansk peppar låter spännande. Du får gärna berätta mer om dina odlingar framöver och berätta om du fick någon frukt av den Spanska pepparen. Det är kul med lite trädgård.

Desiree said...

Håller med dig Victoria om att de kan vara lite väl petiga ibland. Våra grannar brukar strunta i dem när de är allt för petiga. Vad gäller eran stubbe hade jag inte tagit bort den om den inte syntes även om jag hade varit husägaren. Det måste ju finnas någon logisk motta på det hela ibland.

Anne-Marie said...

Det verkar som om många villaområden i USA har de här bestämmelserna. Härligt att ha en tomt där ni kan pyssla med en massa saker och att kunna odla. Det saknar jag verkligen. Min lägenhet har inte ens en balkong.

Millan said...

Oj vad lustigt med sadana bestammelser. Det finns garanterat inte har!! Engelsmannan ar antingen valdigt intresserade av sina sma tradgardar och nastan 'overpyntar' dem eller sa bryr de sig inte alls. Nagot jag tycker ar valdigt trist har ar att just soptunnorna inte har nagon annan plats an framfor huset. Det ser ju inte sa trevligt ut! Faktum ar att vi skulle behova lite bestammelser av ert slag har tycker jag..

Annika said...

Det har vi också i vårt HOA (home owners association). Jättestrikta, och sen har Reston sina egna hårda regler om färger på hus, träd som får tas ner, eller INTE tas ner.
Man betalar ju en hel del till sin HOA också.
Nu ska vi snart ta ner en stor lönn som håller på att förstöra vårt deck, två grannar ska skriva på, sen ska HOA-ordföranden skriva på, och sen ska det skickas till Reston Association, och sen ska RA godkänna det hela. Regler, regler...I am going nuts!!!

Desiree said...

Annika, känner verklgígen igen det där reglerna för att ta ner träd. Jobbigt att det ska vara så mycket pappersarbete för en sådan grej.

Cecilia said...

Vi åkte i ett område för ett litet tag sedan där allt såg perfekt ut,alla hade likadana brevlådor b la.Det roliga är att sedan alldeles intill ligger ett annat område där det kan se ut som hej kom och hjälp mig.Förfallna hus och trädgårdar.Det blir väldiga kontraster.Vad roligt det låter med planteringar.Här har det inte blivit mycket planterat,en palm och ett citrus träd är väl det närmsta plantering som vi har kommit.Får väl ta och plantera lite i sverige i sommar istället.

JaCal said...

Ingen HOA där i det område där vi bor - men nästan så jag önskar att det var så. Vi har flera hus som hyrs ut på gatan och deras framsidor ser för berövliga ut tidvis... inget kul alls.

Själva har vi så ogröna fingrar att vi nästan tycker det vore skönt ockås... ;-)