Thursday, December 20, 2007

Julparad i Wetumka

Precis som vi har julmarknader i Sverige så finns sådant här också. Men det man också brukar ha här som vi inte har i Sverige är julparad. I lördags åkte vi till en mindre stad ca 1.5 timmar från Birmingham för att kolla in en julparad med båtar som skulle äga rum på en flod. De skulle också ha fyrverkerier. Tyvärr blev det ingen parad för vattennivån var för låg för att båtarna skulle kunna åka på floden. Det har nämligen varit extremt torrt hela detta året nere i södern. Så vi blev lite besvikna på att vi inte fick chansen att se jultomten på vattenskidor. Men vi behövde inte vara besvikna speciellt länge för fyverkerierna de hade uppvägde helt klart att det inte blev någon parad. Vi stod på bron som gick över floden och hade en strålande utsikt över de vackra och magnifika fyrverkerierna. Det var så pass att man till och med kände av smällarna i kroppen. Häftigt var det det och det pågick ganska länge också. C och jag stod och plåtade för fullt och fick till några riktigt fina bilder.





5 comments:

Anne said...

Fyrverkerier verkar de kunna bränna loss lite när som helst på året, men inte på nyår då jag vill ha dem...
Fina bilder, tycker det är oerhört svårt få till raketbilder.

Desiree said...

Anne, håller helt med dig. De är otroligt dåliga på att överhuvudtaget fira nyår. Vi hade stativ för att kunna ta dessa bilder. När sticker ni till Las Vegas?

Annika said...

Absolut. Nyår är en riktig "downer", och det tycker jag är konstigt.
Ibland smäller folk iväg fyrverkerier på golfbanan bakom oss, men det är förbjudet eftersom man inte får smälla upp fyrverkerier själv i Virginia.
Älskar fyrverkerier!! SÅ häftigt, speciellt när man känner dom i hela kroppen- Älskar krutdoften också :-)

Petchie75 said...

Fina bilder på fyrverkerierna men vad tråkigt att det inte blev någon båtparad och tomte på vattenskidor - det hade nog varit en syn!
Jag gillar också fyrverkerier, vet inte om det blir något på nyår här - men vi har redan (mest hört) sett fyrverkerier flera gånger över Hilton.. så det är nog som Anne säger, de skjuts upp lite närsomhelst men inte när man är van vid från Sverige!

aurorabuddha said...

Det ar forbjudet med fyrverkerier har i SA ocksa. Och det ar nog lika bra, tror jag... Fast det hindrar ju inte att folk ar ute och skjuter raketer pa nyarsafton i alla fall! Men som ni sager, det ar mycket mindre firande har jamfort med Sverige.

Och just nu minns jag att forra nyarsafton, precis pa 12-slaget, nar jag gick ut pa varan gard sa var det en jattestor uggla som satt pa staketet! Jag tankte att det skulle vara nagot slags omen - men jag tror inte att nagot sarskilt hant mig detta ar? Inte annu, i alla fall! :o)