Monday, April 27, 2009

En skön helg i bilder

Det har varit en riktigt skön och härlig helg. Vädret har varit strålande och helt lagom varmt. Vi har haft det bra. Njutit av avkoppling, sol, trevliga stunder på altanen och god mat. Jag tror jag låter bilderna tala för sig själva. Vädret har som sagt varit strålande vackert. Dagen började fint med frukost på altanen.


Jag åt gröt toppad med färsk frukt. Här sitter C och har passar på att Skypa till Sverige och sina nära och kära. Trådlöst bredband så att man kan sitta vart som är underbart.
Sedan var det dax för barnkalas. Vi var bjudna till lille Carls kalas som fyllde tre år. Det var våra svenska vänner J och S som anordnade detta. Förutom oss var det tre andra par där med sina barn. Lill Carl är ett stort fan av filmen Cars och har säkerligen tittat på den här filmen tusen gånger utan att jag överdriver speciellt mycket. En självklarhet var därför en tårta med detta motiv på till honom.





Men från släkten i Sverige hade han fått den fina klassikern Fem myoror är fler än fyra elefanter. Oj vad nostalgisk jag blev när jag såg den. Det var liksom inte igår man hade den i sina händer.




Från oss fick han dessa söta Elsa Beskow böcker. Så fina berättelser för att inte tala om teckningarna. Jag älskar båda dessa och satt faktiskt på kalaset och läste om dem. Underbara böcker.


Värmen var det inge fel på under helgen som ni ser.


Vi gjorde något som är ganska ovanligt för oss denna helgen. Vi strosade omkring lite både inne i stan och en annan del som ligger strax utanför som vi inte brukar åka till. Där fanns en hel del mysiga affärer och promenadstråk.


Det finns inte så många skyskrapor här i Birmingham men några få finns det iallfall.



Det blev ett snabbt stop på matbutiken "Whole Foods" där de säljer delux varor och mycket ekologiska produkter. Detta är en rent farlig butik att gå in i för det finns såååå mycket gott men oj vad man spenderar pengar om man bara ska ha lite dittan och dattan. Så idag var det in och grabba tag i en bit parmensanost som vi behövde som gällde. Vi lyckades faktiskt bara handla en bit parmesan och två flaskor vitt vin denna gången. Nästan så att man vill ge sig själv en liten guldstjärna.



Men jag fick faktiskt handla lite mer. Det blev ett par nya löpskor. Fina eller hur? Jag har haft nöjet att testa dem denna morgon och det känndes riktigt bra. Jag passade på att handla dessa på en affär som motsvarar Löplabbet där jag fick fötterna ordentligt analyserade så att jag verkligen fick rätt sko för just mig.



Sedan var jag även inne i en ny kryddbutik som jag aldrig hade besökt innan. Där hittade jag en hel del spännande. Jag som är interesserad av matlagning och god mat tycker naturligtvis att det är kul och spännande med kryddor. De hade även en gratis tidning som var riktigt bra där det stod en hel del om olika kryddor.




Kvällen började sänka sig över vårat villaområde och det var dax att varva ned och njuta lite av den fina solnedgången.




Här sitter C och har det gott. Jag överraskade honom med att sätta öl på kylning. Tog hans favoritsorter och han undrade nästan vad han hade gjort för att förtjäna en sådan underbar fru. Våra rosor är helt magnifika nu, de blommar som bara attan.



Till middag blev det en förrätt med grillad sparris, pilgrimsmusslor, riven parmesan och en klick svensk rom. Till huvudrätt blev det grillad Red Snapper vilande på en bädd av potatis med en ragu på smålök, och coctailtomater med musslor. Sedan har vi en sås med saffran och curry till detta. Efterrätt underbar chokladkaka gjord på riktigt mörk choklad med glass till. Slutet gott allting gott!

12 comments:

Anonymous said...

Vilken härlig helg - och så god er middag såg ut!!
Jag visste inte att Elsa Beskows böcker var översatta till engelska - var har ni köpt dem? Det är ju en jättefin present till ett barn, oavsett svensk eller utländsk bakgrund.
Kram!

mammigranten said...

Det lät gott!

Får inspireras till nästa helg tror jag...

Victoria said...

OK - jag hoppas att ni har gästrummet bäddat! Jag flyttar hem till er på stubinen! ;o)
Kramar/Vic

Annika said...

Jättemysig helg, Desiree!
Här har det varit REDIGT varmt, 36 grader! SOMMAREN ÄR HÄR!!!
Vi fixade vårt deck.
Ni har det enormt super-duper mysigt hemma hos er.
Jag skulle också vilja komma och hälsa på nere hos er!
SÅG att det ska bli 22 grader och mulet med ev.regn på lördag. Hur jäkla typiskt är inte det då på en skala????
Hoppas dom har FEL!!!
jag vill kunna sitta med er på vårt deck och dricka vin/öl och snacka också ju...
JU!!
KRAM!!!

Anne said...

Jag blev också nyfiken på var ni köpt Elsa Beskows böcker på engelska. Precis som du och som många andra sagt så älskar även jag svenska barnböcker.
Nyfiken också på att fråga om var du provade dina skor, det du nämnde påminner om Löplabbet? Förra sommaren när vi hade Sverigebesök ville min kompis kille till ett sånt ställe men jag kunde inte lyckas klura ut var och om det fanns. Nu kanske stället du var till inte alls är en kedja och inte finns här men det vore intressant höra vad stället heter.
Jättefina och mysiga helgbilder, bilder säger ju många gånger mer än tusen ord!

Saltistjejen said...

Härlig helg ni haft! Kul med kalas också. Och vad fint att ni hittat de där Beskowböckerna på engelska! De är ju riktiga barnboksklassiker för oss.
Här har värmen kommit nu. Puh!
Jag ska posta ett helginlägg senare.
Hoppas ni får en bra vecka nu att ni får det superkul i DC till helgen!
Kram!!

Desiree said...

Petchie, tack. Jo vi beställde Elsa Beskow böckerna på engelska på nätet, Amazon har dem. Det finns tydligen i två olika storlekar. I såg inte detta utan fick dem i den mindre storleken. De var dock fortfarande inbundna på riktigt och inte pocket men i ett gulligt miniformat. Men de vanliga stora finns också.

Ida, ja Elsa Beskow böckerna är helt underbara. Jag satt som sagt på kalaset och läste dem och njöt av detta. Det var härligt avslut på en varm dag med kall öl och god middag.

Mammigranten, kul det får du så gärna göra.

Annika, ja ni har verkligen fått extrem hetta pang bom! Jag hoppas vi slipper regnet men 22 grader låter lite mer lagom. Men skulle det regna så tar jag med mig ett paraply. Lite regn ska inte få stoppa eller förstöra för oss :-)

Anne, jag köpte mina skor på en butik som heter Track Shak. Här i Birmingham finns det iallfall flera så det är mycket möjligt att det finns samma i andra delar av landet också. Tack, ja bilder är kul både att ta och att få visa upp.

Saltis, tack så mycket. Ah så ni har också fått en pyts med värme alltså.

Miss Marie said...

Vilken härlig helg! Sommarvärme redan i april - lyllos! Antar att det är skönt att njuta ordentligt av Alabama nu när ni inte planerar att vara kvar där så länge!

Inger said...

Det är bara sååå roligt att få följa med på dina fototrippar!!!
Tack för att du delar med dig!
Ert hus ser verkligen trevligt ut och altanen avundas jag.
Ha det riktigt bra!

Sporty Spice said...

Åh, vilken underbar helg! Och jag känner igen det där när man hamnar på Whole Foods. Vips är vagnen full med saker man bara "måste" ha. =)

Desiree said...

Marie,det är skönt att passa på att njuta nu då temperaturen är helt lagom för snart kommer det nästan att bli för varmt och dessutom vet vi ju inte hur länge till vi blir kvar så man vill gärna passa på att njuta lite extra.

Ingrid, tack så mycket. Det är extra kul att fota då man får så fina kommentarer som denna från dig.

Sporty, ja Whole Foods är rent beroendeframkallande. Det finns ju så mycket där som man inte hittar i vanliga butiker heller som man blir extra sugen på att testa.

Anna, Fair and True said...

Härlig helg! Och ännu en gång läskande öl i en ishink! Me like! :) Ni har så fint hus - gillar rött tegel! Kan tänka mig att ni kommer sakna det trots att ni vill tillbaka till Sverige nu. Hur många löparskor har du nu? ;)