Monday, April 6, 2009

Aprilhelg


Det har varit en skön helg i lugn och ro. Det har varit en blandad kompott av vädret. Lördag var en strålande vacker vårdag med ca +20 grader och sol. Då fick man verkligen passa på att njuta utomhus. Till söndagen hade vädret slagit om helg och det var grått och regning hela dagen. Vi har passat på att ladda batterierna och tog helgen med lugn och ro mellan Sverigebesöken. Mina föräldrar åkte i onsdags och nu på onsdag så kommer C´s faster och farbror. Alltid jättekul med Sverigebesök och vi är otroligt glada att det har varit så många som velat komma och hälsa på oss här mitt i den djupaste södern. Men besöksperioder brukar också vara en ganska intesiv period så det är skönt att få vila och ladda lite inför nästa sväng här. Vi passade på att köra en rejäl storstädning också. Det var bra teamwork mellan mig och C då det gällde städningen. Han tog ovanvåningen och jag tog nedervåningen.


Lite morgonfoton. Gott till frukost är ägg. Inomhus vill man också gärna ha lite vårfint när det är så grönt och vackert ute. Denna löpare vi har på köksbordet har jag köpt i Sverige och den tycker jag är så söt med sina små jordgubbar på. Mitt grytunderlägg från Designtorget gillar jag också. Perfekt att ställa grötkastrullen på eller kaffebryggaren.


Förutom städ ocn njutning av vackert vårväder så hann vi också med lite bak på lördagmorgon. Bageri D&B öppnade och jag bakade surdegsbröd med rågmjöl och C bakade en ny sats av sitt dundergoda knäckebröd. Han fick faktiskt se till att baka en dubbelsats denna gången. Dessa knäckebröd är så goda att de är rent beroendeframkallande. Godaste knäckebrödet jag faktiskt ätit gör min C.


Mums vad gott det är med varmt nybakat bröd till frukost. Det känns verkligen lyxigt. Jag bakade dessa godmorgonbullar som är helt perfekta för de kalljäses i kylen över natten så att det bara är att stoppa i ugnen på morgonen.



På lördag kväll var vi bjudna på lite lysningsfest inne hos våra grannar. Våran granne John som bor tvärs över gatan har skiljt sig och träffat en ny kvinna som han ska gifta sig med nu på lördag. Hon är jättetrevlig och gullig. De ska bara ha ett mycket litet bröllop endast med sina barn närvarande och inga fler då de båda varit gifta tidigare. Det var Kim och Liz som fixat iordning en lysningsfest till dem. Det blev en riktigt trevlig och mysig kväll med den sedvanliga knytisen och lite presenter till John och Lee. Kvällen var ljum och vacker och vi satt länge ute på Kims underbara veranda på framsidan.



Det märks dock igen att det är i den djupt kristna södern vi bor. Både John och Lee sa att de inte ville ha något stort och påkostat bröllop de ville bara se till att gifta sig, att få det gjort. Just det där att få det gjort och se till att man blir gift är tydligen jätteviktigt. Här bor man inte ihop som sambos även om det rör sig om vuxna människor som har barn och som båda har varit gifta innan. Man kan inte leva i synd, inte leva under samma tak utan att vara gifta. Något som både jag och C också tyckte var urlöjligt var att vissa av de andra grannarna som normalt brukar komma på dessa tillställningar hade bojkottat just denna för att de inte samtyckte med hur John brutit upp från sin tidigare familj. Så löjligt liksom.


John och Lee öppnar sina presenter och här står vi alla sammlade hemma hos Kim. Oftast brukar vi vara just hemma hos Kim och Mike. De är väldigt sociala av sig och bjuder gärna in vare sig det är något speciellt som ska firas eller bara för en trevlig kväll.

Kvällen var underbart vacker och ljum och skön. En riktigt härlig vårkväll att njuta av. Vi satt som sagt länge ute på Kims veranda där hon har sin stora härliga gungsoffa som är otroligt skön. Där kan man sitta läääänge lääänge kan jag intyga.


Så här ser det ut på Kim och Mikes Southern front porch i dagsljus.

Söndagen var däremot utselt väder och minst lika dåligt känns det idag då det blåser rejält och dessutom har en kallfront kommit in. Efter regn kommer tydligen blåst och kallfront men förhoppningsvis kommer sol och lite mer vårvärme snart igen. Idag är det mulet och blåsigt. Så här vackra har iallfall våra rosor blivit. De har precis börjat blomma och är helt underbart vackra. Så nu inväntar vi G och R som kommer på onsdagkväll samt fint vårväder igen.

3 comments:

Anonymous said...

Fina helgbilder! Så gott med nybakade bullar på morgonen - det borde jag också göra någon helg! Kanske nu till påskhelgen...
Vad trevligt att ni umgås med grannarna, men så tråkigt att vissa bojkottade lysningsfesten :-( Märkligt att det är så konservativt egentligen, speciellt när det gäller vuxna människor som du säger redan har varit gifta och har barn...
Jag vet precis vad du menar med att det är skönt att vila upp sig mellan besöken - det är jättekul med besök men man behöver också de där andhålen då man bara tar det lugnt och inte behöver vara social dygnet runt ;-) Vi har ju inga besök inplanerade förrän den mexicanska invasionen i maj så vi har gott om tid att förbereda inför ert besök!
Kram och ha en trevlig påskvecka! Är ni lediga på fredag?

Saltistjejen said...

Ni verkar haft en jättebra helg! Med både vårväder och lite mer lugnt. Att hinna med städ oh ak är ju också en bonus. Samt att få gå på fest! Allt samma helg! :-)
Du dina kalljästa bullar kan du väl lägga ut recept på i bloggen. Blev väldigt nyfiken på dem eftersom det vore super att kunna baka på kvällen och sedan grädda på morgonen!!!
Och din C´s knäckebröd blir jag så grymt nyfiken på!!!!
Sedan det där med att man måste vara gift för att bo tillsammans, eller snarare ha s-e-x tillsammans är ju bara sååå gammaldags tänk. Fattar inte att folk bryr sig faktiskt. Men det ÄR verkligen helt annorlunda även här på den liberala östkusten. Inte hos alla, men många. Jag fick t ex veta att man inte får sova i samma sovrum när man sover över med sin pojk- resp flickvän hos föräldrarna. Man får separata rum! Detta även om man bor tillsammans som sambos! Jag tyckte det lät skitknasigt faktiskt. men så var det. Inte förrän man är engaged eller t o m gift var det ok md samma sovrum hos föräldrarna. Sååååå annorlunda.
Hoppas nu att ni hinner ladda om innan nästa besök!
Kramar!

Miss Marie said...

Vad mysigt! Har du lagt ut recept till morgonbullarna förut? De vill jag baka! :)

Verkligen vackra bilder, som alltid! Vilken härlig front porch, precis en sådan som man förväntar sig i södern! :)