Monday, November 3, 2008

Brödbak och Brasa

Förutom Halloweenfirande har helgen bjudit på strålande vackert höstväder. Morgnar och kvällar är numer lite kyliga med temperaturer på ca +10 grader men under dagen stiger temperaturen till mycket behagliga +20 grader. Det är helt perfekt just nu alltså! Förra veckans köldknäpp har dessutom verkligen triggat igång höstfärgerna på träden. Det är sååå vackert just nu.

Lördag morgon kände jag för att lyxa till det hela och bjuda C på nybakat bröd till frukost. Så jag steg upp tidigt och började knåda ihop en deg. Sedan kunde C få vakna till doften av nybakat bröd. Annars har helgen varit skön och avslappnad. Lördag ägnade jag mig åt trevligheter som att få mig en klippning och ägna mig åt lite shopping. Lördag kväll tände jag och C en brasa och satt framför elden med varsitt glas vin och bara njöt av att titta på eldflammorna och känna den behagliga värmen från brasan. Det är så himla mysigt att bara sitta och titta på elden och höra hur veden knäpper och knastrar.



Hösten har faktiskt sin alldeles egna charm på många sätt. Ett är att tända en brasa och njuta av elden, värmen och ett glas vin.



Nybakade dinkelbullar med vallmofrön. Det är något så ljuvligt med doften av nybakat bröd som gör det värt allt knådande/fixande och att stiga upp tidigare.


Det var riktigt gott att sätta tänderna i dessa frukostfrallor också där jag passat på att slänga in lite färska tranbär i degen. Det är ju tranbärssäsong nu så det gäller att passa på att frossa i just tranbär. Det blev alltså två olika sorters bröd när jag ändå stod där och bakade.

I söndags bestämde jag och C att vi äntligen skulle komma ut på den där cykelturen vi velat göra redan förra helgen. Jag ville ju självklart testa nya cykel på rikigt ute i terrängen. Så vi packade med oss en matsäck och packade in cyklarna i bilen och for iväg till Oak Mountain som är en stor och härlig statepark. Här finns möjligheter att både cykla ute i terräng eller köra landsvägskörning. Det finns gott om olika vandringsleder för den som vill komma ut och gå eller jogga också. Denna statepark ligger relativt nära oss, tog ca 10 minuter att köra dit och sedan betalar man några dollar i inträde. Det är alltså så här man får göra för att kunna komma ut i naturen här omkring där vi bor. Det finns liksom ingen skog eller allemansrätt kring vårat område utan vill man ut i naturen kräver detta viss plannering, bilkörning och betalning. Vi fick oss en härlig cykeltur och en mysig picknick. Jag är lite öm i baken än efter turen. Är inte direkt van att köra i terräng med cykel. Jag är dock väldigt nöjd med min fina födelsedagspresent och det var så underbart härligt att faktiskt komma ut en sväng så här.


Whiii permiärtur med nya cykeln. Jättekul var det!


Ute i stateparken Oak Mountain är det verkligen vackert. Finns många fina cykelleder och vandringsleder. Härligt att faktiskt komma ut i naturen och skogen.

Nu i helgen skedde också omställningen från sommartid till vintertid. Alltid skönt att få en extra timme på dygnet. Den stora skillnaden nu är att det börjar mörkna redan vid femtiden på kvällen men det är det värt upptäckte jag helt klart redan imorse då jag skulle ut på min powerwalk. Det var en ny och betydligt ljusare värld som öppnade sig. Nu slipper jag känna att jag går ut i nattmörkret. Jag får uppleva solsken och alla vackra höstfärger. Såååå vackert!

Imorgon är det en stor och viktig dag på flera sätt. Det är ju dagen D här i USA med presidentval! Jag ska bege mig till vallokalen och rösta! Ska bli spännande. Sedan är det bara att invänta resultatet som hela USA och hela världen inväntar med spänning verkar det som. Imorgon får vi också efterlängtat Sverigebesök. Då kommer C´s syster och hennes make och det ska bli sååå kul! De stannar hos oss i 10 dagar. Jag kommer nog inte att ha möjlighet att hålla igång bloggen lika flitigt som jag brukar så här och där kan det nog bli lite bloggpaus under några dagar medans vi har Sverigebesök. Imorgon fyller också min kära lillebror år. Stort grattis på födelsedagen Philip!

9 comments:

Annika said...

Två inlägg på en dag, kompis!! KUL!!
O vad mysigt med elden...Att sitta framför den och njuta av ett glas vin. That is right up my alley!!

Visst är det otroligt vackert just nu...SÅÅÅ höstigt och vackert. Naturen sprakar. Jag älskar den här årtsiden i östra USA.

och imorrn får du rösta, you lucky girl, you!!!

KUL med besök...NJUT!!!

Kram!!!

Anne said...

Jag säger som Annika, vad kul med dubbelinlägg idag Desiree.
Du är så duktig som bakar, det ser så gott ut och som du säger, det är sååå gott med nybakt bröd att det är värt allt jobb. Vad mysigt med elden, en öppen sprakande brasa är verkligen rogivande.Ännu bättre med ett glas vin till också.
Även här är det väldigt vackert just nu, här är det nog peak för höstfärgerna, som vackrast just nu. Om en eller allra max två veckor är det kala och bara träd. Ni kanske har fina höstfärger under Thanksgiving också? Här är det kala träd då.
Vad roligt med besök, hoppas ni får det riktigt trevligt ihop! Sen är det jul snart och dags för er styra kosan österut.

Desiree said...

Annika, ja idag blev det minnsan två inlägg. Kanske för att jag inte kommer ha tid möjligtvis under resten av veckan lika bra. Jag vet ännu inte. Jag kommer försöka så gott jag kan att hålla inläggen igång men blir det för mycket så får det bli lite bloggpaus då vi har gäster. Jag ser fram emot att få rösta imorgon. Känns verkligen spännande! Det ska bli en upplevelse i sig.

Anne, det kan kännas som att det tar emot lite innan man sätter igång med sitt brödbak men när man sedan tar ut dessa nybakade och smarriga bröd och bullar ur ugnen så är det verkligen värt allt besvär. Det är såå underbart med alla fina höstfärger nu som sagt. Det är bara att passa på att njuta. Jag hoppas att det kommer fortsätta att vara lite blad och höstfärger kvar här under T-giving. Jag minns faktiskt inte hur det var förra året. Ska du hitta på något till T-giving eller tar ni det lugnt och håller er hemma? Vi ska nog passa på och åka iväg någonstanns.

Millan said...

Vilken harlig helg ni verkar ha haft! Jatte fina halloweendrakter! Lite laskigt ar det dock att det kanns som ingen tid sedan alls jag laste om er Halloween forra aret... hjalp vad fort tiden gar!
Ja hosten ar verkligen vacker. Dock ar det morkt och gratt har just nu sa det kanns lite som om den dar verkligt vackra och fargsprakande delen av hosten ar over redan...
Gott att komma ut i naturen lite.. aven om det ar en skog man maste betala for att fa komma in i. Det ar lite liknande har dar vi bor... Leder att ga pa osv finns i o for sig (men de kanns mer som parker an som skog) men sedan finns stora skogspartier dar man maste betala for att fa komma in. Skont att komma ut hur som helst!!
Lycka till med valet i dag!! kram

Anonymous said...

O/T: letade cornbreadrecept (skall testa m hackad chili i denna ggn!) o hamnade här, mkt roligt. Bodde en ggn i tiden i New Orleans så det här känns som nästan hemma!

/ Caroline

Desiree said...

Millan, tack så mycket. Jo nog är det så att tiden verkligen flyger iväg. Hoppas att du har det bra och att hela familjen din mår toppen.

Caroline, kul att du hamnade här och att bloggen fick dig att känna dig som hemma igen. New Orelans är ju underbart ställe på så många sätt.

Anonymous said...

Vilken schysst premiärtur på hojjen. Vi har tre State Parks precis i närheten av där vi bor, och vi har köpt årskort för $50 så då kan vi komma och gå som vi vill (vilket verkligen lönar sig men tanke på alla mina promenixer längs stranden).

Ha det så trevligt med ditt Sverigebesök! Själv ska jag till IKEA idag så det blir lite Sverigefeeling för mig också. =)

Ha en bra dag!

Anna, Fair and True said...

Åh vad mysigt det såg ut med brasan!

Anne said...

T-giving är helt öppet än så länge. Vi får se!