Tuesday, March 10, 2009

Vår och vårkulörer


Hoppas ni ännu inte tröttat på våren eller vårbilder. Våren är faktiskt en av de vackraste årstiderna här och även en av de bästa årstiderna att besöka just Alabama. Vi kommer faktiskt att få en hel del besök här kommande månad. Först kommer som sagt mina föräldrar nästa lördag (21 mars) och en vecka efter dem kommer C´s faster och farbror. Det ska naturligtvis bli jättekul och vi ser fram emot båda dessa besök. Det brukar dock bli ganska intesiv period just när man har besök så det kanske inte blir dagliga inlägg här på bloggen under den tidsperioden. Men jag lovar att köra på så mycket jag hinner. Våren är som sagt en underbar period här med massor av vackra blommor och blommande träd.

Vi har här i USA precis gått över från vintertid till sommartid under helgen. Detta med tidsomställningen brukar ju aldrig vara timad till skiftet man har i europa som är i slutet på mars i år har jag för mig. Jag tycker dock egentligen att man här kunde väntat tills dess. Nu när jag ska ut på mina morgonpromenader har det återigen blivit mörkt ute och det är mindre kul. Det som är positivt blir dock att jag under min morgonpromenad nu återigen får uppleva många vackra soluppgångar och vackra färger på himmlen. Även om det känns segt många gånger att lämna sängen så pass tidigt så känner jag mig oftast glad och tacksam då jag väl kommit ut och får se just de underbara färgerna som målas på himmlen.

Gult är nog en riktigt vårfärg. En vacker vårfärg. Man är liksom sugen på knalliga och upp-piggande färger så som gult, skirt grönt eller rosa. Vackra påskfärger. Jag blev inspirerad av Sporty Spice att handla lite på Crate and Barrel som är en riktig trevlig inredningsbutik (tyvärr finns ingen sådan butik att besöka här i Alabama så jag får nöja mig med att nätshopping). Men jag köpte några söta solgula muffinsformar. Så i söndagsmorse tassade jag upp tidigt och njöt av vårsolen som lyste in i köket, fågelkvitter utanför och muffinsbak i mina nya formar. Nu har jag fått tillfälle att prova även den trejdetypen av vispen till min älskade Mr Kitchenaid. Som tack för beställningen fick även jag och C ett litet presentkort från just Kitchenaid. Ett Visa kort med 30 dollar insatt till oss att handla något valfritt på valfritt ställe. Tycker kortet i sig var gulligt med en massa små Kitchenaid mixer maskiner på.




Färska snittblommor är något jag gillar och som jag tycker piggar upp. Varje vecka ser jag faktisk till att handla en ny bukett. Tulpaner är en klar favorit som jag har kört med i några veckor nu. De finns ju i så många olika färger. Men denna vecka fick det bli dessa vackra vårgula spindelkrysantemum istället.



Gillar Chiquitas många coola budskap och klistermärken. Man är så van att det bara ska stå Chiquita på klistermärket men när man tittar närmare hittar man dessa roliga budskap.




Här är de nya fina muffinsformarna som jag handlade på Crate and Barrel.



Det blev ett helt gäng goda små söta muffins. I vissa stoppade jag bananbitar och i andra stoppade jag äppelbitar med choklad och i tredjesorten fick det bli jordgubbar med mörk choklad.


Här var det söta Visa kortet från Kitchenaid. Troligtvis kommer jag att satsa på att köpa någon av tillbehören till Mr Kitchenaid för summan.


Kiwifrukten är både god, har läcker vårgrön färg och är riktigt fin att fota.

9 comments:

Anne said...

Hihi, jag går på Calles linje där. Stegräknaren kanske fått nog...
Skämt åsido, inte roligt om den lagt av på riktigt. Super att den bara behövde laddas med lite ny energi och batterier.
Jag skrattade gott åt ditt roliga inlägg med gymbetraktelser, du milde. Är det verkligen sant??!?!? Sitta i bastun med träningskläderna på, prata i mobilen i duschen. Helt otroligt!
Och hon med vågen och kommentaren om metriska systemet.
Gulle-tjejen dock som säkert aldrig cyklat, jag menar trampa baklänges. Då har man nog aldrig cyklat, kanske aldrig ens sett nån annan cykla. Var det fler som reagerade, kunde du se andra i salen som noterade henne eller var det kanske ingen stor grej (eller kanske bara du som såg henne?).
Förresten, angående ditt tidigare inlägg om att cykla ute i ödemarken. Jag är precis som du, jag kan inte slappna av eller känna mig trygg vara ute i rätt ödsliga trakter. Vill cykla i state parks eller annars på välkända vägar som man känner till och dessutom inte är helt öde. Tänker precis likadant som du där.

Anonymous said...

Jag håller med dig, gult är en underbar färg.Vilken fin krysantemum. Ett stort fång påskliljor i en glascylinder är också uppiggande!
Bakformarna ser ju helt underbara ut, vill ha, vill ha.
Dina bilder är alltid så inspirerande och inbjudande.
Avundas värmen, men den kommer väl till Sverige någongång.
Hälsningar Inger

Desiree said...

Anne, hi hi ja det var en ganska lustig kommentar som Calle kom med. Jag skrattade faktiskt gott. Japp det är mycket som fått mig att höja på ögonbryen på gymet här. Jag tror inte att det var någon annan i salen som såg att hon trampade baklänges. Jag hann tipsa henne ganska snabbt ;-)
Jo framöver får det nog bli stateparks för promisar eller cykelturer. Det kändes lite olustigt att träffa på den där killen i sin stora pickup. Man vet ju liksom aldrig och även om vi var två så är Calle ingen mr supermuscle. Jag tror man ska ta det säkra framför det osäkra.

Inger, tack så mycket. Jo nog kommer nog våren till er också inom kort även om det kanske känns långt dit just nu då jag precis läst om snökaos i Stockholm. Ah påskliljor har du rätt i är såååå fina. Nu blev jag jättesugen på just en stor bukett med fina påskliljor. Får se om jag kanske får tag på detta till nästa vecka.

Millan said...

Vilka harliga varbilder och harliga farger! Jag tycker gult ar sa lackert just nu! De dar muffinsformarna skulle jag garna lagga vantarna pa!! Jag alskar att baka och det verkar annu roligare med sadana fina formar! :-). Goda muffins ser det ut som ocksa!
Vad skoj med besok hemifran! Aven vi far besok flera ganger nu i var. Sa jag hoppas saklart pa stralande varvader sa att jag far visa upp Bristol fran dess basta sida. stor kram

Desiree said...

Millan, jepp gult är en mysig vårfärg som man blir glad över. Vad kul att ni också får en hel del besök att se fram emot under våren. Jag kan tänka mig att det är många som vill komma och hälsa på er allihop, kanske Sofia lite extra då hon är ny i familjen. Hoppas det blir fint vårväder då du har besök.

Miss Marie said...

Vilka härliga bilder! Jag gillar verkligen gult! :) Vilka söta muffinsformar också, är de i silikon? Jag tycker silikonformar är super, bara man smörjer dom lite först :)

Victoria said...

Mmm, vilka mysiga bilder! Blev jättesugen på fruktsallad när jag såg den fina kiwibilden - det blir nog att ta en tur till Publix och handla frukt idag! :o)
Kram/Vic

Desiree said...

Marie, tack så mycket. Ja muffinsformarna är i silikon. Jag glömde faktiskt att smöja dem först men det visade sig gå riktigt bra iallfall.

Victoria, japp du får bege dig till Publix. Det var faktiskt där som jag handlade min kiwi. Gott och som sagt även läckert att fota. Du är ju en sådan som har dille på att fota precis som jag är så du fattar vad jag menar.

Anna, Fair and True said...

Åh, vad goda muffinsen såg ut! Och jag har aldrig tänkt på att kiwi är så vackra!