Thursday, March 25, 2010

Fredagstema-Förändring

Sista fredagstemat för mars månad från Saltis blir FÖRÄNDRING.Det är något jag både är beroende av och något som också skrämmer mig. Förändring är något som behövs, utan förändring vore livet väldigt tråkigt. Det är en skör balansgång. För mycket av samma tråkar ut mig men samtidigt kan jag ibland klamra mig fast vid det invanda som en sorts snuttefilt som känns trygg. Jag kan behöva en knuff i ryggen för att våga anta nya utmaningar men blir väldigt glad då jag vågat ta steget. Livet och tiden är dynamiska händelser. Man formas ständigt som en degboll som knådas av sina erfarnheter, av den värld man lever i, de personer man möter och lär känna, av det man lär sig. Tiden står aldrig still och du förblir aldrig exakt samma. Varje händelse och vare erfarnehet berikar och förändrar. Även om förändring kan vara både jobbigt och svårt ibland så är det något som är positivt. Jag inser att jag mår bra av förändring allt som oftast bara det att jag behöver en knuff i rätt riktning.

Livets väg är aldrig rak. En spännande väg med nya utmaningar bakom varje krön. Det svänger hit och dit och det går upp och ner.

Att flytta utomlands och komma i kontakt med en ny kultur är en otrolig stor förändring men det ger samtidigt väldigt mycket. Ett riktigt livsäventyr som jag är så glad för att vi hoppade på. Det livsäventyr som Alabama har gett mig har inneburit en väldigt stor förändring på många personliga plan för mig. Jag är en helt annan person nu än den tjej som kom hit för nästan 4 år sedan. Jag har lärt mig massor av om både min omgivning och om mig själv. Resan har bitvis varit väldigt svår och jobbig men jag har blivit en mycket starkare person känner jag. Jag är tuffare, har mer självförtroende och betydligt bättre självkänsla. Förändring kan ibland innebära att man måste möta sina hjärnspöken och räddslor. Men klarar man det ger det en enorm triumf.

Min nya sportigare livstil trivs jag jättebra med. Känns bara positivt. Men lagom av allt och balans i livet är det viktigaste.

Här har jag lärt mig att ta hand om mig själv. Jag har lärt mig att köra bil. Visst kunde kunde jag köra innan jag kom hit och hade körkort och allt sådant men jag körde nästan aldrig i Stockholm så någon vidare körvana hade jag inte. Här har jag fått erfarenhet i trafiken som jag inte hade tidigare. Jag har lärt mig köra på riktigt och Stockholmstrafiken är inget jag längre oroar mig för. Jag har ändrat min livsstil och lärt mig att tycka om och uppskatta nyttig kost och motion. Jag har blivit piggare och känner mig i toppform. Jag har även lärt mig vad jag trivs med yrkesmässigt också och i vilka former jag trivs bäst att arbeta under. Jag har lärt mig att ta vara på livet och det man har på ett helt annat sätt.


Vägen vi vandrar är förhoppningsvis oftast vacker även om det bitvis kan vara jobbiga uppförsbackar.

Nu står vi snart inför ytterligare en stor förändring och ny episod i våra liv jag och C. Vi kommer ju att flytta tillbaka till Sverige någon gång under sommaren. Livet kommer nog att bli annorlunda på många sätt. Vi inser att vi återigen måste vänja oss vid vårat eget hemland. Möta den omvända kulturkrocken och gå igenom den. Ny bostad, nya jobb, nya tider, tankesätt och ramar. Det Sverige vi lämnade är inte det Sverige vi kommer tillbaka till. Just för att allt ständigt förändras. Men jag tror att det som har förändrats mest är vi själv i det här fallet. Våra år och erfarenheter här har format om oss. Ingenting är någonsin konstant. Det jag verkligen har lärt mig är att man aldrig ska säga just aldrig om något. Förändring är oftast något positivt, något nytt, fräscht och något som bidrar till utveckling.



Livet i södern och detta äventyr i Alabama har gett mig SÅ mycket. Det har berikat och lärt mig massvis.

Ha en underbar helg. Jag ska passa på att njuta av vårvädret under lördagen för söndagen ska återigen bjuda på lite ostadigare väder. Jag hoppas dock att det inte kommer att regna allt för mycket på söndagen. På söndagkväll kommer C hem igen efter konferans och skidåkning. Ska bli kul att få hem honom igen.


ENJOY IT IS FRIDAY

14 comments:

Saltistjejen said...

Å vilket bra inlägg!!!!! Jättefin tolkning på temat och som vanligt vackra bilder! Ja visst är detta att ha bott utomlands något som verkligen skapat en förändring i ens liv. En förändring som hela tiden är pågående på ngt vis. På gott och ont.
Jag tycker som du att förändrign till största delen är ngt man måste se positivt på. Därmed inte sagt att alla förändringar är bra, men att förändringar sker är ändå en del av livet och som du säger utvecklingen. om man inte förändrades skulle man ju sitta fast och det tycker jag är än mer skrämmande.
Mitt eget inlägg kommer senare. har inte haft tid att skriva det än.
Hoppas nu din helg blir bra och jag förstår att det ska bli jättehärligt när C kommer tillbaks igen på söndag!
kramar!!!

Anne said...

Vilket jättefint inlägg, klokt och tänkvärt. Håller med om allting du skriver. Apropå balans som du tog upp, det tycker jag också är viktigt. Oavsett vad det gäller, men det är inte alltid helt lätt hitta den. Men nog nödvändigt man gör det. Precis som du känner jag också att man ska aldrig säga aldrig, allting är verkligen i konstant förändring och det som är rätt idag kan vara fel om fem år.
Förresten, jag bakade din hallonpaj i morse. Ska ha den till helgen men provsmakade och naggade en liten bit. Supergott! Just kombinationen hallon och choklad är så gott, jag tycker just chokladen lyfter den här pajen till en extra nivå. Tack för gott recept!

Desiree said...

Saltis, att ha bott utomlands är en STOR förändring på så många sätt. Det har verkligen berikat mig massvis och gett så mycket kunskap om både mig själv, andra om omgivningen. Förändring är oftast positiv även om det först kan kännas som den inte är det. Det mesta är aldrig svart eller vitt utan en gråskala. Även om en tunnel av förändring kan vara både mörk och lång så kommer man bara ut på andra änden i ljuset igen så har det trots allt fört med sig något positivt. Man behöver förändring för annars blir livet rätt tråkigt. Även om det är bäst med lagoma portioner och lagoma utmaningar men tyvärr styr man ju inte direkt över sådant alla gånger.
Ha en fin helg och jag ser fram emot att få läsa ditt sista fredagstema.

Kram

Anne, tack vännen. Jag har lärt mig hur viktig just balans är den hårda vägen. Men det är något man måste lära genom egen erfarenhet. Även om andra kan tala om det för en så lära man sig inte riktigt och lyssnar inte riktigt förräns man inser det själv. Men nu tycker jag att jag har mognat så pass och tid och erfarenheter har gett mig den kunskapen. Jag tycker också att jag hittat en ganska bra balans.

Kul att du gjort min hallonpaj. Jag hoppas att den blir riktigt god. Javisst är hallon och choklad en sådan där helt oslagbar kombination som aldrig blir fel utan bara jätte jättegott :-)
Ha det bra och sköt om dig. Jag ser fram emot att få läsa på din blogg igen i april. Har saknat dig men tycker att det är toppen att du har fullt upp och förstår självklart att ibland måste man låta bloggen vila för det finns mycket annat som ska hinnas med också.

Ha en riktigt fin helg.
Kraaam!!!

Åsa i memphis said...

Jag hoppas lite själviskt på att du ska fortsätta blogga även när du kommer tillbaka till Sverige - bara byta namn kanske? Jag gillar dina tankar och är mycket nyfiken på hur det kommer vara att återkomma till Sverige.... det är ju som du säger - ett annat ställe att komma tillbaka till än när ni åkte.

Överlag tycker jag du prickade allt om förändring. Jag ogillar det massor, samtidigt inser jag ju att jag tycker det är urtrist med exakt samma saker hela tiden... men jag gillar rutiner.

Jag känner mig lite mer medveten om kost och motion efter att ha bott här borta också, om inte annat för att folk runt omkring mig verkar veta mindre baskunskap än hemma?!

Vackra bilder och jag hoppas att du får det trevlig ikväll och imorgon före C kommer tillbaka hem!

Desiree said...

Hej Åsa, jag vill gärna fortsätta blogga då jag kommer hem också. Jag har märkt att jag verkligen gillar att både skriva och visa bilder. Men självklart får jag byta namn på bloggen ;-)
Jag räknar med att första året i Sverige kommer att bli ganska jobbigt. Man tror man vet hur allt ska vara och funkar men ändå så kommer så mycket att vara nytt. Man kommer nog till fullo inse hur mycket man själv har förändrats i sitt sätt och sina tankar av tiden här. Men att bo utomlands ser jag bara som något positivt som verkligen berikar.
Skönt att höra att jag inte är ensam om att både skrämmas av förändring men samtidigt också bli galen av för mycket vardagsrutiner. Det är en fin balansgång för att man ska bli nöjd. Ha en skön och fin helg. Nu börjar det ju bli vår här och sååå vackert igen. Hoppas du får njuta av det vackra vårvädret i Memphis.
Kramar.

Katarina said...

Vilket fint och bra inlägg om förändring.

Jag tror inte heller det är så enkelt att komma tillbaka till Sverige efter en längre utlandsvistelse, därför att det har flera jag känner erfarit.

Men, förändringen som sker inombords är stor på många sätt, något man absolut inte vill vara utan.

Senast idag pratade vi om förändringen i världen, inombords, runt omkring oss osv. Min make och mina gäster är sk. globala barn, de har växt upp runt omkring i världen och nu gör deras barn detsamma. Det är skönt att prata med dem som förstår det man går igenom, att vara ny, invandrare, återvandrare osv..

Hoppas Er helg varit bra!

Annika said...

Så bra skrivet, Desiree!
Sp skitbra skrivet, helt enkelt!
Visst är det så att vi förändras hela tiden, och att du verkligen genomgått en förändrigens väg under dina år i Bama. Det har ju inte varit lätt, men du har kommit ut på andra sidan med en massa nya och bra erfarenheter i bagaget.
Förändringar är jag oftast rädd för, hur bra de än kanske är, för förändringar måste ju ske hela tiden. Balans är a och o med ALLT!! Precis allt.
Desiree, visst kommer du väl att fortsätta blogga när du kommer hem igen? Döp om bloggen bara. Jag kommer att vara så nyfiken på hur den förändringen i ditt liv kommer att kännas, för den kommer att kännas!!
KUL att du får hem C ni igen!!
Massor med stora kramar!!

Fröken Anki said...

Jättebra inlägg tycker jag med. Du har så rätt i att förändring är positivt. Jag känner också liksom du att flytten hit har förändrat mig på ett positivt sätt. Jag vågar och tror mer på mig själv och min förmåga. Den förändring som ni snart står inför - att flytta tillbaka till Sverige och "återanpassa" er till det livet hoppas jag blir en positiv en.

Ha en fortsatt skön helg, och njut av våren.

Anonymous said...

Bra inlägg och jättefint skrivet!! Ska ni flytta tillbaka? Häftigt! Men läskigt kan jag tro.... Dock måste jag säga att alla förändringar är inte av godo...
Hoppas söndagen är mysig trots ev. trist väder!

Desiree said...

Katarina, du har helt rätt i att det inte är så enkelt att komma tillbaka till Sverige efter en längre utlandsvitelse. Jag har faktiskt fått uppleva detta en gång innan. Vi bodde i Nicaragua i fyra år då jag var i tonåren och omställningen tillbaka till Sverige var inte alls lätt. Man fick uppleva den där omvända kultur chocken. Det tog nog ett år att landa och komma tillbaka och åter känna sig hemma i sitt eget hemland. Men ändå så vill man ju absolut inte vara utan upplevelsen man fått av utlandsboende.
Kram.

Annika,skönt att veta att vi är många som tycker att förändring kan vara skrämmande även om man känner att den behövs. Jag vill gärna fortsätta blogga även då vi lämnat Alabama. Hoppas kunna skriva om interessanta ämnen och saker i vardagen även från andra sidan atlanten. Ha en fortsatt skön helg.
Kramar!

Fröken Anki, jovisst utvecklas man och växer mycket som människa av att få de erfarenheter man får av att byta land och kontinent. Det berikar massor. Jag hoppas också att allt kommer att gå bra. Det bli ett nytt kapitel i livet att flytta tillbaka också sedan får vi se vart vi blir av. Man vet aldrig vart man hamnar. Även om vi flyttar hem nu vet vi inte alls om vi blir kvar där för alltid. Man vet aldrig som sagt.

HeLena,tack jo det känns både häftigt och läskigt. Men vi hoppas att det blir bra.

Jenny said...

Jag är nog precis som du, ganska motvillig till (positiv)förändring ända tills jag får en knuff - Då blir jag jätteglad över att det skedde och kan inte förstå att det var så motvilligt! Men som jag ser det så är man ju ett gott steg på väg om man inser att det är så man är - Bara det är en förändring i sig!
Det blir säkert en stor omställning att flytta tillbaka till Sverige, på gott och ont, men nånstans så är ju även "onda" förändringar nödvändiga... "Visst gör det ont när knoppar brister", tex. Så är det ju. Men å andra sidan vet jag inte om alternativet av statiskt liv är så värst lockande heller, för då skulle vi ju aldrig mogna som människor! Kram!!

Desiree said...

Jenny, visst är det precis så som du säger. För att utvecklas och mogna måste man också gå igenom vissa prövningar. Ett statiskt liv hade jag inte heller velat ha. Det finns oftast en gnutta positivt även i sådant som är jobbigt och svårt. Förändring behövs på gott och ont.
Kram

Livet enligt Jenny said...

Åh vilken underbar läsning! Vilka härliga förändringar du gjort och du verkar så i balans med dig själv. Detta är bara att applådera och buga för, det är inte lätt att komma till den platsen i livet. Att ha ett starkt och tryggt förhållande som man helt kan vara sig själv i (som du verkar ha)hjälper naturligtvis. Vad roligt att ni skall flytta tillbaks till Sverige! Kommer ni dock inte att sakna Alabama/USA massor??
Hoppas helgen har varit toppen och att C kom tillbaks i söndags.
Kramen

Anna, Fair and True said...

Vilket bra inlägg! Håller med dig om allt! Jag är heller inte rädd för förändring utan tycker det är bra (för det mesta, det finns ju undantag såklart). Jag har själv inte hunnit skriva något inlägg på det här temat eftersom vi drog iväg på semester men nu i o m vår förlovning så kanske det kommer lite om förändring i det sammanhanget.