Monday, February 4, 2008

Mardi Gras Firande

Här firas Fettisdagen med Mardi Gras. Det är en speciell typ av karnevalsfirande som sker i Alabama, Louisana och Mississippi. Mest känt idag är Mardi Gras i New Orelans. Det är ursprungligen en gamal fransk katolsk tradition som fransmännen förde med sig hit under början på 1700-talet. Mobile, AL blev första huvudstaden i det Franska Louisana (1702). Mardi Gras började firas redan 1703 i Mobile och firandet kom inte till New Orelans förrän 1723.

Mardi Gras firas på Fettisdagen och har sin betydlese i franskans betyder just ”fet tisdag”. Firande med olika parader kommer igång redan två veckor innan och når sin kulmen till själva fettisdagen. Bakom anordnandet av själva Mardi Gras finns en mängd olika så kallat ”mystery societies”, olika typer av hemliga föreningar. Numer kan dock de flesta ansluta sig till någon sådan om de önskar bara de betalar medlemsavgiften. Medlemmarna ur dessa föreningar är de som medverkar i själva karnevalsparaden. De bygger olika ekipage/flottar, har på sig vackra och färgglada dräkter och masker. Sedan brukar de kasta ut diverse småsaker och presenter till publiken som tex färgglada pärlhalsband, små leksaker, karameller, mynt, gosedjur, bollar ect. Dessa små presenter kallar de helt enkelt för ”throws”.

Mardi Gras har sina speciella traditionella färger och flaggor, fuld (makt), grönt(tro) och purpur(rättvisa). Firandet har även spätts på med engleska, spanska och amerikanska traditioner och seder. 1763 övergick nämligen Mobile från fransmännen till engelsmännen, och 1780 hamnade det under spansk flagga. Mobile blev inte amerikanskt förrän 1813.

Under Mardi Gras firandet brukar man även äta en speciell tårta som kallas för ”King Cake”. Den är avlång i formen och degen är flätad. Sedan har den glasyr på sig som går i Mardi Gras färgerna. Innuti kakan gömmer man en liten docka. Den som får dockan måste enligt sedan antigen köpa/baka nästa års King Cake eller bjuda in till ett King Cake party. King Cakes konsumeras och bakas i tusental under denna period på året.

Mardi Gras firande skiljer sig en del åt mellan Mobile och de firandet man har i New Orleans. Firandet i New Orleans går vildare till helt enkelt. Tyvärr har jag ännu inte fått chansen att uppleva Mardi Gras live men hoppas på att få kunna göra detta någon gång framöver.

I Sverige har vi ju Semlor som vi firar fettisdagen med. Jag hörde att i Holland har de pannkas race och i Rom firar de med fina dräkter och masker. Roligt med allt firande som sker runt om i världen och alla olika sätt och traditioner som finns för denna dag i olika länder och platser.














13 comments:

Annika said...

Jag skulle verkligen vilja se hur man firar mardi gras i New Orleans! Det skulle vara en upplevelse. Vill åka dit. Såg att en katolsk kyrka i mitt område har pannkaksmiddag imorrnkväll, sedan börjar väl fastan då.
Idag åt jag semlor!! SÅ gott det var! Bland det godaste som finns!
Märker man ngt av mardi gras i Birmingham?

Desiree said...

Annika, håller med om att det skulle vara coolt att uppleva Mardi Gras på plats. Tyvärr märker man inte av något firande här i Birmingham utan man måste åka ner till Mobil för att uppleva detta. Åh vad gott med semlor. Pannkaksmiddag låter inte heller dumt. C´s faster bor i Berlin och tydligen har de karneval där också inför fettisdagen.

Anne said...

Häftigt att det sker en massa firanden runt om i världen runt fettisdagen. Holländarnas pannkaks race låter rätt trevligt...
Semlor på fettisdagen, kanelbullens dag, våffeldagen. Hmm, finns ju rätt mycket svenska "matdagar" när man tänker efter...

Desiree said...

Anne, ja det har du helt rätt i att vi svenskar har många matdagar. Vi är väl matglada personer helt enkelt ;-)

Saltistjejen said...

Kul att få veta hur fettisdagen firas på olika håll i världen! Jag har fortfarande aldrig fira Mardi Gras även om jag känner till högtiden efter att jag besökt New Orleans 2 gånger. Men båda gångerna var på hösten så det var ingen mardi gras då.

Desiree said...

Saltis, jag håller med dig om att det är kul med alla olika traditioner på olika ställen då det gäller denna dag. Nej på hösten är det ingen Mardi Gras. Det är ju alltid någon gång under februari som gäller.

Lullun said...

Ja, visst är det kul med allt firande som pågår runtom i den kristna världen nu i dagarna. själv har jag skrivit om traditionerna i Grönland på min blogg, som går långt längre än vårt svenska, i jämförelse, ganska "lama" firande. :-)

Desiree said...

Lullun, du har rätt i att vi inte firar så mycket i Sverige jämfört med många andra länder. Håller med om att det är lite lamt på sätt och vis.

Millan said...

Wow det lat som ett roligt firande! I england pannkaksdagen i dag sa det ska vi ata! Vi ska laga semlor pa svenska forskolan pa lordag sa jag far halla mgi tills dess ;-).

Jatte kul inlagg om amerikanska namn forresten. Jag alskar att diskutera namn! Dock minns jag att jag tyckte att det var mycket svarare att diskutera namn nar jag verkligen var gravid. Plotsligen blev det ju sa verkligt att nagon skulle dras med det dar namnet hela livet. Nar vi valde Nils blev det stor debatt. Antingen tyckte folk att det var ett coolt namn (oftast yngre manniskor) medeans andra (framst farmor/mormor etc) inte tyckte om det.

Hur gor du forresten dina bildkollage?? Jag vet att du och Marie diskuterade det for nagot tag sedan men jag kan inte hitta det inlagget nagonstans.

Efterratten med jordgubbar, yoghurt och kex sag bade nyttig och god ut!!
(som du marker har jag inte varit pa internet pa nagra dagar sa jag gor en stor kommentar istallet :-))

Desiree said...

Millan, härligt med pannkaksdag. Pannkakor är ju så gott! Det där med namn är kul och interessant. Jag tycker ni valde ett jättebra och fint namn. Mina bildcollage gör jag i Picasa. Jätteenkelt. Picasa kan du ladda ner gratis och sedan lägga in dina foton. Sedan finns det en ikon som heter collage och man kan välja olika typer av collage. Efterrrätten blev smarrig och kändes som sagt relativt nyttig för att vara en efterrätt. Ha en bra vecka och mumsa i dig många goda pannkakor.

Mia said...

Trillade in här för ett tag men glömt att skriva några rader. Bor i London men har rest runt hela USA - lär återvända. Hoppas göra min masters där. Häftigt att du hamnat någon annastans än de typiska städerna - hur kommer det sig?
Iaf ville bara säga att du driver en härlig blogg! Jag får USA-sug så fort jag kommer in hit, speciellt när du delar med dig av din vardag!

Desiree said...

Hej Mia, roligt att du gillar bloggen och att den ger dig USA sug. Vad kul att du har fått chansen och tillfället att resa runt så mycket i USA. När man är här inser man verkligen hur stort landet är och hur mycket det finns att se och uppleva. Jag hoppas att du får tillfälle att återvända snart och göra din masters här. Jag hamnade här i Birmingham, Alabama pga av jobb. Jag min man är båda forskare (inom genetik) och vi fick båda erbjudande om att jobba på Univeristy of Alabama at Birmingham. Vi trivs väldigt bra här och tycker att det är både kul och spännande att just ha hamnat i södern som verkligen har sin speciella kultur och livsstil.Det finns mycket underbart att uppleva just här. Du får gärna återkomma och läsa mer på bloggen.

Ninnie said...

Roligt att läsa om hur man firar på olika sätt runt om i världen. Har aldrig tänkt på att fettisdagen kan vara något annat än ett svenskt påfund...Fast jag tycker semlor verkar godare än den där kakan/tårtan du beskrev!