Wednesday, March 25, 2009

Onsdagslista

Hej allihop, idag är det regnigt och grått väder här fast det är dock inte kallt iallfall. Trots det regniga vädret är det otroligt vackert med den där skira fina vårgrönskan som dykt upp samt alla vackra körbärsträden som blommar för fullt. Idag får det bli en onsdagslista för min del istället för ett onsdagsrecept. Jag hittade denna lista hos Annika idag och kände för att fylla i den.

Igår hade vi det lite krisigt precis innan middagen hemma. Ännu en amerikansk uppfinning som kan slängas är avfallskvarnen som sitter i de flesta diskhoar här. Antigen så älskar man väl den eller så hatar man den. Jag hatar den och skulle gärna slänga den i den röda soptunnan så som Sverker Olofsson på programmet Plus brukade göra med de saker han inte gillade. Det blev nämligen stopp i köksvasken igen (tror att det har hänt oss ca 3 gånger vid det här laget) och vi kör nästan inget i avfallskvarnen ändå. Det är dock tur för mig att jag har en händig make. Stackars C fick rycka ut och kavla upp ärmarna och gå igång bland rören nere i garaget för att lösa upp stoppet. Men min klippa och hjälte löste självklart problemet. Inte kul när något sådant här händer speciellt då man är fem personer plötsligt istället för två. Man inser snabbt hur handikappad man blir då man inte har tillgång till att kunna spola på toaletter eller få vatten i köket. Men nu är problemet löst och vi slapp ringa efter rörmokaren denna gången vilket känns jättebra.

Här kommer onsdagslistan:

Höger- eller vänsterhänt: Högerhänt.

Humör just nu? Ja du ganska bra skulle jag säga. Ser fram emot ledighet på fredag och att få åka ner till kusten och njuta tillsammans med mina föräldrar.

Är det nåt du absolut inte äter: Inälvsmat,typ pölsa, blodpudding. Jag äter inte heller får, chevre ost, eller mat som är för flottig och onyttig.

Kläder just nu: Jeans, grå t-shirt från Victorias secret Pink och en grå tunn cardigan från GAP.

Musik just nu: Lyssnar på mycket olika och blandat.

Vad sa du senast: Vi hörs till C i garaget då vi gick till jobbet.

Om du var tvungen att leva i en annan tidsepok, vilken skulle du välja då: Ingen aning faktiskt.

Längd och vikt: 1.62 och vikten har jag ingen koll på faktiskt. Har slutat väga mig för jag blev beroende av vågen tidigare så den har jag slängt ut. Men jag väger iallfall inte för mycket på något sätt.

Hur många kuddar sover du med: En.

Favoritväder: sol, 25 grader varmt och torr luft på sommaren. på vintern minus fem-tio grader, snöfall. Kopierar Annikas svar här för det var perfekt.

Om du var fast på en öde ö, 3 saker att ta med: Internetuppkoppling via satelit och laptop (med evighetsbatteri) samt ett kylskåp med god mat som aldrig tar slut och tändstickor.

Spelar du nåt instrument: Tyvärr inte.

Morgon- eller nattmänniska: Absolut morgonmännska. Jag är kvällstrött och somnar oftast som en stock senast klockan 22.

Spara eller slösa: Haha...ja JUST DET!!!! Jag gillar att unna mig en och annan godsak här i livet. Livet är för kort för att snålas med. Men självklart gäller det att ha en hyfsad buffert på banken. Inget felaktigt slös tillåts i min värld. Men jag skulle aldrig sätta mig i en skuld eller kreditfälla. Aldrig. Det är inte jag. Samma svar här som Annika för det stämmer även väl in på mig.

Vem är viktigast för dig: Min familj i Sverige och C min man.

Bästa film: Den frågan är helt enkelt helt omöjlig att svara på.

Tror på liv på andra planeter: Absolut!

Kommer du ihåg din första kärlek: Ja.

Har du några homosexuella vänner: Och vad har det med det hela att göra??? Men ja det har jag.

Tror du på att det är möjligt att vara trogen för alltid: Ja.

Hur många barn har du/vill du ha: Hoppas på att kunna få ett barn någon dag i framtiden..

Bio eller promenad: Promenad tror jag att jag väljer.

Snarkar du? Tydligen gör jag det ibland enligt maken. Han spelade faktiskt in mig med mobilen en natt. Men inga jättesnarkningar och inte så ofta. Tycker inte om att snarka.

Rädd för insekter? Nej.

Äckligaste insekten: Kackerlackor och flugor.

Bästa bok? Samma som med film. DET är helt omöjligt att säga.

Vad vill du jobba som? Skribent av ngt slag eller nutritionist.

Pizza eller hamburgare? Då väljer jag hamburgare och det ska helst vara hemmalagade.

Stökigt eller välstädat? Välstädat, absolut!! Jag är mycket för välstädat.

Gungar du på stolen? Nej.

Skulle du någonsin få för dig att hoppa bungy-jump? ALDRIG, nej ALDRIG!!! Not a fat chance!!

Hur många syskon har du? En lillebror som är fyra år yngre.

Vad är du mest rädd för? Sjukdomar och att ”förlora allt” jag har.

Är du rädd för blod? Ja.

Saltar du på maten? Ja

Gillar du att sjunga? Ibland fast jag är inge bra på det.

Vilket gymnasieprogram går/gick du och varför? Naturvetenskapliglinje för jag ville bli forskare.

Anser du att du är stark? Både och. Stark på vissa sätt och vissa områden men känslig på andra.

Brukar du sola? Aboslut inte. Gillar inte att ligga och steka mig i solen. Aktar mig och smöjer mig istället. Man blir faktiskt brun i skuggan också.

Vad gör du om du får hicka? Håller andan, då’rå.

Röker du? Nej

Snusar du? Nej.

Kaffe, te eller inget? Både kaffe och te monster. Tycker mycket om båda och dricker båda i rikliga mängder.

Hittade denna lista hos Annika och kände för att svara på den så det fick helt enkelt bli Annikas onsdagslista idag. Än en gång är det bara att konstatera att många av Annikas svar även stämmer mycket bra in på mig själv.

Ha en fin onsdag!!!

5 comments:

Anne said...

Mmmm, tycker så om de här listorna. Det är vuxnas svar på mina vänner böcker och listor tycker jag.
Hehe, roligt av din C att spela in dina snarkljud. Ja, man är ju lite överbevisad då.... Jag har också fått höra att jag snarkar emellanåt, men det vägrar jag tro är sant....
Det där med slöa och spara, jag skriver under på det du och Annika skrev. Ert svar där passar in även på mig.
Beträffande avfallsfarn, vad typiskt den skulle krångla nu när ni har gäster. Men super det gick att fixa utan att rörmokaer behövde tillkallas.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den, både bra och dåligt tror jag. I början, nyhetens behag, så var jag nog rätt impad av den och såg bara fördelar. Men även vi har haft problem emellanåt, så i takt med det har den här beundran för den ersatts med mer irritation. Men den har väl både för-och nackdelar. Däremot tycker jag inte de verkar ha så lång livslängd. Vi har förvisso fortfarande samma men har hört av andra att de inte håller så länge. Även när vi hyrde lägenhet här fanns det en avfallskvar, det verkar standard precis överallt (även i sämre hyresbostäder så sätter man i alla fall in en avfallskvar, verkar det som).
Bara en arbetsdag kvar för dig den här veckan, sen bär det av till havet.

Anonymous said...

Kul kul med listor, den här kommer snart på min blogg också! Som jag skrev som kommentar på din förra lista (den som jag publicerade igår) så var jag övertygad om att du var längre av någon anledning! Jag hade nog tänkt dig som 1,75 eller iaf längre än jag (jag är 1,68), vet inte om det är för att du ser så "ståtlig" och rak ut på foton!?
Avfallskvarn ja, vår stank som bara den imorse för vi hade glömt köra den efter att jag slängt ner några vitlöksklyftor av bara farten igår... Vi använder den bara för småkrafs som man sköljer / diskar av från disken eftersom jag är så paranoid att vi ska få stopp. Fick stopp en gång - O hittade en MANGOKÄRNA därnere, vet inte om det var någon gäst som hade haft överstor tro på vad en avfallskvarn kan mala sönder!? Skönt att C, precis som O, är händig - det är faktiskt ganska attraktivt tycker jag (väldigt stereotypiskt dock).
Kram!

Desiree said...

Anne, ja jag gillar också listorna. Man lär känna varandra mer och mer på det sättet. Det kommer alltid fram detaljer som gör att man får ytterligare en pusselbit. Ja det var verkligen skönt att det ordnade sig relativt smidigt med avfallskvarnen för det var verkligen inte rätt tillfälle att det skulle bli stop i den (det är ju i för sig aldrig rätt tillfälle). Eran är nog betydligt bättre då ni har ett nytt hus. Våran är säkert gammal och sliten och dessutom omodern på många sätt. ja det ska bli otroligt skönt att få komma ned till havet. Tack så jättemycket förresten för ditt långa fina mail. Jag håller på att skriva svar och återkommer så snart jag kan.

Petchie, åh tack så mycket. Jag tar det som en sann komplimang att du trodde att jag var längre än vad jag är. När man är så här kort som jag är så vill man ju gärna vara den längden som du trodde att jag var. Jag sitter här nu och sträcker lite extra stolt på mig
:-)
Shit en hel mangokärna! Då förstår jag verklgien att det blev stopp. Nej sådana mirkael tror jag inte att en vanlig avfallskvarn klarar av. Det är dock lätt hänt att det slinker ner kapsyler och sådant som är mindre. Tydligen ska man inte köra potatisskal och inte heller majsblast i dessa för de klarar de inte. Verkar meningslöst att ha en avfallskvarn då man ändå måste sortera avfallet innan man kan köra det. Ibland händer det att jag kör enkla "lättsmälta" matrester i den men inte mycket annat. Det är toppen med en händig make :-)

Annika said...

HIHI!!
VI är så LIKA du och jag!!
Det visste jag sen förr, såklart. Men nu vet jag det ÄNNU mer.
KUL KOMPIS!!! I like that!! LIKE, A LOT!!!

Fast, Desiree...jag gillar min avfallskvarn...så där skiljer vi oss, du och jag... :-D
Men det är ett h-vete när dom strejkar.

Mysigt att ni ska till havet...Som jag skrev i mitt svar till dig på min blogg idag så har vi ert väder som ni hade igår idag. Regn, rusk o tio grader. NU hoppas jag att ni ska få vackert vid kusten. NJUT!!

JÄTTEKRAM!!!!

M. said...

tittar in och önskar dig en fortsatt bra helg :) kram