Friday, October 24, 2008

Fredagstema - Om jag kunde resa i tiden

Hmm vart skulle jag då resa? Till vilken tidsepok skulle jag välja att resa? Skulle jag välja att resa bakåt i tiden eller framåt i tiden? Jag tror faktiskt att jag skulle välja att resa till framtiden. Jag är nog mest nyfiken på hur det ser ut där och vad framtiden har att erbjuda. Skulle vara spännande att tex resa 100 år framåt. Hur ser samhället ut då? Hur umgås man? Vilka nya teknologier finns? Vad har man gjort för stora nya uppfinningar? Hur långt har man kommit inom medicin och miljö? Det finns nog massor av spännande frågor och iaktagelser man skulle kunna göra om man kunde resa 100 år in i framtiden. Vad finns tex kvar som man känner igen från dagens samhälle om 100 år? Hur ser våran planet ut? Vilka frågor är heta då? Jag undrar vilken typ av mat man äter då. Jag undrar vart och hur man reser då man åker på semester? Skulle det till exempel finnas charterresor ut i rymden kanske?

Att resa in i framtiden skulle också vara interessant ur ett ekonomiskt perspektiv. Man skulle kunna snappa upp nya teknologier och produkter som kommer att bli stora och se till att bli ledande inom någon av dessa produkter/brancher.

Jag är övertygad om att världen skulle se väldigt annorlunda ut om 100 år. Man skulle nog känna sig mycket vilsen även om det skulle vara jättespännande. Man skulle nog också känna sig som en riktig ”stenåldersmänniska” och det skulle vara så mycket man inte fattade. Jag tror man skulle behöva en guide om man vistades 100 år i framtiden som kunde förklara och berätta mycket för en.

Jag hoppas att världen finns kvar om 100 år om jag skulle resa dit och att det skulle vara en positiv värld där man lyckats ta hand om denna planet och löst många av problemen som vi har i dagens samhälle. Jag hoppas det skulle vara en bättre värld där vi tagit hand om varandra och vår natur.


Ha en skön helg. Själv ser jag fram emot att få njuta av en god födelsedagsmiddag ikväll på en restruang jag länge velat prova på. Imorgon ska vi bege oss till Jack Daniels Whiskey Distilleri i Tennessee återigen. Det ska nämligen vara BBQ tävling som går av stapeln där. Detta är ju södern och här anordnas olika BBQ tävlingar då och då på olika platser. Ska bli jättekul och spännande att se grillmästare av olika slag in action.

10 comments:

Fritt ur hjärtat said...

Shit, så klok du är! Framåt har inte ens föresvävat mig:-) Vilken snäv box jag tittar i....
Självklart skulle det vara intressnt att veta vad som händer då.

Annika said...

Ja, det var en bra vinkling, att resa framåt i tiden.
Det skulle vara intressant och väldigt läskigt.
Du har nog rätt i att man skulle behöva en guide med sig.

OCH, Desiree...HA så kul ikväll. Är nyfiken på vart ni ska gå och äta, men antar att du berättar om det hela på måndag.

Trevlig helg!!

Petchie75 said...

Javisst, man kan ju även resa framåt i tiden!! Kanske är det din bakgrund som forskare som gör att du är extra intresserad av just framtiden? Jag hoppas också att världen är en positivare plats om 100 år...
Ha en jättehärlig födelsedagshelg och spännande med BBQ-tävling!
Stor kram
PS Jättefin ny cykel, jag är så avis speciellt med min kassa cykel från en fransk supermarket-kedja.. Jag får önska mig en fin cykel när vi flyttar tillbaka till cykelvänliga Europa ;-)

Desiree said...

Fritt ur hjärtat, det är alltid lika kul och spännande att läsa och kolla in hur vi allihop tolkat fredagstemat. Det är en av sakerna som jag verkligen gillar med dessa fredagsteman att man kan tolka samma ämne så olika varje gång.

Annika, jag gillar din vinkling också. Jag har ju inte alls varit personlig då jag gjort mitt val men skulle gärna vilja resa i tiden då bakåt som du gjort av mer personliga skäl. Vi ska ut och äta på en resturang som heter Hot and Hot Fish Club. Det ska tydligen vara en bra gourmet resturang. Jag lägger gärna ner mer pengar på att få riktigt bra mat än halvbra mat. Precis som du tycker jag att man varit på alldeles för många mediokra halvdanna resturanger. Extra roligt att gå på ställen också som inte är kedjor. Här är länken så att du kan kolla om du vill.
http://www.hotandhotfishclub.com/

Petra, hi hi jo det kanske har med min bakgrund som forskare att göra som gör att jag tolkat fredagstemat så som jag gjort. Jag gillade verkligen din tolkning av fredagenstema. Du och jag verkar ha båda ha haft en underbar tid då vi var 25. Även om jag som sagt inte skulle vilja vara 25 igen så skulle jag väldigt gärna vilja resa tillbaka till den tiden under några dagar. Ja du får se till att önska dig en fin cykel till att ha att cykla på i europa. Åh vad jag saknar att bara kunna ge sig ut och cykla och inte behöva plannera eller sätta sig i bilen för att kunna hitta vettiga ställen att cykla på. Blää är så trött på att det bara är bilen, bilen och jämt bilen som gäller här. Ha en bra helg.

Cecilia said...

Vi är nog några stycken som inte tänkt på att man kan resa framåt i tiden också...Å andra sidan har jag inte kommit på vart jag vill åka överhuvudtaget,jag vill se så mycket som ligger bakåt i tiden men det blir inget bra inlägg på det.

Ha en trevlig helg...och fortsatt födelsedags firande!

Mia said...

Grattis i efterskott!

Framtiden vore ju såklart jättespännande att åka till. Tänk vilka lärdomar man skulle kunna dra av det. Man skulle kunna vara superwoman och förhindra en framtida katastrof, t ex.

Hoppas du får ett mysigt restaurangtbesök!

Anne said...

Intressant vinkling, att resa framåt i tiden. Ja, det vore nåt... Spännande men på samma gång lite läskigt.
BBQ är så gott, du är ju i BBQ meckat så jag kan tänka mig att det ordnas tävlingar lite nu och då.
Hoppas ni får en bra helg och att di visar lite bilder nästa vecka!

Anonymous said...

Märkte att vi hade rätt lika fredagsinlägg den här gången, du och jag :) Grattis på födelsedagen, lite i efterskott!

StrandMamman

Anna, Fair and True said...

Jag tänkte också mest bakåt men egentligen är det ju mer intressant att titta framåt. Fast samtidigt är jag nog lite rädd för framtiden, eller inte för den, men jag tror inte att jag egentligen skulle vilja veta. För vissa saker kanske inte är så positiva. Vanligtvis är jag ganska optimistisk men vad gäller t ex klimatförändringarna kan jag känna mig väldigt pessimistisk :(

Norrsken och stjärnfall said...

Så finurligt. Jag hade inte ens tänkt på att man skulle kunna resa framåt i tiden. Det skulle förstås vara otroligt intressant men samtidigt så vet jag inte om jag vill veta hur framtiden kommer att se ut. Jag tror att den får visa själv vad den kommer att innehålla.