Thursday, April 16, 2009

Fredagstema - Vårtecken


Vårtecken.Nu borde våren ha kommit i nästan hela landet. Vilket är ditt bästa/största/viktigaste/första vårtecken? Jag ska försöka svara på dessa frågor som Västmanländskan ställt på bästa sätt.

Något jag defnitivt kommer att sakna med Alabama då jag inte längre bor här är klimatet och att våren kommer betydligt tidigare här. Här har det varit vår ett bra tag redan. De första vårtecknen brukar dyka upp här i februari månad. Jag tycker alltid man blir så glad då man ser de första vårtecknen. För mig är nog detta att se påskliljorna slå ut i trädgården här. Men även sådant som att höra fåglarna som börjar kvittra tidigt om morgonen då jag varit ute på min morgonpromenad eller att se hur det knoppas på träd, buskar och bland blommor.

Jag älskar tulpaner och dessa är något jag alltid förknippar med våren. Under våren brukar jag köpa hem en fräsch bukett med tulpaner varje vecka men jag njuter även självklart över att få se dem växa ute i trädgården.

Här är våren en otroligt vacker årstid med många träd som blommar på bar kvist så som Magnolian. Detta är verkligen ett vackert vårtecken här i Alabama. Sedan är det också mycket praktfullt med alla vackra körbärsträd som står i blom under våren.

Det största vårtecknet för mig är dock nog när man ställer om tiden från vintertid till sommartid och kvällarna blir betydligt ljusare. Just ljuset och då dagarna blir längre är så underbart. Då är det verkligen vår. När man hör det intesiva fågelkvittret vid gryningen är också ett starkt vårtecken. Jag kan dock sakna de svenska vårhelgdagarna och firande så som påsken och valborg. Dessa högtider symboliserar verkligen våren i Sverige. Jag saknar också fälten med vitsippor som man ser i Sverige. Jag älskar dock den där skira men sammtidigt intensiva grönskan som finns just under våren. Jag tycker man blir glad av våren, pigg. Man får ny energi och känner sig förväntasfull på något sätt.


Att kunna sitta ute och äta redan i februari/mars är inte fel. Detta är ett underbart vårtecken här i Alabama.

Alla vackara träd som blommar på bar kvist så som körbärsträden och Magnolian är några av mina stora vårfavoriter här i södern.



Här finns som sagt gott om träd som blommar på bar kvist. Man får passa på att njuta av allt det vackra i naturen. Våren är en av de allra bästa årstiderna för att besöka södern.




Jag ser gärna till att frossa i olika tulpan buketter om våren.




När påskliljorna börjar kika upp ur marken då vet man att det är vår.

Wisterian eller Blåregn som den heter på svenska och Magnolian är några av mina stor favoriter här i Alabama. Wisterian doftar dessutom helt ljuvligt. Jag gillar dessa stora blå klasar med blommor. På håll liknar de syren lite. Några syrener finns dock inte här.




Tulpaner är en av mina älsklingar då det gäller blommor. Jag älskar färgerna, formen och den där speciella ljudet då man gunggar lätt på bladen. Under våren brukar jag köpa en ny bukett varje vecka och unna mig.
Jag hoppas att ni allihop får en underbar VÅR helg med mycket sol, blomster och njutning.

10 comments:

Anne said...

Före jag hann läsa dina texter och bara sett bilderna tänkte jag precis att Wisteria liknar ju på syren. Vacker! Apropå syrener, jag har aldrig sett syrener här där jag bor heller. När du bor i Sverige igen får du andra ljuvliga vårtecken istället, som alla så vackra blommande vitsippor och blåsippor. Som jag skrev i mitt inlägg, bristen på markblommor och tussilago, vitsippor och blåsippor kan jag sakna (här finns ju inga sådana blommor alls utan det är bara träd som blommar).
Jättefina vårblommor och färger - som vanligt :)
Hoppas ni får en bra helg!

Annika said...

Wisteria är underbar!! Bara doften!!! Mmmmm....Men tydligen räknas den visst som ett skitträd. KAN inte hålla med.
Desiree, dom där träden som blommor i små, små blommor i mörkrosa har vi också. Vad heter dom??? Tycker att dom är så fina!!!
Visst är det en underbar tid på året nu!! ÄLSKAR den!!!
Du har som vanligt superfina bilder.
ha en fin helg!
Stor kram!!

Sporty Spice said...

Jätteina bilder ... som vanligt! Vad långt våren kommit hos er, vi ligger precis i startgroparna. Har sett ett magnoliaträd som är på g att knoppas. Härligt!!!

Västmanländskan said...

Vilka vackra bilder! Härligt vårkänsla.

Desiree said...

Anne, ja visst liknar den syren. Tack. Ja precis som du njuter jag istället av alla fina träd som blommar så vackert. ha en riktigt bra helg.

Annika, ja den har en svag men underbar doft. Jag tänker alltid lite på Desperate Houswifes som bodde just på Wisteria Lane. Ha en toppen helg.

Sporty, ja det märks så här på våren att jag bor längre söderut än många av er. Men å andra sidan har du ju mycket kvar att se fram emot. Skönt att höra att det gick bra med löpturen igår och att det känns ok i knät. Sköt om dig och pussa på kissarna.

Västmanländskan, tack så mycket. Även dina bilder var som sagt helt underbara.

Saltistjejen said...

Å ni har hunnit en bra bit längre i våren än här!
Visst är det underbart vacker tmed alla blommande träd. jag abra älskar just blommande träd!!!
Tulpaner är också något av en favoritblomma för mig. fFörr köpte jag ofta tulpaner, men sedan vi skaffade katt har jag slutat köpa hem blommor. De äter bara upp dem eller välter ut vasen, haha! Lite trist, men så är det, Man kan tyvärr inte ha allt...
Syrener kan jag sakna här. Liksom blå- och vitsippor.
Tycler våren i Sverige är längre och innehåller fler "delar" än här. Här blir det "senvår" och försommar mycket snabbare på ngt vis. Iallafall vad gäller växtligheten. Hemma är det ju en lägnre startsträcka med typ tussilago och ovannämnda sippor. Innan det brakar loss och blir hägg o syren och hela kitet!
Nu är bästa tiden här tycker jag. Inte för varmt och med sagolikt vackra blommor!
Tack för dina vackra bilder!
Många kramar!

Anonymous said...

Vilka vackra bilder!

Christel said...

Vilka underbara vårblommor och bilder. Vi är långt efter här i Sverige, så roligt att få vara med och uppleva din vår också. ha en bra vecka!

Miss Marie said...

Vilka vackra bilder! och visst är möjligheten att sitta utomhus ett säkert vårteckn, det är alltid lika mysigt! :)

Norrsken och stjärnfall said...

Oj vilka vackra bilder! Åh så härligt det ser ut. Så många vackra vårtecken du funnit i din närhet.