Monday, April 20, 2009

Tomt



Imorse åkte våra kära gäster hemåt. De har en lång resa framför sig mot Berlin där C´s faster och make bor sedan några år tillbaka. Det kommer iallfall att kännas otroligt tomt nu när de farit. Det känns alltid väldigt tomt när man har haft gäster och kommer hem första kvällen och det återigen bara är vi två. Det blir som sagt både kul men väldigt intensivt med besök. Våra gäster reser långväga och då blir det liksom inte bara över en helg man stannar utan det blir två veckor. Första veckan är väl alltid lite uppskruvad och man behöver komma in i fas med varandra och sedan så hittar man en gemensam vardagslunk ihop som är väldigt trivsam och då är det dax för besökarna att fara hem.

Det har varit jättekul att ha dem över och detta var som sagt deras första resa och besök här i USA. De har fått uppleva och se massor. De har verkligen sett till att ta för sig och verkar väldigt nöjda med sin vistelse här. Det blev händelserikt in i det sista. Igår drog det in ännu ett riktigt oväder och då satte tornado larmet igång vid 17 tiden. Så vi fick allihop gå ner i källaren och sitta där någon halvtimme. Både G och R tyckte detta var riktigt spännande då de aldrig tidigare varit med om något sådant. Sista kvällen avslutade vi med en riktigt trevlig middag och en kort sväng in till våra kära grannar som bjöd på Louisiana Gumbo som fick bli någon slags förrätt för oss.

Men både jag och se har en hel del att se fram emot kommande månad. Det blir faktiskt två hela weekendresor och bloggträffar! Ska bli superskoj! Första helgen i maj åker vi till Washington DC där vi ska besöka Annika (som förvisso bor i Reston, Viriginia men detta ligger inte långt från Washington). Vi kommer att tillbringa hela lördagen inne i Washington. Jag ser väldigt mycket fram emot både att få träffa Annika och hennes underbara familj samt att få se lite av USAs huvudstad där jag inte varit tidigare. Jag läste lite om Washington i helgen och inser snabbt att jag lätt skulle behöva en till två veckor där för att jag skulle ha tid att gå och se allt jag skulle vilja se och besöka alla fina och interessanta museer som finns där. Men man får göra det bästa av vad man har. Så ett litet smakprov får vi iallfall. Sedan bär det av igen under sista helgen i maj och då styr vi kosan söderut mot tropikerna och Puerto Rico. Då ska vi åka och hälsa på Petra och hennes O som bor på PR. Det är också något jag ser väldigt mycket fram emot. Bloggens värld är fantastisk på så många sätt. Man knyter verkligen nya vänskapsband på ett unikt sätt. Sista helgen i maj är det långledigt här då det är Memorial Day och vi ska dessutom ta en extra dag ledigt så vi får en härlig långweekend i PR. Ska bli jätteskoj att få komma till detta tropiska paradis. Som den guidbokstjej som jag är har jag självklart redan köpt mig en bok om PR och börjat läsa på. Det jag läst om PR har bara gjort mig ännu mer sugen på att få komma dit. Jag är så glad att både jag och C får tillfälle att uppleva dessa båda resor, platser och dessutom både få träffa Annika och Petra.

8 comments:

mammigranten said...

Ja visst blir det tomt när gästerna åker!
Låter som om ni har mycket härligt att se fram emot.
Hos oss blir det några lugna helger innan nästa besök kommer i slutet av maj.

Miss Marie said...

Härligt med besök o härligt med att få besöka själv också! NI har verkligen en späckad månad framför er, men antar att det är bra att passa på nu innan ni ska åka hem till Sverige!

Anne said...

Visst är det så att den första veckan går åt att liksom komma in i nån sorts gemensam lunk och rytm, den andra vecka rusar iväg och vips ska gästerna åka och det känns tomt. Som du säger, det blir intensivt men så väldigt roligt. Ingen kommer ju bara för en helg utan det är längre besök som gäller. Läsa guideböcker tycker jag också om, det är halva nöjet att innan försöka läsa och lära på och komma fram till vad man är sugen på att göra.Internet är så bra också, ibland bättre än rena böcker. Men böcker är nog ändå svårslagna, så mysigt att tumma på en bok och den kan man ju enkelt ta med sig också.

Desiree said...

Mammigranten, ja det är verkligen kul att ha så mycket att se fram emot. Gör att det känns lite mindre tomt. Skönt att iallfall denna helgen blir lite mellanhelg innan det är dax för Washington.

Marie, japp det är verkligen att passa på. Det måste man göra. Det gör jag så gärna :-)

Anne, ja det är preic så. Både internet och böcker är ju jättebra. Jag gillar som sagt inte att resa iväg oförberedd utan vill gärna läsa på lite. Det som är toppen med böcker är ju att man kan ta med sig dessa överallt vilket slår nätet. Det är lite trevligare med böcker trots allt istället för lösa papper som man skrivit ut från nätet. Fast å andra sidan är det gratis att hitta info på nätet medans böckerna kostar en slant.

Annika said...

Ja, det är verkligen trist när kära gäster har åkt. Många ggr har jag varit riktigt nere och blå. Andra ggr har de tliksom känts helt rätt.
mern oftast är det så tråkigt.
TÄNK att ni kommer snart!!
VAD KUL det ska bli alltså!!
VI får hoppas på skitbra väder!!!
Jst nu är det REGN o åska...Oh well...
Jättekram!!!

Saltistjejen said...

Förstår att det känns tomt nu. Det brukar alltid kännas sorgligt när ens besök åker hem igen. Men ofta är man även lite trött, för som du beskriver så är det ju väldigt intensivt när man har besök. Så det kan vara både skönt och vemodigt samtidigt.
Men ni har ju jättemycket roligt att se fram emot nu och sådant brukar ju trösta! :-)
Att få träffa både Annika och Petra måste vara superkul! Och PR tycker jag låter såååå lockande. Ja DC också, men där har jag varit en gång. Jag åker gärna tillbaks dock för vi hann inte alls se så mycket som vi egentligen skulle velat.
De olika Memorials som är där är verkligen värda besök! Alla är så olika. Man kan verkligen se olika tidsskillnader till de olika vilket är coolt tycker jag. Själv tyckte jag dock att det från Vietnamnkriget var det allra "vackraste". Det var så enkelt och symboliskt på något vis.
Kram!

Anonymous said...

Visst är det tomt när gäster har åkt, men samtidigt så kan det vara lite skönt också - man får tillbaka sin frihet ;-) Missförstå mig inte, jag ÄLSKAR att ha gäster på besök, men det blir ju väldigt intensivt som du säger när man får långväga besök.
Vi har ju dock nästan besöksabstinens för tillfället så det ska bli SÅÅÅÅ KUL att ni kommer i maj!! Kul att du har Frommer's guide till PR, den får jag blädda lite i eftersom vi bara har LP och Let's Go.
Un abrazo!

Anonymous said...

Förresten missa inte Georgetown i DC, mycket trevligt!! Vi åt jättegoda hamburgare på ett ställe i närheten av universitetet - Five guys heter stället. Kan rekommenderas - och på tal om ditt tisdagsinlägg så var hamburgarna inte så stora ;-)