Wednesday, April 29, 2009

Saker från söder jag kommer att sakna

Det finns en hel del jag säkerligen kommer att sakna den dagen jag flyttar tillbaka till Sverige. Det jag kommer att sakna allra mest med stor säkerhet är det underbara klimatet som finns här. Jag kommer att sakna den tidiga våren och de många soltimmarna. Det där grå vädret och mörkret som så ofta parkerar sig i veckor och månader i Stockholm är ju inte en favorit direkt men å andra sidan älskar jag de ljusa sommarnätterna man har i norden som inte finns här.




Jag kommer att sakna Wisterian som blommar så vackert på våren med sina klasar av doftade blommor. Dogwood träden med sina ljuvliga rosa och vita blommor och magnoliorna. Jag kommer att sakna den tidiga våren och den behagliga vintern som bara varar i ca tre månader. Jag har lärt mig att älska både Magnolian och den vacka Wisterian eller blåregnet som den heter i Sverige.



Jag kommer att sakna den söta jättegoda majsen som man lägger på grillen och grillar i sin blast som blir otroligt god.




Jag kommer också att sakna de magnifika och imponerande höstfärgerna som här i South Carolina.



Jag kommer att sakna de många grillkvällarna. Som denna då jag sitter här på våran altan.
Jag kommer att sakna de många underbara och exotiska weekendresorna som vi har fått chansen att göra här som att tex över en helg åka till Florida, Washington eller Puerto Rico. I Sverige kanske man åker till Säffle över helgen men knappast till Florida.




Stranden nere i Florida eller för den delen Alabamas kust mot mexikanska golfen är inte fel.


Härligt beachliv...

Jag kommer att sakna vårat favoritställe nere vid havet och kusten på Mexikanska golfen, den lilla charmiga småstaden Fairhope med sin blomsterprakt och de små boutiqerna och gallerierna. Vårat smultronställe här i Alabama.


Jag kommer att sakna våra grannar som vi lärt känna. Jag kommer också att sakna dessa enormt goda Cajunkräftkok och Kims supergoda Gumbo från Louisiana som hon alltid lagar.



Jag kommer att sakna våran enorma tvättmaskin och torktumlare som formligen slukar tvättbergen.
Jag kommer att sakna bokhandlar som Barnes and Noble som är så underbara för en bokälskare. Där man kan sitta och bläddra och läsa hur mycket man vill och stanna länge länge. Dessutom har de ju verkligen generösa öppet tider.
Jag kommer att sakna sötpotatisen. Åh vad jag lärt mig att älska denna oranga knöl. Så god att göra allt möjligt på som både ungsstekta pommes eller potatismos.
Jag kommer nog också att sakna vårat stora vackra hus som vi har här även om jag just nu bara önskar att det skulle bli sålt.

10 comments:

Saltistjejen said...

Ah, Desiree. Saklart kommer du sakna MASSOR med saker. Ni har ju bott lange i Birmingham nu och skapat er ett liv dar. MEn du kommer ju att fa en MASSA ocksa. I Sverige.
Jag tror detta verkigen ar det basta och det varsta med attt ha skapat sig ett liv pa ett sa annorlunda stalle utanfor Sverige. Det att man hela tiden saknar en massa. OCH att man hela tiden FAR en massa nytt.
Man har flera hem men ar samtidigt aldrig 100% nojd med allt. Jaja, det som ar fantastiskt dock ar att man haft mojligheten ATT uppleva allt som man inte kan i Sverige. och DET kommer du alltid bara med dig!!!!!
Jattekram!!!!

Annika said...

Åh tjejen...
Du kommer att sakna MASSOR. Det är gjutet och givet. Vilket fint inlägg. "Jag saknar dig innan jag har hunnit gå".
Alla mina vänner som flyttat hem har SAKNAT USA, och dom har saknat det massor. Vet inte om dom ngnsin kommer över vissa saker på sin saknarlista.
MEN, du!! Å andra sidan är saknarlistan lång på den svenska sidan också! Det blir nog bra för er att komma hem, tror jag. Det känns ju ändå på ngt sätt som att ni är klara med ert liv i AL nu.

Desiree, du kommer väl att blogga hemifrån sen??? Please säg JA!!! Det ska bli så roligt att följa dina reflektioner från den sidan Atlanten. Jag ser fram emot det!
Mycket.

Ditt inlägg idag var mkt talande, mkt "nerv" i det.

STOR KRAM!!!
PS, det verkar som om vädret ska bli hyfsat OK på lördag och söndag...76 grader på lö och 67 på sö. Växlande molnighet. möjligen ngn skur. OK, eller hur?

Anonymous said...

Åh, jag förstår att du kommer att sakna allt detta underbara - inklusive stor tvättmaskin!! Du kommer nog alltid att känna att amerikanska södern har en speciellt plats i ditt hjärta och förhoppningsvis kommer ni att kunna åka dit igen och hälsa på när ni har flyttat hem.
Jag VET att jag kommer att sakna en massa från PR när vi väl flyttar en dag men det är ju precis som jag nu saknar saker och ting från Bryssel, Sverige, ja alla ställen jag har bott på förut...
Stor kram!

Linda said...

Jag saknar mest alla härliga eftermiddagar i lekparkerna (t.ex. den på Overton road mellan Mountain Brook och Cahaba Hights). Vi åkte dit direkt efter skolan, fikade, gjorde läxor och sen lekte barnen. Alltid hrligt och skönt väder.

Miss Marie said...

Jag håller med saltis, man saknar alltid vissa saker när man lämnar det. Men visst är det bättre att sakna än att aldrig ha upplevt det?! Det tror jag iallafall!

Anne said...

Vad vackert och fint skrivet Desiree. Jag tycker om det Annika skrev "jag saknar dig redan innan jag hunnit gå", det får jag instämma i.
Jag förstår till fullo att du har massor massor av minnen och saker du kommer att sakna. Du/Ni har som sagt haft ett liv här under lång tid nu, vant er vid mycket, fått nya minnen, hittat nya saker, platser och människor att tycka om. Som Saltis skrev, det är nog så att man hela tiden saknar en massa samtidigt som man får en massa nytt hela tiden också. I den bästa av världar skulle man kunna blanda allting det här och ha det perfekta stället och de bästa människorna och allting annat där. Men så fungerar det ju inte riktigt...
De här listorna med saknargrejer och plus-och minus kommer nog alltid kanske vara ganska lika långa. Det du förlorat här vinner du liksom i Sverige.
Det här inlägget handlade om vad du kommer att SAKNA från Södern.
I ett annat inlägg kan du skriva om vad du LÄNGTAR efter att få när du bor i Sverige igen!

Desiree said...

Saltis, jo det är nog ganska självklart att det är mycket som man kommer att sakna. Det bästa är dock alla fina minnen och upplevelser man alltid kommer att bära med sig.

Annika, tack Annika, vad fint skrivet att du kommer att sakna mig. Det kommer nog att vara mycket mer som hamnar på saknarlistan men detta fick liksom bli ett axplock. Du har helt rätt i att saknarlistan för Sverige är jättelång den också. Det är nog så att jag kommit fram till att den är längre än vad min USA lista är vilket gjort att jag fattat beslutet att jag vill tillbaka trots allt. Jag fortsätter gärna att blogga. Jag tror att skrivandet och fotointresset kommer att fortsätta finnas där för min del.

Petchie, visst är det så att den amerikanska södern alltid kommer att ha en plats i mitt hjärta. Jag antar att även PR alltid kommer att ha en plats i ditt hjärta precis som Bryssel har redan och Sverige och alla fina platser du redan bott på och upplevt.

Marie, självklart där håller jag med dig helt. Det är bra mycket bättre att sakna än att aldrig ha upplevt. Jag kommer aldrig att ångra att vi tog denna chansen och fick dessa år här. De har verkligen varit otroligt givande på så många sätt.

Anne, tack så jättemycket. Ni bloggvänner är så gulliga och underbara. Jag sitter här och ler och känner mig verklgien varm om hjärtat. Det är iallfall tur att jag kommer kunna fortsätta följa era bloggar och äventyr vart i världen jag än befinner mig. Jag ska göra som du föreslog och göra en uppföljare på detta tema om vad jag kommer att se fram emot då jag åter är i Sverige och bor där för det finns så mycket jag som sagt saknar därifrån. Jag ser så jättemycket fram emot att få chansen att äntligen träffa dig i sommar i sverige.
Kram.

Petchie75 said...

Förresten, lade märke till att ditt fotavtrycksfoto i sanden uppför sig precis som mitt (om du kommer ihåg för flera månader sedan när jag publicerade ett liknande foto): om man tittar tillräckligt länge ser det ut som fotavtrycket stiger upp ur sanden istället för ner!! Konstigt!

Sanna said...

Men betyder detta att ni snart flyttar till Sverige igen!?

Anna, Fair and True said...

Sötpotatis finns ju här hemma också men kanske inte på alla affärer och i samma mängd? Men det kanske är som med majs. Man vill kunna åka till bondgården och köpa det själv och äta hela sommaren!
Haha, en helg i Säffle kanske inte är så spännande! Å andra sidan kommer ni ju vara nära en massa europeiska storstäder. Flyg iofs men ändå.
Jag önskar att hösten var lika färgrik i Sverige som den är i USA!