Wednesday, March 11, 2009

Onsdagsrecept - Fried Green Tomatos



De flesta har väl sett filmen med just den titeln. Det är helt klart en sådandär underbar ”feelgood film” som man blir glad av. Det är en av mina favoritfilmer. Den bygger ju på en bok skriven av Fannie Flag och den utspelar sig faktiskt här i södern.

I söndags gjorde jag egna stekta gröna tomater hemma. Det finns ju en mängd olika recept varianter så detta är bara ett som jag hittade i tidningen Southern Living. När det gäller just stekta gröna tomater så är det en speciell sorts tomater som här kort och gott heter ”Green Tomatos”. Det rör sig alltså inte om omogna vanliga tomater. De gröna tomaterna är lika stora som vanliga kvisttomater. De är inte alltid helt lätta att hitta även här. Jag har ännu inte riktigt koll på när säsongen är. Men i helgen så jag dem i affären iallfall och passade på att handla några stycken. Här kommer recpetet jag hittade och provade:

Du behöver:


Gröna tomater (antal valfritt)
Salt och peppar
Cayenepeppar
Filmjölk eller naturel youghurt
Majsmjöl

Skiva tomaterna och lägg dem sedan i en bunke med fil, salt och peppar. Ha i fil så att det precis täcker tomatskivorna. Låt dem ligga och marinera/dra i filen under ett par timmar. Ta sedan upp dem och doppa dem i majsmjöl (kryddat med salt, peppar och caynepeppar). Vänd dem i mjölet så att de blir pudrade på båda sidorna. Lägg dem sedan på ett galler i en ungsform och grilla dem i ugnen på 200 grader ca 30 minuter. För att få en lite nyttigare variant. Här kör man traditionellt med att frittera dem direkt i olja naturligtvis.




Tyvärr har jag ingen bild på det färdiga resultatet då det hunnit bli mörkt då jag tillagade dem i ugnen. Att fota mat i lampbelysning brukar inte bli lika bra så jag skippade att försöka mig på att fota. Jag kan iallafall intyga att de blev riktigt goda.

9 comments:

Saltistjejen said...

Aha! Jag har alltid trott det var omogna tomater man använde!
Får man fråga var du hittat fil här? Jag har endast hittat yoghurt, och så ngt som kallas buttermilk och som ska vara liknande fil.
Kram!

Desiree said...

Saltis, vad gäller fil så är ju det som här kallas för buttermilk fil. Det var sådan jag använde. Finns ett märke som heter Friendship som är rätt bra. Sedan finns det ju även Kefir naturelle som man kan använda sig av.

Marianne said...

Aha, spännande! Om jag ramlar på gröna tomater så ska jag testa det här!

Kram!

Desiree said...

Marianne, ja testa gärna. Busenkelt som sagt.

Anne said...

Det här ska jag testa bara jag hittar rätt tomater!
Jag har alltid tänkt att fried tomatoes är extremt flottigt, men med den här metoden är det ju inte alls det. Ska veckohandla mat imorgon, hoppas jag hittar rätt tomater då så jag kan prova. Jag antar att tricket är just att ha rätt tomater också, inte "valiga", då blir det säkert bara pannkaka av allting.

Desiree said...

Anne, ja det går utmärkt att göra en mycket mindre "flottig" variant. Hoppas du hittar rätt tomater. I för sig tror jag att det går att göra detta med stora röda bifftomater också fast då blir det ju inte stekta "gröna" tomater men det blir stekta goda tomater iallfall ;-)

Miss Marie said...

Åh, vad häftigt! I Sverige finns ju inte gröna tomater (såvitt jag vet iallafall!) så det här känns exotiskt!

Jag kollade faktiskt på filmen för några dagar sen, lika bra den här gången! :)

Ninnie said...

Oj, så roligt att få recept på stekta gröna tomater! Har sen jag såg filmen med samma namn för längesen undrat hur denna rätt anrättas och hur det kan smaka? Nu kan jag ju pröva, fast de där gröna tomaterna lär vara svårt att få tag på..!

Anna, Fair and True said...

Jag har sett sådana där orangelila tomater i Sverige (de har något särskilt namn som jag inte kan komm ihåg) men aldrig gröna. Men någon restaurang borde ju servera det tycker man!