Sunday, March 28, 2010

Mera vår och våfflor

Nu är C tillbaka från Kanada. Resan hade gått bra. Både konferansen och skidåkningen hade varit riktig bra. Kul att han är hemma igen. Det har varit underbart att få egentid och att få tillfälle att sakna varandra lite men toppen att han är tillbaka nu J

Helgen har varit en bra mix av lite allt möjligt. Lördagen bjöd på sitt vackraste vårväder med sol och ca 20 plusgrader. Det vackra vädret hade redan anlänt på fredageftermiddag. Jag skyndade mig hem så att jag skulle hinna veckohandla redan på fredagkväll och ha hela lördagen framför mig till att göra bara trevliga saker. Jag tog med mig kameran och satte på mig joggingskorna också. Bestämde mig för att åka ner till Jemison Park som är parken som ligger i den fina förorten strax utanför stan där C plumsade med foten i vattnet sist vi var där. Även om de flesta träden ännu inte slagit ut sin löv så fanns här några riktigt vackra magnoliaträd och körbärsträd som stod i full blom. Jag älskar magnolian. Den blommar inte så värst länge. Just nu är det en stor variation från magnoliaträd till ett annat.Vissa har precis börjat knoppas och blommorna har ännu inte slagit ut medans andra nästintill har blommat över.

Detta måste vara första sommartecknet. Någon som ligger vid poolen och softar. Vi har ju faktiskt tillgång till pool nu också att ta ett svalkande dopp i nu när vi flyttat till lägenheten. Detta kommer vi att uppskatta längre fram då hettan slagit till.


Nu blommar det som allra vackrast. Dessa ljusrosa körbärsträd har precis slagit ut.


Det här är de stora vackra vita träden som nu blommat ett tag. De första bladen har börjat slå ut så nu skiftar de så vackert i vitt och den där skira gröna färgen.

Det blev en underbar joggingtur. Jag hade det där vårspringet i benen antar jag. Sol och vackert väder påverkar mitt humör jättemycket. Det var så skööönt ute. Helt lagom vart med en liten frisk bris som bara var svalkande och skön då man sprang. De har en vacker slinga i den här parken som är rätt lång. Man passerar några av de största och vackraste villorna i Birmingham. Slingan går också genom ett skogsparti och bitvis följer den ån också. Det blev en härlig tur.

Det fick bli en läskande och god iste på Starbucks efteråt. Jag satt där i solen och bara njöt. Detta är Mountainbrook som är Birminghams finaste och rikaste område. Här finns gott om små chicka boutiquer. In i dessa går jag inte för här finns inget för mig. Jag passerde en vacker blomsterhandel. Det var verkligen vackert med alla blommorna i olika färgnyanser.




Jag åkte in till Jemison Park där jag och C var för några veckor sedan. Tillbringade några underbara timmar ute i vårsolen. Visst kändes det vårlikt med porlande vatten, forsytia som blommade och magnolior.

Blev en härlig löprunda i parken och sedan en svalkande iste på Starbucks. Den satt verkligen fint efter en svettig runda.

Sedan åkte jag vidare till Whole Foods (fina matbutiken som endast säljer ekologiska produkter). Där gick jag runt och bara strosade och botaniserade bland alla varor. Den vanliga veckohandlingen av mat tycker jag är hur tråkig som helst men att få gå runt i lugn och ro och botanisera i en butik som Whole Foods är ju något helt annat. Det här är ju bara en njutning och något som är kul. Jag plockade på mig lite smått och gott som jag inte hittar på andra ställen. Grönsaks och fruktavdelningen är rena drömmen här fast det är också ostdisken. Jag får nog säga att hela affären är rena drömmen.


Man såg folk överallt som njöt av det vackra väderet som här där de satt och körde picknick.


Passerade en handelsträdgård där det fanns fullt av vackra blommor.

När jag vaknade på söndagmorgon av att regnet smattrade mot rutan intesivt. Fast sedan sprack det faktiskt upp och blev riktigt fint. Jag tog en tur ner till Gallerian och kollade in lite mer vårmode. Fastnade för en bubbelgumsrosa cardigan på J. Crew som var riktigt fin.

Söndag var ju våffeldagen i Sverige. Jag tog därför och fixade några supersmarriga våfflor till frukost med en god fruktsallad till. Yummi!

13 comments:

Annika said...

Min livsnjutande frände!!
DET är du!!
Det är just så där man ska fånga dagen!
Göra det bästa av den!
DET gjorde du!
En fröjd att läsa ditt inlägg idag med alla vackra bilder.
vad najs att poolerna öppnar tidigt. Här öppnar de in förrän efter memorial day.
Och vad vackert det är med alla blommor och blad. Ni ligger lite längre fram än vi, såklart.
här var det kallt igår, och idag bara regnar det...
Så mysigt med en iste från sbux efter joggingturen.
Whole Foods handlade jag på i fredags, vacker affär. visst. men det går ju tyvärr inte att handla allt där. men creme fraiche o sånt köper jag där, liksom halloumiost etc...
Vackert därinne. O deras snittblommor är så vackra, köper altid sådana också!!
Kramar!!!

Desiree said...

Annika, yes du och jag vi kan allt det där med att livsnjuta eller hur :-)
Jag blev förvånad över att poolen var öppen och att någon låg och solade. Såg verkligen underbart skönt ut. Det hyfade till sig igår även om morgonen började med ösregn så blev det riktigt fint sedan. Jag håller helt med dig om Whole Foods, underbar butik och man får plocka på sig lite smått och gott ibland som en ren lyx men det går inte att regelbundet handla där. Det har jag inte råd med och dessutom ligger våran enda Whole Foods helt felt på fel sida om stan så att komma dit blir en rejäl omväg. Ha det gott.
Kram.

Marianne said...

Vilken härlig helg du fick, trots att C var i Kanada.

Visst är det mysigt att ha tillgång till pool! Jag ska också ta och lägga mig och få lite färg på mina bleka skånkor snart, innan solen blir för stark här.

Guuuud vad det ser gott ut med våfflor. Jag vill så gärna ha ett våffeljärn, men jag har inte hittat något här. Lite väl tungt att släpa från Sverige, tyvärr. Så jag får väl sukta ett tag till.

Stora kramar!

Desiree said...

Marianne, jag är så glad att vi numer kommer att ha tillgång till pool. Det hade vi ju inte då vi bodde i huset och det kan verkligen behövas här under den heta sommaren. Jag förstår att det är lite väl tungt att slöpa ett våffeljärn med sig. Du får njuta av våfflor då du åker till Sverige nästa gång istället.
Kram

Miss Marie said...

Vilken härlig helg! Och så vackra bilder! Jag älskar också magnolia, de är ju så vackra och blommar inte så länge, kanske därför man tycker de är så vackra.

Och jag är väldigt avis att ni har tillgång till pool! Det kommer vara riktigt härligt när det blir varmt! Det skulle jag också gärna kunna tänka mig... :)

Victoria said...

Åh, vad mysigt du hade det i helgen! Jag håller med om att WholeFoods är en drömaffär, men ack så dyrt. Kram!

Saltistjejen said...

Härlig helg! och vad ni hunnit med mycket! Tyvärr kunde jag inte se alla bilderna. Förstår inte varför?!!? Men det lät iallafall som en superhelg!
Härligt att ha C tillbaks också och vad bra att han haft det bra på sin konferens.
Hoppas det fina vårvädret fortsätter. Här är det kyligt och gråregnigt nu men jag tror det ska bli bättre väder senare i veckan.
Kram!!

Livet enligt Jenny said...

Oj vilken underbart härlig helg du har haft!! Visst är det bra och hyttigt att få längta lite efter varann. Önskar verkligen att jag kunde få lite mer av den ensamtiden. I mitt hus är det nästan alltid någon hemma, barn, make eller föräldrar.

Anne said...

Mmmmm, vilken supermysig helg.Helt i min smak!
Vi bodde ju i lägenhet det första halvåret här i landet, det jag verkligen uppskattade med det livet var tillgången till pool. Vårt lägenhetsområde hade även ett gym. Pool och ev gym tycker jag verkar vara vanliga saker hyresbostäder här i USA erbjuder sina hyresgäster. Det tycker jag är riktigt bra, känns exklusivt få tillgång till sånt via hyresbostäder.

Desiree said...

Marie, poolen kommer att bli guld vard. Att magnolian blommar sa kort gor den val annu mer speciell och vacker antar jag.
Kram

Victoria, det har varit en riktigt nice helg. Mycket skon livskvalite. Whole Foods ar for dyr for mig att handla allt i. Att ga dit ar lite som att ga till Saluhallen i Stockholm eller Ostermalmshallen. Nagot man unnar sig da och da som en liten lyx i tillvaron.

Livet enligt Jenny, det dar med att fa lite ensamtid ar valdigt viktigt, iallfall for mig kanner jag. Jag har behovet av att bara fa vara. Vi ar ju annar valdigt mycket tillsammans har sa detta har kants som en lyx i vardagen att faktiskt fa sakna varandra lite och fa komma ifran sina vanliga rutiner. Men nu ar det underbart att C ar tillbaka igen sjalvklart.

Anne, ja det ar toppen att det finns bade pool och gym. Gymet har ar inte sa stort men det finns nagra lopband och lite maskiner. Pool har vi saknat da vi bodde i huset da det ar sa varmt och fuktigt har om sommaren i kombination att det ar langt ner till havet. Men att ha haft hus med pool ville vi inte heller for dels ar det ganska mycket jobb med pool och dels kostar det en bra slant ocksa sa att fa tillgang till pool pa det har sattet ar det optimala.

Kram.

Desiree said...

Saltis, det verkar som jag har tur och att det fina vädret kommer att fortsätta. Jag hoppas att ni slipper allt för mycket regn. Hmm jag vet inte riktigt vaför alla bilderna inte kommer upp men jag har märkt att jag inte kunde se alla bilder hos Marianne idag och att jag även har haft problem med att försöka ladda upp bilder idag så det verkar vara något strul med blogger kanske.
Kram!

Millan said...

Verkligt livsnjutande!! Jag blir alltid sa glad nar jag varti inne och kikat pa din blogg. Den ar sa positiv och alltid med sa fina foton av livet. Springtur, var och vafflor later helt super! Kram

Anna, Fair and True said...

Vilken lyx med pool! Avis!