Thursday, April 16, 2009

Vardagslyx

Så här vackert och trollskt såg det ut då jag passerade sjön vid golfbanan imorse. Luften var lite kylig och vattnet varmare än luften så därför bildas denna läckra dimma som vilar över vattenytan.

Njuter av det vackra morgonljuset, stilheten, fågelkvitter. Plockar fram kameran och tar med mig. Det finns så mycket vackert som blommar och knoppas just nu att inspireras av. Det verkligen spritter i naturen. Blad och blommor skiftar i många vackra nyanser. Nu när mitt intresse för fotografering kommit igång i och med bloggen så förstår jag verkligen varför en fotograf älskar just antigen skirt morgonljus eller skymningsljus/kvällsljus. Det är något alldeles speciellt med dessa två tidpunkter på dagen.

När jag går min morgonpromenad/löprunda så brukar jag inte ha någon musik eller iPod med mig. Jag tycker istället om att njuta av tystnaden och fågelkvitter. Det är så skönt att bara gå och börja dagen med att rensa hjärnan samt plannera och lägga upp resten av dagen. Få låta alla tankarna vandra och fladdra helt fritt i huvudet. Att få ta några rejäla andetag av den friska morgonluften. Att få njuta av de små sakerna här i livet som är värda att förundras över som doften av nyklippt gräs på golfbanan, att få se ringarna på vattnet då en and simmar förbi i stillhet, att passera ett hus där det doftar nytvättad tvätt, att få njuta av alla vackra knoppar och blomsterprakt samt den skira men djupt intesiva vårgrönskan. När man ligger i sängen kan det som sagt kännas segt många gånger att gå upp och ge sig ut men när jag väl kommer ut brukar jag sällan ångra mig utan tvärtom vara tacksam över att jag drog på mig träningskläderna och kom ut för att njuta av allt vackert som finns.

Nu när det är helt lagom temperatur på eftermiddagarna försöker jag även stjäla till mig en liten fikapaus ute. Sitta där med min kaffekopp och njuta av solskenet samt obervera förbipasserande. Det är alltid interessant att sitta där och betrakta en äkta kvinna eller lady från södern. De är många gånger mycket piffigt klädda. Jag förundrars över de otroligt höga klackarna de lyckas gå i dag ut och dag in. Själv använder jag bara klackade skor till fest och då aldrig några stilettklackar för min del utan en sko med lägre klack. Men här ser man dem i sina skyhöga klackar, piffiga kjolar/dräkter, mycket välsminkade.




Jag tog också dessa bilder imorse på vackra blommande träd. Den vita vet jag är Dogwood men den rosa vet jag tyvärr inte vad den heter. Det som är skönt nu är att solen går upp tidigare och att det inte länge är mörkt ute då jag kliver ut genom dörren vid 06:15. Nu ser jag fram emot fredag och helg imorgon. Underbart! På måndag åker vårat besök hem så det blir sista dagarna tillsammans nu att njuta.


6 comments:

Saltistjejen said...

Fantastiskt vackert Desiree! Vilka bilder! Och sjön var bara sååå underbar!!!!
Jag tycker också det är otroligt hur vissa kvinnor klarar av att gå i högklackat. varje dag. och riktigt hööööga klackar också! Mina fötter skulle dö om jag gjorde det. Men så är de bortskämda med att alltid mer eller mindre gå i bara sneakers eller sandaler beroende på årstid. Inte så snyggt kasnke, men BEKVÄMT! Man kan även gå fort i sådana skor vilket jag itne kan i klackar. och jag gillar att gå fort...! ;-)
Kram!

Anne said...

Den rosa blomman/trädet var väldigt vacker, undrar vad det kan vara som sagt. Jag är så dåligt på växter och namn. Det där med ljus och hur det skiftar och kan bete sig helt olika, det är verkligen intressant och nåt man märker speciellt om man fotar.
Tycker du förresten ljuset är annorlunda i Alabama än i Sverige? Jag tycker det är annorlunda här, man glömmer ju så lätt men jag kommer ihåg att jag det första året reagerade jag på hur annorlunda jag tyckte t.ex. vårljuset var. Jag tycker det är skarpare, mer genomträngande och "klarare" här på nåt sätt. Svårt förklara i ord, men vårljuset här är inte samma som vårljuset där hemma tycker jag på nåt sätt... Hemma har man ju också de långa ljusa nätterna som har ett sånt speciellt vackert ljus man inte får här.
Visst är det otroligt hur vissa kan gå i högklackat hela dagarna och dessutom verkar ju vissa kunna springa med dem också. Damerna i södern verkar vara riktiga fina ladies.

annebelle said...

Så fina bilder! En undran: är det snyggt då, de piffiga damerna i höga klackar?

Annika said...

Dimma!! Visst är det TACKSAMTatt fotografera i just dimma!!
Älskar det!!
DU har toppenbilder som vanligt!
Ljuset är så viktigt, och ngt jag tänker på ofta...Hur olka ljus triggar olika stämningar, och hur olka ljus bara får en att vilja fotografera!!
Lite kul det där med southern ladies i höga klackar!! DOM bryr sig åtminstone om hur dom ser ut! Go for it, säger jag. Men jag skulle inte vilja gå i piffig dräkt eller högklackat varje dag. Visserligen har jag massor med högklackade stövlar och skor, men...nej...inte till vardags...
Kram!!

Anonymous said...

Fint skrivet! Och underbara bilder - jag kan riktig föreställa mig din morgonpromenad. Hur länge är du ute och går på morgonen? Är det PW eller lite makligare tempo?
Här är det också skyhöga klackar som gäller men man går ju inte så mycket heller utan det är bilkörning som gäller... Igår var jag på ett möte på L'Oreal med l'Alliance Francaise och Gud, alla tjejerna såg ut som modeller!! Puh, tur att jag hade klätt upp mig en aning iaf och hade skor med klack (dock inte skyhöga, sådana kan jag inte gå i!).
Trevlig helg!
Kram

Desiree said...

Saltis, jag och höga klackar är verkligen inte kompisar. Jag tror att detta kanske är något man måste lära sig ganska tidigt. Nej jag gillar bekväma skor som sneakers och ballerinaskor. Håller helt med dig där :-)

Anne, ja den rosa blomman som växer på träd gillade jag också mycket. Jo jag måste säga att jag faktiskt tycker att ljuset är annorlunda här. Det märks på något sätt att man faktiskt befinner sig på sydligare bredgrader. Både kvälls och morgonljuset skiljer sig från Sverige på något sätt jag faktiskt inte riktigt kan beskriva.

Annebelle, tack. Vissa är snygga men andra inte så snygga. Jag trivs iallfall precis som jag är i det jag brukar ha på mig.

Annika, dimman är speciell. Det är något skirt, vackert och trollskt över den. Japp de piffiga damerna i sina klackar är helt klart mycket bättre än alla schlumpadinkas som finns eller hur? Det finns ju gott om schumpadinkas också så det är ju långt ifrån alla som är piffiga.

Petchie, jag brukar vara ute ca 45 minuter. Då är det antigen powewalk eller en löptur (jag är ingen supersnabb joggare utan det blir ganska lugnt joggtempo man är ju lite seg på morgonen trots allt). Ha ha jo jag undrar också faktiskt över hur det går med just bilkörningen om man har klackar på ca 10 cm. Fransyskor kanske också är väldigt piffiga och välsminkade hela tiden.