Wednesday, November 5, 2008

Förbannad och Skakis

Det är precis vad jag är. Då jag var ute på min dagliga powerwalk runda imorse så gick jag en av mina favoritslingor runt ett område kring golfbanan som ligger inte långt från där vi bor. Då plötsligt då jag passerar ett av husen så rusar det ut en stor Dobbermanhund och går till anfall! Jag blev skiträdd för den bet mig i baksidan på låret!

Jag har gått denna väg/slinga så många gånger tidigare och för det mesta är inte den här hunden ute. En gång innan har den också varit ute och varit helt okopplad och rusat fram och varit aggresiv men inte anfallit eller bitit mig. Det har varit läskigt när den liksom bara rusat fram och morrat men denna gång gick den som sagt till anfall på riktigt och bet mig. Även om det inte var ett stort bett så känns det jobbigt och läskigt. Jag blir så förbannad på att man släpper ut sin hund helt okopplad i trädgården när man själv inte kan vakta den, har den kopplad eller har någon form av stängsel eller staket. Jag var ute på allmän väg för sjutton! Har man en agressiv hund så ska det inte gå till så här. Jag är ju ändå van vid hundar och inte speciellt hundrädd men det här var läskigt. Jag var livrädd för att den skulle fortsätta bita mig och försökte lugna ned den och tala lugnande men med bestämd röst. Shit! Fan ska man inte ens kunna gå runt på en promenad i sitt eget område eller????? Eller ska man behöva beväpna sig eller klä sig i speciell skyddsdräkt???

Jag har tagit kort på bettet och snackat med våran granne som är advokat. Han skulle snacka med de som bor i huset för han trodde att han kanske kände till dem. Ingen kul upplevelse och start på dagen som annars är en stålande vacker höstdag.

22 comments:

Anonymous said...

Usch vad hemskt! En del manniskor ska inte ha hund, det ar klart. Call the Animal Control office and file a complaint. Dom utreder det hela och kan tvinga agaren att halla hunden kopplad. Om det inte foljs sa kan dom ta hunden ifran agaren. Ring och anmal, det ar viktigt. En aggressiv stor vakthund kan faktiskt doda, speciellt om det ar ett barn den attackerar. / Anne P i MD

The Hanssons said...

Du det där var ju en fasansfull upplevelse. Gud...jag hade blivit skräckslagen. Stackars dig. Du har gjort helt rätt i att ta foto på bettet och att du har en advokat att kontakta dem. den där hunden är ju farlig. vem och var biter han nästa gång? jag ryser
ha iallafall en bra dag.

Anonymous said...

Glomde saga att du maste ta ratt pa om hunden ar vaccinerad mot rabies (som tyvarr existerar ratt friskt i det har landet). Om du inte ar vaccinerad mot rabies och hundbettet gick genom huden sa kan du behova vaccinera dig. / Anne P i MD

Petchie75 said...

Usch, vad otäckt Desiree!! Och du måste gå och få en stelkrampsspruta och även kolla upp det där med rabies. Även om du är vaccinerad mot stelkramp så är det bra att få en extra vaccination!!
Jag förstår att du både är förbannad och skakis och jag hoppas verkligen att ägaren blir straffad - så ska det verkligen inte få gå till.
Stora kramar och se nu till att gå till doktorn omedelbums.

Anne said...

Fy fan säger jag bara. Sådär får det inte gå till! Jag blir både arg och ledsen när jag läser ditt inlägg. Fruktansvärt arg, för som du säger, man ska kunna gå på allmän väg och känna sig trygg och säker på att inte bli attackerad av hundar som matte och husse inte har koll på. Du skrev att den tidigare kommit ut och morrat och betett sig hotfullt, det låter INTE kul det heller. Så ska det INTE vara. Det är såklart hundra gånger värre idag då den faktiskt bet dig. Jag blir så ledsen höra att du skulle råka ut för det här, dina morgonpromenader ska ju inte vara förenliga med oro eller rädsla för sånt här. Vad bra att du fotat och vad bra att du har en advokat som är granne och som du snackat med. Det här kan (och kommer sannolikt!) hända igen, om inte för dig så för nån annan!
Det är säkert helt lugnt, men kolla upp att du har stelkrampsspruta som är i kraft och kanske nåt annat också. Usch, vad onödigt sånt här känns. Berätta hur allting går.

Saltistjejen said...

Fan vad ARRRRG jag blir när jag läser detta Desiree! Så får det bara inte gå till!!!!! Jag tycker många hundägare tyvärr är alldeles för "slappa" med sina hundar och tror att de kan gå lösa hur som helst. Jag inser att de flesta hundar ÄR ofarliga och uppfostrade etc, men det har egentligen ingen som helst betydelse tycker jag eftersom många många personer faktiskt är hundrädda. Att då se en lös hund kan trigga igång deras rädsla oerhört.
Och i DETTA fallet ÄR ju hunden verkligen aggressiv!!!!
M blv biten av en hund en gång när han var ute och spräng här i staden. men det var en liten hund så det gick itne ens "hål". Jag belv nog mer upprörd än han var när jag fick reda på det hela. Men han hade inte ens stannat utan bara fortsatt springa!
Men detta med lösa aggressiva hundar är så hemskt!!!!
Bra att du tagit kontakt med någon som kan hjälpa dig att prata med hundens ägare. Man får ju bara hoppas att de i fortsättningen inte kommer ha hunden lös!
Och Desiree, STOR KRAM till dig! Förstår att du är skakig. Det skulle jag ockås varit.
Håller även med de som skrivit här ovan att du måste ta reda på vilka vaccinationer hunden har samt vaccinera dig själv. Och detta bör hundägarna bekosta!
kram!

Miss Marie said...

usch vad hemskt! ibland förstår jag mig inte på hundägare, de visar ingen respekt för andra och tror att alla älskar deras hund lika mycket som dom! helt oansvarigt att ha en sådan aggresiv hund okopplad och jag hoppas verkligen att du går vidare för det här, för rätten är ju verkligen på din sida här. Du har rätt att gå på allmänt område utan att bli attackerad och hundägaren borde ha hunden kopplad. Hoppas det inte händer igen och att du inte är rädd för att gå ut på promenad igen. Du kanske får börja gå med stavar så du har något att skydda dig med?

m family goes västerut said...

Usch va läskigt! Jag är redan, utan att ha blivit attackerad, rädd för hundar. Maken och sönerna likaså.

Hoppas att du känner dig bättre snart och att familjen med hunden tar sitt ansvar.

Stor kram från Indiana!

Annika said...

TVI VALE!!! Nej men FY!!!
Desiree, detta är en av mina mardrömmar när jag är ute och går.
Det där måste tas upp med ägarna direkt. Tänk att dom itne har vett att koppla sin hund. DET är ju helt otroligt faktiskt, och olagligt skulle jag tro.
Mardröm, riktig mardröm. Jag hade blivit så rädd!!
Precis, gå genast och kolla upp det där med rabies och ta stelkrampssputa direkt.
KRAM!!

Ninnie said...

Neej, fy så hemskt! Stackars dig, hoppas det inte blir några men av bettet. Jag ryser och lider med dig när jag läser om din upplevelse, usch!
Jag är själv väldigt hundrädd, har hundfobi. Det är jättejobbigt, jag är alltid rädd att möta hundar när jag är ute och går eller joggar. Ser jag en hund, tar jag helst en omväg, eller så ropar jag till ägaren att hålla in sin hund, för jag är rädd. Oftast gör de det, men ibland får man kommentarrer som "min hund är snäll"...
Jovisst, men hur ska jag kunna lite på det, när det finns hundar som hoppar på en? För det finns det...

Desiree said...

Anne P, tack så mycket. Jag har varit hos läkaren nu och kliniken kommer att ta kontakt med Animal Control som kommer att ta kontakt med mig. Vi ska kolla med ägaren idag eller senast imorgon att den hunden är vaccinerad mot rabies. Jag vill se papper på detta. Känns faktiskt väldigt läskigt och jobbigt då bettet gick igenom huden. Tack för dina tips.

Nika, ja det har varit en otroligt jobbig upplevelse faktiskt.

Petra, jag har precis varit hos läkaren nu och tagit stelkramp så att iallfall det är åtgärdat och jag slipper oroa mig över detta. Jag håller helt med dig att så här ska det faktiskt inte få gå till. Jag har ju rätt att promenera i mitt område utan att bli anfallen eller biten av vare sig djur eller människor.

Anne, tack så jättemycket för dina värmade ord. Jag ska berätta hur det gick.

Saltis, tack så jättemycket. Jag har tagit kvitto på vaccinationen så att det är självklart att ägarna ska få stå för dessa kostnader. Jag hoppas faktiskt att det hela får vissa konskevenser för dem för det är precis som du säger att har man hund måste man ta ansvar för den och se till så att den inte rusar ut och biter folk eller är aggresiv på allmän plats. Det är faktiskt för jävligt att behöva vara med om detta. Supertrist att även M råkade ut för något sådant även om det var en liten hund. Det är så många här som faktiskt inte tar ansvar på rätt sätt för sina hundar utan bara släpper ut dem så att de får rasta sig själva. En annan gång har vi varit nära att köra på en hund då den gick helt löst på gatan för att ägaren inte orkat gå ut och gå med den själv. Man blir förbannad!

Marie, jag håller verkligen med dig. Jag kommer faktiskt inte att våga gå förbi det här huset innan jag vet att det är säkert. Att hunden inte kommer att rusa ut igen. Jag vågar inte ta risken att bli biten igen.

m family goes västerut, tack så mycket. Jag var inte rädd för hundar innan men efter dagens upplevelse så vet jag inte längre.

Annika, tack så mycket. Ja jag har fått reda på att det faktiskt är olagligt att inte ha sin hund kopplad. Nu har jag iallfall fixat stelkrampen och håller på att ta reda på rabies dokumentationen för hunden också. Ibland vill man bara flytta hem och lämna det här landet.

Ninnie, jag förstår dig. Jag tycker inte att hundar ska rusa ut eller rusa på folk även om de är snälla och inte biter. Det finns gott om folk som faktiskt är väldigt hundrädda och de ska inte få skrämmas upp. Tack för ditt stöd och dina ord.

Anonymous said...

Vad bra att du varit till kliniken. Jag laser ofta din blogg men kommer mig inte for att kommentera som jag borde. Men dagens post var sa upprorande att jag var tvungen. Har i Maryland ar det koppeltvang men tyvarr fattar inte vissa hundagare det. Jag tycker hemskt mycket om hundar men jag gillar inte nar dom springer omkring utan koppel oavsett om hunden ar snall eller inte. Hoppas att agarna har rabiesvaccinerat hunden och betalar for ditt vaccin och sveda och vark ocksa. Om dom bor langs efter golfbanan sa far dom nog inte ha staket men kanske skulle dom satta upp en hundgard sa att hunden inte kan springa los och attackera folk. Har i landet haller dom hart pa att folk ar ansvariga for sina husdjur och skador dom orsakar sa jag hoppas allt ordnar sig for dig utan fler problem.
Skriv garna hur det gar med allt. / Anne P i MD

Victoria said...

Ja, jag kan inte annat än att hålla med alla som redan skivit här - det är ju helt otroligt hur folk bär sig åt med sina hundar! Jag har tidigare skrivit om att vi också har hundar som springer lösa här i vårt område, men de har ju snarare varit irriterande, inte otäcka. Jag förstår verkligen att du tyckte händelsen var otäck och väldigt obehaglig och jag hoppas att det blir kännbara följder för hundägarna! Många kramar//Vic

Desiree said...

Anne P, tack så jättemycket. Jag lovar att skriva hur det går. Jag är glad att du tycker om min blogg och brukar läsa den. Ja ägnarna till den här hunden måste hålla den kopplad eller sätta upp något elstängsel eller på något sätt se till att deras hund inte rusar ut på gatan och anfaller eller springer på folk vare sig den biter eller inte men absolut i synerhet som denna hunden är agressiv.

Victoria, jo jag minns att du skrivit om detta och jag kan inte annat än att hålla med dig till 100%. Jag tycker att man ser hundar springa löst alldeles för ofta här. Det kan som sagt vara läskigt för de som är hundrädda och det är oansvarigt för hundarna kan lätt bli påkörda och annat. Många verkar tyvärr ha en helt annan syn på hundar här än vad man har i Sverige.

Jag vill tacka er allihop för era vänliga ord och sympatier samt för viktiga tips. Det värmer att veta att jag har många fina bloggvänner som verkligen bryr sig. Tack allihop :-)

Anonymous said...

Just start a law suit. That is what we do here in the US! If you do not like it go back to Sweden.

Emmama said...

Vad hemskt! Det kunde ju slutat riktigt illa! Och tänk på alla barnen i området.. Bra att du tar det vidare!

Marianne said...

Men fy!!! Nej, vad hemskt! Jag ser att du redan har varit hos doktorn och fått det ordnat, det var ju skönt. Och att du har pratat med en advokat. Bra. Behöver du göra en polisanmälan också kanske? Du verkar ha bra koll på läget, så jag har nog inga goda råd att ge.

Hoppas nu att såret läker fint och att du inte får ärr och annat elände av det. Jäkla människor! Jag fattar inte att folk skaffar djur som de sedan inte tar hand om ordentligt. Hoppas att de får ett riktigt kännbart straff!

Låt oss veta hur det går!

Stora kramar från mig här i öknen!

Anonymous said...

Uscha vad hemskt!!! Samma sak hände min blivande svärfar, en schäfer hoppade ur en parkerad bil och bet honom djupt i låret. Du ska helt klart gå vidare med detta - nästa gång äer det kanske ett barn den attakerar. Alltså vissa människor borde inte få ha hund!!! Här i CT springer många hundar lösa på tomterna men de flesta har sådana där osyliga elstängsel, fast men vet ju aldrig.

Hoppas att du är ok. Massor av kramar.

/Petra

Desiree said...

Anonymous, I am not going to start a law suit. My neighbor that is also a good friend of ours happens to be a lawyer that is why I contacted him. I belive this can be settled perfectly well without a law suit. And yes I am going back to Sweden one day as I do not wish to stay here for the rest of my life. I like Sweden and the Swedish lifestyle better. It suits ME better anyway.

emamma, ja det är ju synd om fler skulle råka illa ut liksom.

Marianne, tack så mycket. Våran granne som råkar vara advokat har tagit kontakt med dessa personer. Jag vill inte stämma dem eller ta i med hårdhandskarna men jag ville prata med våran granne då han råkar vara advokat. Jag tror att detta kan lösas genom att bara prata om det som civilicerade vanliga människor. Ikväll ska vi åka dit och prata med dem och först och främst kolla att hunden har sina vaccinationsintyg. Såret känns faktiskt bra och ser ut att läka fint hittills.

Ida, tack så mycket.

Sporty, tack så mycket. Ja det är läskigt när det händer. Stackars din svärfar. Hoppas att han klarade sig undan relativt ok. Jag får ju vara tacksam över att den liksom bara nafsade mig och inte tog ett reljält bett och att den dessutom slutade snabbt då jag lyckades lugna ned den.

Fia said...

Nejmen oj vad hemskt!! Stackars dig! Som hundägare blir jag helt vansinnig när jag ser sånt! Folk som har hund och inte tar ansvar är bland det värsta som finns. Bara för att jag nu råkar älska mina hundar så måste ju inte alla andra göra det.

Även om jag mestadels har små hundar så är det naturligt att de ska vara kopplade OCH inte tillåtas hälsa på NÅGON när vi är ute i parken utan att de som vi möter visar att de vill det. ALDRIG!!

Bara för att jag vet att mina hundar är hur snälla som helst så kan jag ju ALDRIG förutsätta eller tro att någon annan ska veta det. Eller ens vilja veta det.

Jag är så himla ledsen att du behövde råka ut för detta. För att du inte ska vara rädd för att fortsätta ta dina promenader så kanske du skulle införskaffa spray som håller hundarna borta? Jo, jag vet att det inte är ditt ansvar, men det kanske skulle kännas tryggare? Tänk på att vanligt pepparspray INTE hjälper mot hundar.

Stor tröstkram och Buddy skickar en också.

Desiree said...

Fia, tack så mycket för dina vänliga ord och sympatier. Tack för tröstkramar både från dig och Buddy. Det känns som sagt mycket bättre idag. Jag var rejält skakis igår och skärrad. Det var ingen kul upplevelse. Du vet ju att jag tycker mycket om hundar. Det är trist när något sådant här händer. Jag tror att den här hunden på något sätt kände sig hotad då jag kom springade och trodde att jag skulle anfalla honom eller hemmet på något sätt. Men det är ju sammtidigt inte bra att hunden kan rusa ut på gatan utan uppsikt och bita folk hur hotad den än känner sig.

strömmas sida said...

Hej

Jag hoppar runt på olika bloggar och hamnade på din fina sida. Läser här om att du blev hundbiten. Är du hundrädd efter det? Jag blev biten för nåt år sedan och den hunden var ute med sin ägare, kopplad. Efter det är jag så hundrädd.

Gott Nytt År
Ingrid i Östersund