Tuesday, May 22, 2007

Mina Odlingar



Märks att det är lätt att odla här. Tänkte visa upp min basilika och min mynta som verkar trivas utmärkt i sina krukor på våran altan. Köpte småplantor av basilika och planterade sedan 3-4 stycken i sen stor kruka. Mynta bör man alltid plantera så att den inte kan sprida sig och då passar en kruka utmärkt, annars har myntan en tendens att ta över allt annat som växer i trädgårdslandet. Båda verkar gilla värmen utmärkt men kräver en hel del vattning. Ska försöka skaffa lite fler kryddväxter att ha. Enkelt och väldigt praktiskt.

Igår gjorde vi en härlig tomat och mozarella sallad och då var det bara att skörda lite basilika blad att hacka och stö över.

Mynta gillar jag för dess friska smak. Det är gott att ha lite hackad mynta både i sallad och fruktsallad. Mojito är en av mina favoritdrinkar. Jag brukar ibland också marinera jordgubbar i en sockerlag och sedan ha i hackad mynta som blir riktigt gott. Här är det mycke enkla receptet.

· Jordgubbar (skivade eller skurna i bitar)

· Sockerlag (lika delar socker och vatten som får koka upp och sedan låta svalna. Tex 2 dl socker och 2 dl vatten)

· Blanda jordgubbarna med sockerlagen och hacka ner lite mynta. Låt stå och dra någon timme och servera sedan.


5 comments:

Anne said...

Nej nu, blir jag grön av avundsjuka. Vilken frodig basilikaplanta. Jag har också hört det där med att mynta lätt tar över, så bäst plantera den i kruka. Lät spännande kombination med mynta och fruktsallad, det ska jag testa!

Toini said...

Tack! Kom just på att jag kan ju ha kryddplantor på balkongen, Jag saknar möjligheter till att plantera, då jag bara har en balkong, men kryddor skulle jag ju kunna ha.

Fina bilder
=^_^=

Millan said...

Du har verkligen grona fingrar!! Det ser harligt ut med farska orter i tradgarden! Jag har planerat solrosor och de har borjat vaxa upp nu. Men, pa paketet stod att jag ska kika efter vilka de tre 'starkaste' plantorna ar och ta bort resten (kanske plantera i en annan kruka?) men jag har verkligen ingen aning om vilka som ar de starkaste?! Alla ser ju lika fina ut... Jag kanske borde ta ett foto o lagga pa bloggen sa far ni som kan det har med plantor saga vad ni tror?!

Annika said...

Absolut! Sätt mynta i kruka. När vi flyttade in hit var hela trädgården full med mynta, och jag får fortfarande kämpa med den när den sticker upp än här, än där. men GOD är den. Din basilika ser ut att vara ett praktexemplar!

SweFlo said...

Planetarar alltid lite örter i typ januari, men min favorit är koriander (cilantro). Jag lagar mycket asiatiskt och mexikanskt, så det passar ju till båda. Det sorgliga är dock att koriander inte varar så länge, när den väl blommar brukar det vara kört. Min basilika är nog den som tatt sig bäst, men använder en hel del itlaiensk persilja med. Mynta har nog aldrig varit min grej. Kanske det blir lite annat i slutet av juli, ingen ide att planetar nått nytt innan man ska på semester antar jag. Älskar vekligen att ha tillgång till färska kryddor!