Thursday, April 30, 2009

Cinco de Mayo vs Valborg

Pinjatas på Whole Foods

Jag nallar lite här på morgondagens fredagstema. Detta får bli lite av förrätten till morgondagen som sagt.I Sverige nalkas nu valborg och valborgsmässofirande med brasor, allsång, vårmiddag med familjen osv. Här firas ju inte valborg vilket är ganska självklart. Det finns inga skäl till att fira våren på sydligare bredgrader på samma sätt som vi gör i norden. Några känslor eller stämning inför valborg finns inte alls här. Jag känner att jag knappt tänker på att det är valborg hemma i Sverige. Skulle jag inte läsa DN på nätet skulle jag helt glömma bort denna högtid.


Här stundar dock istället Cinco de Mayo som är en helgdag från Mexico. Man firar mexikanernast vinst över fältslaget i Puebla där mexikanerna var i stark minoritet mot fransmännen men ändå vann 1862. Detta var sista slaget som trupper från en annan kontinent försökte erövra land på den nordamerikanska kontinenten. Den uppmärksammas ganska mycket här med tanke på att det trots allt bor så många Mexikaner i USA. På flera sätt märker man faktiskt att USA är ett mångkulturellt land med stora folkgrupper från andra länder och kulturer. Här firar man ju också St. Patricks Day, då det finns en sådan stor mängd amerikaner som har irländskt ursprung. När vi var på Whole Foods i helgen så sålde de tex dessa vacka Pinjatas inför just Cinco de Mayo firande. Pinjatas är en kul mexikansk tradition. Dessa pappersdekorationer fylls med godis och sedan är det barnen som får turas om att slå på denna och försöka träffa den då de bär en ögonbindel som gör att de inte kan se sammtidigt som någon annan drar pinjatan upp och ned på ett snörre och får den att snurra. Åskådarna runt omkring får ropa och heja och försöka hjälpa den som ska träffa pinjatan.

Det märks faktiskt att det finns mycket mexikaner och övriga spansktalande från latinamerika som bor här i USA. När man ringer till olika myndigheter och företag når man oftast en telefonsvarare först och där man man många gånger välja om man vill få budskapet eller instruktionerna på spanska istället för på engelska. När man är ute och handlar så är gångarna i butikerna inte bara skyltade på engelska utan också på spanska. Man kan såldes som spansktalande här i USA bo väldigt bekvämt. De som inte vill lära sig engelska klarar sig utmärkt på sin spanska. Jag tycker dock att bor man i ett land så ska man faktiskt se till att lära sig landets språk någorlunda hyfsat.

När vi höll på att flytta in till vårat hus så anlitade våran mäklare en städerska åt oss som städade huset då de förra ägarna gjort ett så pass dåligt städjobb. Denna städerska kunde bara spanska. Som tur är så kan jag spanska så jag fick tala om för henne hur hon skulle ta sig till oss och ge henne instruktioner för vad och hur vi ville få jobbet gjort.

Ha en bra torsdag allihop. Här är det fuktigt och varmt idag. Jag fick faktiskt sällskap imorse på min morgonrunda. Jag och C tog en cykeltur ihop. Det är kul när man får sällskap. C har ju precis köpt en ny fin roadbike och jag har ju min fina mountainbike att köra med. Vi fick minsann känna oss som herr och fru Fittness på cykel imorse. Härligt :)

7 comments:

Anne said...

Herr och Fru Fitness :) Mysigt med en gemensam morgoncykelrunda.
Förresten, du har inte skrivit nåt mer om otäcka hundar så jag antar att dina morgonpromenader/springrundor nuförtiden går bara bra och inget mer besvär med otäcka hundar. Det var verkligen läskigt det där, din tidigare hundincident.
Cinco de Mayo är ju helt klart stort här. Kan också bara instämma att man märker hur stort inflytande det spanska språket är. Som det du nämnde. Andra exempel jag sett här är att t.ex. informationsblad (som nu när vi fick reda på att kommunen ska ha infomöte för flygplatsen ska ev bygga en till landningsbana) så var det både på spanska och engelska. Även blanketterna från sjukvården brukar vara på båda språken. Med mera. Jag kan också tänka mig att för en hel del jobb är det ett krav (kanske inte krav, men önskvärt iaf) att kunna spanska.
Men jag håller med dig, jag tycker också man ska lära sig språket (engelska i det här fallet) hyfsat bra.

Annika said...

Cinco de mayo är jättestort!
Vi har varit på ett par sådana fester. Det brukar vara kul!
Fuktigt och varmt...DET har inte vi. Idag har jag haft värmen på inomhus...
NU önskar jag bara att bättring skall ske inför lördag.
Spanska kommer man långt med i US, men jag tycker absolut att man måste se till att lära sig landets språk när man flyttar hit, annars blir det liksom "första och andra klass" på ngt sätt.
KRAMAR!!!

Anonymous said...

Hi hi, här är det ju tvärt om men ändå så när det gäller spanska och engelska - även om det finns mycket information som bara är på spanska trots att engelska också är ett officiellt språk i PR. Jag har förstått att det var ett krav från USA att engelska skulle introduceras som officiellt språk någongång på 50-talet.
Det är dock helt klart att folk föredrar spanska här, vilket av någon konstig anledning SPANJORER inte förväntar sig! Alla mina spanska kompisar har varit helt övertygade om att man snackar mer engelska än spanska i PR, jag har undrat varför men O har kommit med teorin att eftersom många spanjorer (??) är medvetna om att PR tillhör USA så tar man förgivet att landet har blivit förengelskat (hm, ser konstigt ut men försvenska kan man ju säga!?)...
Cinco de mayo tror jag dock inte att man firar i Puerto Rico däremot är MORS DAG nästa söndag enormt stort!! Alla affärer, inklusive vårt älskade Costco är STÄNGDA! Och det är ytterst sällan som mataffärerna har stängt i det här landet!
En tysk kompis gav mig en piñata på min 30-års fest och vi hade väldigt kul med att försöka få sönder den - det är inte lätt!!
Kram!

Desiree said...

Anne, ha ha ja imorse blev det så och det var mysigt och trevligt. Jag undviker att gå förbi det där huset där hunden jag blev biten av bor och sedan har jag lärt mig i vilka andra hus det bor hundar och passera lite extra förskitigt där. Dessutom vet jag nu att dessa andra hundar inte rusar ut på gatan heller och det känns bra. Det är nästan så att spanskan är lika stor som engelskan i det här landet. USA känns ganska tvåspårkigt på många sätt.

Annika, ja vi har också varit på en del cinco de mayo fester och de brukar som sagt vara kul och trevligt. Men man bör som sagt lära sig landets första språk om man flyttar hit.

Petchie, lustigt att det råder det omvända förhållandet i PR mellan språken fast egentligen är det nog ganska självklart. PR hamnar ju lite mittemellan då det har sådana starka band till USA. Båda hör ihop fast ändå tycker jag att det är bra att man på PR har behållt så mycket av sitt egna. Oj är morsdag så stort! Här är ju också morsdag den 10 maj och det är mycket stort. Jag upplever att man firar morsdag mycket mer här i USA än vad man gör i Sverige. Fast jag har för mig att butikerna är öppna ändå.

Saltistjejen said...

Japp här firar många Cinco de Mayo.
jag gillar pinjatas! :-)
Men har inte varit på särskilt många fester med just pinjatas.
Vad mysigt med er cykeltur!!!!
och japp Mors Dag är superstort här i USA!!!! Svårt att fatta. Men typ ALLA restauranger brukar var fullbokade. Särskilt för brunch på Mors dag. Ungefär som om att man ska fira mor som står hemma vid spisen 354 dagar om året genom att gå ut och äta 1 av årets dagar! ;-)
Hah, själv är man j faktiskt mamma nu, men jag tror inte vi kommer fira Mors dag. Jag brukade inte göra det i Sverige heller.
Kram!!

Sporty Spice said...

Härligt. Själv får jag "lura" med Casey och för att båda ska få ut något av det så cyklar han och jag springer. =)

Ha det superkul nu på Annikas Inn.

Desiree said...

Saltis, ja morsdag är precis som du säger enormt här i jämförlse med Sverige. Jag tror nog att just morsdag och alla hjärtansdag är som du säger typ ALLA resturanger fullbokade. Jag kan dock förstå att mor vill unna sig att få gå ut och slippa stå vid spisen om det är hennes dag som firas. De traditionella könsrollerna lever ju kvar här mycket mer än i Sverige fast det är nog fortfarande vanligast att kvinnan står för vardagsmatlagningen i Sverige också.

Sport, oj shit, wow kan du springa lika snabbt som Casey cyklar? Wow vilket tempo du lyckas ha. Här där vi bor är området så jäkla kuperat att vare sig man cyklar eller springer så blir det lite "gratis" intervall träning för det är konstant upp och ner som gäller. Man får tänka på att man iallafall får fina muskler av alla de där uppförsbackarna.