Thursday, April 23, 2009

Mina personliga favoriter

Petra som bor i Puerto Rico startade detta tema med att visa upp några av de favorit objekt eller saker som man har i sitt hem och visat sina personliga favorit objekt i sina hem och även jag tänkte att jag skulle visa upp vilka mina är. De där små sakerna och detaljerna som man är extra fäst vid och som gör att ens hem får den där trevliga hemma känslan. Även Anne och Annika nappade på detta tema och har visat sina personliga favoriter och här kommer nu mina.

När vi flyttade hit flyttade vi förvisso med alla våra möbler och hela vårt bohag från Sverige. Det känns lyxigt och underbart att faktiskt ha alla sina saker och möbler här på plats. Men här kommer några små favoriter som betyder lite extra för mig.

Här kommer således mina favoriter som jag är lite extra fäst vid.

Mina Iittala Origo skålar och kaffekoppar: Jag gillar både det randiga mönstret och färgerna. Tycker att man blir både glad och pigg av att starta dagen och duka upp fint med dessa. Jag äter ju frukost på jobbet till vardags men på helgerna brukar jag duka upp fint med just dessa.





Denna IKEA lampa: jag gillar de många små ljustentaklerna som spretar. Man böjer ju och formar denna lampa helt själv. Jag tycker den är läcker. Första gången jag såg den var hemma hos en vän och den stod på en stor svart flygel och var helt perfekt där. Jag tyckte så mycket om den att jag var tvungen att köpa den själv. Jag gillar just det där milda mysbelysningen som är så vacker.





Bruna linneskåpet: Det är det som C´s morfars far gjort. Möbelsnickaren Emil från Småland. Jag tycker det är riktigt fint och läcker att ha en sådan här personlig släktklenod. Det gör inget att det är lite nött för det adderar bara till den personliga charmen.




Värmeljusstaken: Denna gillar jag supermycket. Jag köpte den härom sommaren då jag var hemma i Sverige på ROOM. Hade tittat på den länge, kollat in den redan innan vi flyttade hit faktiskt. Ett sådant där objekt som man bara förälskar sig i på en gång. Jag stod och velade länge om jag skulle köpa den eller inte för den väger trots allt en del och kanske inte är det lättaste eller mest praktiska att faktiskt packa ned i en resväska men nu så här i efterhand är jag jätteglad att jag gjord det. Jag använder den ofta. Tycker om att duka upp fint till helgen och tända denna.



Stileben tavlan: Gillar den här söta lilla tavlan. Tycker dessutom att den passar perfekt att ha upphängd i vårat matrum. Gillar både färgerna och kompositionen på bilden. Jag har fått den av min farfar som nu gått bort och jag tycker det är ett fint minne också.



Marimekko tyg tavlan: Tycker om tyget som dessutom passar väldigt bra i vårat matrum med sina vanlijgulaväggar. Jag har faktiskt köpt den via nätet här från en butik i NY som skickade först tygprover så att jag kunde välja och sedan tyget. Snabbt och smidigt gick det.



Här syns tygtavlan i sin helhet. Gillar just tygtavlor då de är både enkla och relativt billiga att göra. Ramen har C gjort i trästavar som är lätta. På detta sättet kan man få till en ganska stor tavla om man har en vägg där man vill ha något lite större.




En antik spegel med svart ram: Denna köpte jag då jag hittade den på en auktion som jag var på tillsammans med mina föräldrar en söndag utanför Stockholm. Även om den inte är så speciell så gillar jag den. Tycker att ramen är vacker.




Den här klockan gillar jag. Den köpte vi i Sverige några år innan vi flyttade hit. Jag gillar den coola och enkla designen.




Sedan har vi självklart min Mr. Kitchenaid som är ett ganska nytt köp. Den blev jag kär i med en gång och använder den ofta. Den är underbar för en person som mig som är interesserad av matlagning.




Den här tygkudden gillar jag både färgerna och motivet. Dessutom passar den perfekt i våran soffa som är sandbeige. Den kommer från Afrika där mina föräldrar köpt den. De köpte den då de var i Tanzania.



Lite mera Iittala: Dessa vaser som Alvaro Aalto designat är jag hejdlöst förälskad i. Jag köpte både den stora och den lilla som ett sett. Jättefina att ha blommor i.
Ha en bra torsdag allihop.

7 comments:

Saltistjejen said...

Harliga bidler!
Och fina saker!
jag maste saga att det dar linneskapet var helt otroligt fint! En sadan historia bakom ocksa gor det till en superunderbar mobel! Jag har en gammal sekretar (den star fortfarande i var lgh i Stockholm) som jag tror nagon bakat i min farmors slakt har gjort. Den ar ocksa en sadan som man tycker kanns valdigt roligt att ha!
Och sedan gillar jag din tygtavla mycket! Att gora just i tyg ar sa bra! Vi tackte ju en dorr i var lgh i Stockholm med ett tyg som vi haftade fat pa lister och satte upp dar. Det blev himla bra.
Ha nu en jattefin dag!
kram!

Annika said...

SÅ jättekul att SE!!!
Vad roligt att du hoppade på denna "utmaning". det är ju så himla kul att se vad ens bloggkompisar har hemma.
Jag är galet kär i Iittala skålarna och muggarna som du har. I sommar ska jag se till att köpa ngra muggar!
Ert linneskåp är bara så HIMLA SNYGGT! Tänk om man hade haft ett sådant hemma!
OCH din ljusstake från ROOM är skitsnygg!!
Vill ha!!
DU har många fina saker hemma och det VAR INTE OVÄNTAT precis!!!
Kramar från mig!!!

Anne said...

Åh, så många fina saker. Jättefint. Jag tycker om allting. Linneskåpet är verkligen fint och känns så helt rätt att blanda med nyare saker.
Ljusstaken du köpte på ROOM är verkligen snygg, en sån skulle jag gärna ha. Visst är det så att ibland förälskar man sig i nåt direkt, även om man inte köper det just då så kan det vara kärlek vid första ögonkastet. Tygtavlor tycker jag är så väldigt fint, ni har en så snygg och det tyget och mönsret känns helt rätt där. PRecis som du säger kan man med ganska enkla och billiga medel förnya och ändra med tygtavlor. Origo älskar jag också, har bara några skålar men skulle gärna ha fler och muggarna.
Ni har ett fint hem med många fina saker! Men det visste vi ju sen förut :)

Desiree said...

Saltis, tack. Ja linneskåpet är jag väldigt förtjust i. Just det där med släkthistorian och anknytningen gör det liksom extra speciellt.

Annika, ja visst är det. Jag gillar Petras små utmaningar och idéer. Både du, jag och Anne verkar gilla Iittallas grejer mycket. Visst kommer det ljusstakar från min sida här också, det visste du nog skulle komma ;-)

Anne,tack så mycket. Ja den ljusstaken är jag jätteglad över att jag faktiskt köpte och släpade med mig i resväskan även om den vägde en del och inte var det lättaste att packa ned. Men väl värt besväret.

annebelle said...

Fina bilder och jag delar flera av favoritsakerna. Vaserna och skålarna känner jag igen, de är underbara, har glas från Ittala också som jag gillar jättemycket. Ramlade på en bra version av Stars fell on Alabama förresten och tänkte på dig!

Anonymous said...

Sorry, jag har varit så dålig på att kommentera på sistone men det har varit mycket på AF.
Jättekul att du också visade upp dina favoritsaker från hemmet - vi är nog alla lite "material girls", hi hi :D
Jag älskar också alla Iittala-grejor, har bara äggkoppar från Origo-serien men 3-4 olika Aalvar Alto-vaser - dock bara en, liten och sprucken VAS, de andra är ljuskoppar och låga skålar.
Jag visade O det fina tyget i matsalen - jag vill också ha något sådant! FÅr se om jag hittar något snyggt tyg i sommar i Sverige - det är ju en aningen lättare att ta med sig än den fina ljusstaken (Habitat-design för Room).
KRAM!

Anna, Fair and True said...

Det var verkligen kul idé Petchie kom på! Jag har också de där Ittala-skålarna. Fyra skålar och fyra muggar. Det gamla linneskåpet var verkligen jättefint! Vad kul att ni kunde ta med det. Sedan är jag såklart fortfarande avis på din KitchenAid! :)