Monday, April 13, 2009

Påskhelg och oväder

Dessa söta salt och pepparkar fick vi av C´s faster och farbror. Två små påskharar som kommer från Berlin som heter Horst och Helga.

I natt drog det förbi ett rejält oväder. Jag sov dock som en stock och hörde inget av detta oväder. Men när jag vaknade imorse kändes det varmt och klibbigt. Vi hade ingen ström och takfläkten hade stannat av. När jag klev ut genom dörren märkte man tydligt att det blåst kraftigt. Det var kottar, grenar och löv precis överallt. Jag tog en kortare morgonpromenad och begav mig sedan hemmåt för att sopa och städa upp en del i våran trädgård för det behövdes. Jag fick säkerligen plocka uppåt hundra kottar i en hink imorse.

Man inser snabbt hur beroende man är av ström. Kaffe lyckades vi dock fixa iallfall för vi har gasspis som gick att tända. Så man fick koka upp vatten i kastrull och köra med pulverkaffe imorse. Sedan hörde jag att våra grannar hade sin generator igång så jag knatade över till Liz och Jeff och frågade om jag fick låna lite ström hemma hos dem så att jag kunde använda mig av min hårtork. Det gick så bra så. Nu hoppas jag bara innerligt att vi får tillbaka strömmen under dagen för jag är riktigt orolig över våra välfyllda frysar. Vi har ju två stycken och nu då vi har Sverigebesök så har vi ju sett till att fylla på rejält så att man ska slippa åka och handla för mycket. Jag vill inte behöva slänga det jag har där. Jeff och Liz skaffade fakstiskt sin generator efter att de varit med om Katrina och sedan Ivan som gjorde att de hade strömlöst i flera dygn vilket gjorde att de fick slänga all sin mat i både kylen och frysen två år i rad. Jag bävar verkligen inför att behöva göra något sådant.

Vi och våra gäster (C´s faster och farbror som är bosatta i Berlin) har haft en riktigt trevlig påskhelg annars. Under lördagen åkte C med dem upp till Little River Canyon i norra Alabama medans jag bestämde mig för att stanna hemma och fixa med annat samt laga iordning en god påsksupé. Under söndagen åkte vi på utflykt tillsammans. Vi har njutit av bra väder, trevligt sällskap, god mat och haft det riktigt bra. Fast man har inte märkt att det varit påsk så värst mycket här. Det var väldigt lungt under söndagen och man såg att många av kvinnorna utanför kyrkorna bar svart (som tecken på sorg av Jesu död antog vi).


På lördag morgon blev det en riktig mysig långfrukost med påsktema hemma hos oss för att vi iallfall skulle få lite påskkänsla. Jag provade att först färga ägg med amerikansk karamellfärg och den röda färgen funkade ok men den gröna satt inte kvar alls. Helt knäppt. Vattnet som jag kokade äggen i var illgrönt men äggen förblev vita. Sedan kokade jag dessa ägg med vanligt lökskal från gullök och det blev mycket bättre och finare.

Här kommer en liten bild från våra blåbärsbuskar. Det ser lovade ut. De har blommat och här ser man nu att det faktiskt börjar komma bär. De ska tydligen vara mogna och kunna skördas till början på juni. Jag är helt exalterad. Det ska bli underbart att kunna gå ut och plocka egna blåbär på sina egna buskar till frulle i juni.

Annars har det som sagt varit en soft helg. Både vi och våra gäster har haft det bra och njutit av varandras sällskap, god mat och utflykter.

11 comments:

mammigranten said...

åh vad avis jag bli, såna blåbär är ju sååå goda. Men vi får ju inte plantera något och jag vet inte om de klarar sig så bra i kruka...

Desiree said...

mammigranten, vad synd att ni inte får plantera något. Vet faktiskt inte hur bra de klarar sig i kruka men det kanske går jättebra. Du får prova.

Anna, Fair and True said...

Jag blev nog mer sugen på den där kalla ölen än blåbären! :)

Desiree said...

Anna, jag gillade verkligen fotot på de kalla ölen. Det blev väldigt bra med den blå bakgrunden. Det var meningen att man skulle bli sugen på ölen :-)

Anonymous said...

Usch, vad jobbigt med långt strömavbrott - hoppas att ni får tillbaka den snart!! Förresten, medan jag kommer ihåg det - jag har INTE hårfön så det får du ta med dig i maj...
Er påskhelg låter iaf härlig, jag glömde bort att färga äggen men trots att vi åt en massa ägg i helgen så serverades de alla skalade så det kunde ju kvitta om de var målade eller inte.
KRAM!

Annika said...

Öl i hink med is fick vi på kryssningen det var såååååå mysigt!!!
Amerikanska blåbär, mums!!! Jo, jag tror jag kände av det där ovädret igår. Vio flöäg nog över det och SOM DET SKAKADE i planet...En otroligt jobbig resa.
TUR att ni fick låna stöm av grannarna. NU hoppas jag att strömmen kommit tillbaka. Det är hemskt att vara utan.
KRAM!!!

Desiree said...

Petchie, du hade ju tagit med dig så fina påskägg så du behövde ju inte färga. Bra att du nämde detta med hårfön. Jag har en liten smidig resefön som jag packar med mig. Får jag inte med mig den får du kanske se mig i mitt självlockiga hår. Det funkar ibland det också :-)

Annika, usch det är inge kul att sitta på ett flygplan då det är oväder. Dels så känns det läskigt och dels så blir jag ofta lätt åksjuk då, blää. Fast du kanske inte är så känslig för att bli åksjuk eller sjösjuk med tanke på att du befunnit dig på en båt nu i en hel vecka. Jag hoppas innerligt (måtte gudarna vara med mig) att stömmen kommit tillbaka nu när jag kommer hem. Pleeeease!

Anne said...

Jättejobbigt att behöva slänga mat, jag förstår om dina grannar fick nog efter att ha behövt kasta mat två år på raken.
Hur har det gått, strömmen tillbaka som vanligt nu?
Jag kommer ihåg att du tidigare berättat att ni har en extra frys också, jag hoppas verkligen det gått bra för er mat.
Ni verkar ha haft en mysig och trevlig påsk, påskbuffé låter gott. Jag hade tänkt men orkade inte börja greja nåt påskigt när allting kom omkring, M visade inget större intresse för det heller så det blev en väldigt o-påskig helg här. Jag tycker det verkligen kräver ansträngning försöka få till nån påskkänsla när det är som vanliga dagar här bara.
Ha det fortsatt trevligt med era gäster!

Saltistjejen said...

Oj hoppas verkligen att ni får tillbaka strömmen snart, eller att ni redan fått det! Att behöva slänga mat från frys och kyl är verligen något man vill undvika. Så tråkigt.
Ni verkar annars haft en jättefin påskhelg!
Och ägg med lökskal ska bli jättefint. tror att man även kan sätta fast lökskal på äggen emd typ gummisnoddar och då ska det bildas ett mönster på skalen. Fast jag ahr aldrig testat det.
Kramar!

Desiree said...

Anne, tack nu har faktiskt strömmen kommit tillbaka och det känns verkligen som en lättnad. Du har helt rätt för vi har ju faktiskt två frysar och båda är knökfulla just nu då vi har gäster. Men vi klarade ju oss fint denna gången, pust. Jag har full förståelse för att du inte orkade fixa någon påskbuffé. Här är det ju väldigt svårt att få till någon påsk-känsla och om man bara är två så känns det som lite overkill att fixa påskbuffé.

Saltis, tack strömmen är som sagt tillbaka nu så det känns jätteskönt. Det blev verkligen en vacker färg av lökskalen. Äggen såg nästan marmorerade ut på ytan. Nästa gång får jag prova att sätta fast skalen eller ett löv eller något sådant med gummisnoddar för att försöka få till ett mönster.

Miss Marie said...

Vilken mysig helg ni verkar ha haft! Härligt!