Monday, May 7, 2007

Ny färg, Ryggskott och Cinco de Mayo firande



Vi bestämde oss för att måla om i köket. Kanske kommer ni ihåg att vi fick en vattenläcka från en av toaletterna på övervåningen för några veckor sedan. Det blev en ful fläck i taket efter läckan. Vi var därmed tvugna att måla om kökstaket. När vi ändå skulle göra detta tänkte vi att vi också kunde byta ut färgen på väggarna. Väggfärgen har varit intensivt citrongul med någon form av antikpatternering (inslag av lättsmutsbrun i det gula). Kaklet och granitskivorna går i olika bruna nyanser. Vi ville ha en färg som var ganska ljus men som ändå passade bra ihop med de övriga bruna nyanserna från golvet, graniten och kaklet. Vi bestämde oss för en ljus sandbeige färg.

Lördag morgon vaknade jag upp med lätt ont i ryggen som blev akut ryggskott då jag höll på att sopa i garaget. Resten av lördagen var jag mer eller mindre helt orörlig. På kvällen hade våra grannar Cinco de Mayo party. Det hela är en Mexikansk högtid som verkar firas en hel del här i USA. Partyt var egentligen för Liz som hade fyllt år. Självklart serverades det Tacos och Marguaritas. Jag orkade bara stanna någon timme innan jag smet hem och la mig i sängen. Det är toppen när man är på fest hos sina grannar att det är så nära hem.

Söndag var jag iallfall lite bättre och kunde hjälpa Calle så smått att måla i köket. Fläcken i taket var verkligen envis och behövdes strykas minst 10 gånger med vit takfärg för att inte synas. Den sandbeiga färgen blev rätt fin. Nu känns det lite som om vi har fått ett nytt kök. Lite färg kan verkligen göra susen.

Förhoppningsvis blir ryggen bättre under veckan så att jag kan känna mig som en normal människa igen och inte som en stapplande 80-åring.

6 comments:

Fia said...

Oj, oj ,oj, aj, aj, aj att ha ont i ryggen är sannerligen inte roligt. Hoppas du mår bättre fort! Om det inte ger med sig kanske du kan prova att gå och simma lite försiktigt? Må-bättre-kram till dig!

Desiree said...

Tack så mycket Fia. Det känns lite bättre idag faktiskt så jag hoppas det ger med sig helt och håller snart. Simma var ett bra tips. Det ska jag nog ta och prova här i veckan.

Anne said...

Usch, fy fy för ont i ryggen. Inte kul alls. Jag lider med dig. Du skrev att det kändes bättre igår (7 maj), så hoppas att det är riktigt bra idag!
Förresten, vilket stort, luftigt och fint kök ni har. Färger och stilen är precis i min smak. Läckert!

Desiree said...

Köket älskar vi. Det är toppen med ett stort och rymligt kök. Äntligen har vi fått ordentligt med bänkyta så att man utan problem kan vara flera som lagar mat tillsammans.

Anne-Marie said...

Hoppas att ryggontet går över snart. Håller med Anne om att ert kök ser väldigt fint och luftigt ut.

JaCal said...

Urk vad jobbigt med ryggont!! Hoppas det blir bättre snart. Jag har smugglat med mig en vetekudde hit - den kör jag för ömma delar. Du - vilket fint kök ni har - ååhhhh vill också ha vita köksluckor... är så innerligt trött på amerikanskt "oak" färgat...