Tuesday, March 3, 2009

Sightseeing i våran stad


De allra flesta har nog sett filmen ”Stekta Gröna Tomater”. Den bygger ju på en bok skriven av Fannie Flag från just Alabama och den utspelar sig här i Alabama. Strax utanför Birmingham ligger faktiskt det berömda Whistle Stop Café i staden Irondale som ligger några kilometer utanför Birmingham. Filmandet skedde dock på en annan plats och ett annat Whistle Stop Café som ligger i Georiga (granstaten till Alabama). Men det ursprunliga Whistle Stop Café ligger här i Alabama. Det var iallfall detta Whistle Stop Cafeé som Fannie Flag syftar på i sin bok.
Vi åkte dit. Här kan man än idag sätta sig ned och äta just stekta gröna tomater men det serveras även mycket andra rätter som är typiska för södern så som fritterd kyckling och mycket annat. Det var iallfall kul att ha varit här och besökt det riktiga Whistle Stop Café nu när vi bor här.





Inne i själva resturangen. Klassiskt men lite trist måste jag nog säga. Whistle Stop Cafée i Georgia rekomenderar jag mer. Det är betydligt vackrare och charmigare och ser verkligen ut som i filmen (självklart då det är filmat där).


Så här såg det ut utanför.




Jag fick även med mig denna sås lite som en souvenir. Gillar burken och etiketten och just att det står "Southern Caviar" på den. Så är det här nere i redneck country där är väl salsan liksom "The southern caviar" ;-)


Vi gjorde även ett besök på Birminghams konstmuseum som brukar ha riktigt bra utställningar och dessutom är väldigt vackert i sig.






Under gångna helgen bestämde vi oss faktiskt för att turista lite i vår egen stad. Man tror ju att man då man bott på ett ställe sätt det mesta men faktum är att det fortfarande finns mycket för oss att både se och upptäcka här i Birmingham. Birminghams konstumseum är verkligen värt ett besök om man befinner sig i stan. De brukar ha många fina utställningar. Dels har de en permanent utställning och sedan har de olika uställningar som varierar efter säsong. Vi passade på att gå på en uställning om lapptäcken som jag velat se länge och detta var faktiskt sista helgen. Det fanns otroligt många fina lapptäcken. Bakom många av dessa vackra handverk ligger verkligen ett otroligt jobb och talang. Vissa av täckena måste tagit många år att göra med de intrikata och invecklade mönster de hade. De hade både lapptäcken med amerikanskt ursprung och lapptäcken med afrikanst ursprung. Många av slavarna som kom från elefenbenskusten tog med sig sina traditioner av just mönster, färger och tyger. Det finns både likheter och olikheter då det gäller de amerikanska och det afrikanska ursprunget till lapptäckstekniken. Det var en underbar uställning. Ett riktigt vackert lapptäcke är något jag skulle vilja köpa med mig innan jag lämnar Alabama.





När snöstormen lagt sig sprack det upp och blev riktigt soligt och vackert vinterväder. Utanför musset blommade detta vackra Magnoliaträd.



Kunde inte låta bli att ta det här fotot på konstmuseet. Jag tycker bara den lilla tjejen i sina tofsar där hon går med sin lilla fina kjol tillsammans med mamma är för söt.

7 comments:

Millan said...

Ja Stekta Grona Tomater har jag bade last och sett pa film!! Vad kul att ha sett cafeet pa riktigt!
Det ar vekligen sa att man inte turistar speciellt mycket pa just de stalle man bor. Jag tankte pa det nar vi bodde i London... vi var knappast aldrig inne i sjalva centrum utan holl oss i Greenwich dar vi bodde. Anda gangen vi var inne och sightseeade var nar nagon var pa besok. Likadant ar det i Bristol.... det ar inte ofta jag ar inne och bara gar omkring eller gar pa museum eller sa.
Kram!

Desiree said...

Millan, det blir så efter ett tag då man bott på ett ställe att man lätt tror att man sett det mesta eller så är man helt enkelt sugen på sådant som ligger längre bort och som lockar mer på något sätt. Jag är iallfall glad att vi lyckade så ändan ur vagnen och betade av dessa båda som jag tänkt på länge men som inte blivit av att vi kommit väg på. Jag har inte läst boken ännu men sett filmen och den är ju helt underbar. En riktigt go filmklassiker. Jag har dock köpt boken så den finns hemma i min bokhylla men jag har inte hunnit läsa den ännu.

Sanna said...

Underbart inlägg. Det gjorde mig glad. Kram

Anna, Fair and True said...

Gillar du stekta gröna tomater, alltså själva rätten? Så salsa kallas "southern caviar" alltså?! :)

Saltistjejen said...

Vad roligt! Jag minns att jag älskade filmen!
jag undrar också om du gillar rätten?
jag kollar ju Top Chef och en av deltagarna nu gjorde faktiskt stekta gröna tomater i ena omgången. Han var "från Södern" och ville göra ngt autentiskt därifrån.
Kl att ni tar er tid och utforskar den egna staden. Visst är det så att man ofta "glömmer" bort att göra sådant. Tyvärr. Det är lätt att tänka att "man kan altid göra det en annan dag" och då blird et istället aldrig av. Haha vi har fortfarnde tusen saker kvar att göra här i NYC. Det mesta vi gjort och sett ahr varit när vi haft besök. Så besök är ofta bra om man vill få ngt turistande gjort! :-)
Kram!

Marianne said...

Åt ni stekta gröna tomater? Var det gott? Jag älskade den filmen, det minns jag, men jag minns nog inte jättemycket vad den handlade om. Det var tre kvinnor ...?

Visst turistar man alldeles för lite i sin egen stad! Utom just när man får besök. Men nästa vecka ska jag och en kompis i alla fall äntligen besöka islamska delen av Kairo. Eventuellt på måndag när det är Profetens födelsedag, då lär det vara full fest där inne. Vi får se.

Tog du några foton på de där vackra lapptäckena? Det vore skoj att se!

Kramar!

Musikanta said...

Har inte sett filmen eller läst boken - men blir sugen på detta efter ditt inlägg! Ska kika på biblioteket nästa gång jag kommer dit.