Wednesday, April 22, 2009

Hunstville - Botanical Gardens

Det var otroligt vackert i denna botaniska trädgård. Vissa delar kändes helt klart Japan inspirerade. Väldigt trivsamt och rofyllt för själen att tillbringa några timmar här.

Sista helgen för vårat besök valde vi att åka upp till Huntsville som ligger i norra Alabama. Det ligger drygt 1.5 timmar norr om Birmingham. Jag och C hade varit där en gång innan och kollat in Space centret och museet som de har där. Men vi hade inte varit på den botaniska trädgården tidigare. Detta var verkligen väl värt ett besök. Botaniska trädgårdar brukar vara vackra men denna var imponerande. Den var rejält stor så vi fick nöjet att strosa runt här i flera timmar och njuta av alla vackra blommor och blommande träd. April verkade dessutom vara en mycket bra månad för ett besök här då det mesta stod i sin allra finaste skrud och mest praktfulla blomning. Jag låter följande bilder visa ett plock av det vi fick nöjet att njuta av.

När vi kom dit hade de någon slags utställning och försäljning av olika blommor och plator men även en hel del roliga grejer till trädgården.



En vacker gul kaprifol (tror jag att det kan vara). Den var iallfall vacker.




Det fanns massor som blommade. Jag tror att vi faktiskt lyckades tima det hela så att vi var där under någon av de bästa perioderna för ett besök här. I april verkar mycket blomma både blommor och träd. Dogwood träden var helt ljuvligt underbara som detta rosa Dogwood träd.



På en hel del ställen hade de satt upp roliga ansiktsformationer på träden. De var både söta och roliga. Kändes verkligen som om trädstammarna var vid liv.





Det fanns även ett stort fjärilshus med porlande små bäckar. Här inne flög fjärilarna fritt omkring och man kunde även se en hel del sköldpaddor.



Detta var som sagt en underbar miljö att gå runt i. Det fanns massor att fota för mig som är interesserad av fotografering.

På sina håll fanns det en del Japansk inspiration eller anknytning kändes det som.





Här står jag framför den allra största och vackraste Dogwood trädet jag någonsin sett. Det är tydligen riktigt gammalt också för detta träd var hela 110 år gammalt. Så otroligt grann och praktfull. Vita blommor i alla oändlighet verkade det finnas.



De hade en liten separat del av trädgården där de hade en utställning om Bonsaiträd. Jag tycker dessa verkligen är vackra. Konst är vad det är både att få dem att överleva och att få till dessa vackra formationer.


Det fanns en hel del "jätteinsekter" utställda som var kul. Här har vi en nyckelpiga och en myra som C står framför och nedanför har vi två stycken andra insekter som tydligen är på väg att mumsa på några gröna kålhuvuden.






Roliga grönsaker i keramik.

Här hade någon kommit på en kul och annorlunda idé om att odla dessa kaktusliknande växter i snäckskal eller på olika vackra trädrötter. Jättefina.

6 comments:

Anne said...

Vilken jättefin trädgård, förutom alla fina blommor (det stora och gamla Dogwoodträdet är ju helt sagolikt) alla roliga detaljer som de gjort. Ansiktet på träden tycker jag var hur coola som helst. Men tänk att gå där i mörkret, med bara en ficklampa och lysa upp sin väg lite försiktigt då man råkar lysa på ett träd med ansiktet på....snacka om att man skulle bli rädd då...
Jätteinsekterna och keramikgrönsakerna var häftiga, kanske inget man vill ha i sin personliga trädgård men passar ju helt perfekt på en sådan här trädgård och roligt för besökarna.

Saltistjejen said...

Å vilken underbar Botanisk trädgård! Jag älskar att vandra runt i sådana. Det är ofta helt fantastiskt.
Och som du säger så är det väldigt vackert om man har tillfälle att besöka dem när träden blommar!
Här finns ju två hyfsat stora. En i Bronx där vi varit två gånger. Och en i Brooklyn fast den har vi ännu ej besökt. Kanske blir det nu i vår?
Dina bilder på "kaktusliknande växterna" tycker jag ser ut att vara Tilansior. Jag ahde sådana ett tag när jag pluggade. Köpte de på växhuset i Umeå. De växer normalt just på trädstammar eller liknande som orkidéer. De har alltså inga egna rötter eller så, utan tar näring från regnvatten, luft etc. De kan blomma också och det finns många olika sorter.
Om du vill kan du googla "tilansia" så får du säkert mer info. Jag lyckades dock inte sköta mina så bra. Till viss del var det nog för att de inte överlevde mitt sommarlov när jag lämnade dem i mitt studentrum, men de ska annars vara enkla att odla.
Kram!!!

Annika said...

Vilka FINA BILDER!!
Visst är det fint med botaniska trädgårdar!
Dogwoodträdet var MAGNIFIKT!!
WOW!
Dogwood är bland det vackraste jag vet den här tiden på året.
Vilka roliga träd med ansikten. GILLAR. Det borde man sätta på visa träd vid sommastugan. Rolig detalj!!
NU känner jag också för att göra ett besök på min närmsta botaniska...
Kram!!

Anna, Fair and True said...

Ni gör så många intressant resor tycker jag!
C såg ganska amerikansk ut på bilden med shorts och gympadojor! :)

Desiree said...

Anne, ja ansiktena tyckte jag också var riktigt coola. Det fanns verkligen en massa kul att se på och mycket blomster som var vackert.

Saltis, du har helt rätt i att det verkligen är underbart att tillbringa tid i en botanisk trädgård. Då har du den i Brooklyn kvar att besöka. Våren tror jag helt klart är bästa årstiden för ett besök. Ah bra att veta för jag visste inte alls vad för typ av växter de jag trodde var kaktusliknande. Nu har jag fått lära mig. Toppen. Jag får googla för att lära mig mer. De verkar iallfall vara sådana växter som inte kräver allt för mycket vatten.

Annika, tack. Denna Dogwood var sååå magnifik! Urläcker. Jag har aldrig sett en sådan stor dogwood eller en sådan med sååå himla mycket blommor på. Det var ett hav av vita blommor. ja du får ta och fixa lite sådana fina ansikten ;-)

Anna, tack. ja vi försöker som sagt passa på. Dessutom är det ju extra kul att göra någon trevlig utflykt då man har Sverigebesök här. Denna dagen var det ju mer sommarväder än vårväder och det var riktigt varmt och skönt. Helt klart shortsväder :-)

Nillas Trädgård said...

Hej!
Jag googlade på "dogwoodträd" och hamnade här. Underbart fina bilder :-)
Jag ska kika vidare på din blogg :-)