Tuesday, April 21, 2009

Stoooort i USA

Jag sitter här och funderar på just detta med amerikaner och stort. Det är verkligen ett fenomen som går hand i hand här. I USA och bland amerikaner är det STORT som gäller. Smått och saker i mindre skala är inget som går hem här. Det är stort som gäller. More is more, bigger is better är det som gäller. Folk här dras och facineras av det som är stort. Lyssnade på ett radioprogram imorse på amerikansk radio som handlade om någon resturang som serverade gigantiska hamburgare. Denna hamburgare motsvarade ca 10 vanliga Big Mc´s. En person hade lyckats äta hela denna på egen hand. Folk valfärdade till denna resturang just pga av dessa stora hamburgare. Då började jag fundera på denna facination över stort. I den amerikanska kulturen blir man imponerad över det som är just stort i storlek.

Fast allt är faktiskt större i USA. Det är en myt som faktiskt är sann och alltså ingen myt. Landet är stort! Det är stora avstånd. Bilarna, husen, rummen i husen, hushållsrullarna, flingpaketen osv allt är större här. Även folket förstås med tanke på att de sätter i sig sina enorma hamburgare blir förstår också stora. När jag flyttade hit slogs jag hela tiden av allt som var så mycket större. När jag åkte hem till Sverige första sommaren slogs jag också av att allt verkade så smått hemma då jag plötsligt vant mig vid mycket av det som var större här.

I europa är allt smått och i amerika är allt stort. Det finns dock en sak som jag kommer på som är mindre här och det är myggen. De är små och dessutom ljudlösa så de är extra lömska. Men annars är nog det mesta större här.

10 comments:

Miss Marie said...

Jag har ju aldrig varit i USA, men man har ju hört att det är så så det är kul att få det bekräftat! Men 10 big mac... det är ju helt sjukt! Är det menat som en familjehamburgare? Hur ser pommes frites ut till den, lika stora? :)

Anonymous said...

Ha ha, det stämmer ju på pricken - speciellt att myggen är det enda som är litet!! På tal om mygg, fick höra igår att nu är det dengue-perioden igen, så det gäller att spruta Off på sig när man är i myggtäta områden... Tur att det nästan inte finns ett enda mygg i vårt bostadsområde men på Alliance Francaise måste jag alltid ha Off på mig! Speciellt som myggen alltid sticker mig och ingen annan.. :-(
Varför vill man ha en jättestor hamburgare som man ändå inte kan äta upp?? Märkligt!
Kram!

Desiree said...

Marie, ja den där burgaren verkar helt sjukt stor. Tydligen saluför de denna som en familjeburgare tänkt för fyra personer.

Petchie, usch ja mygg gillar jag inte men tyvärr verkar de gilla mig desto mer. Jag får köra med OFF då vi åker till El Yunke. Denge vill jag absolut inte ha. Jag minns att detta var vanligt när vi bodde i Nicaragua och kände en del personer som faktiskt fick denguefeber och det verkade inte något trevligt alls. `Skönt att höra att det iallfall inte är så mycket mygg där ni bor. Din fråga angående hamburgaren undrar jag också över men det är något jag uppenbarligen inte fattar; amrisarnas facination för det stoooora.

Annika said...

Så sant som du skriver!
Allt är större, utom just myggen...
Myggen är vidriga och biter och man känner det inte ens, förrän efteråt...

Petra H!!
Jag minns dina myggbett som du srog på dig på den trevliga restaurangen i PR!! Inte kul.

OCH vilket hamburgerställe så...WHY!!!???? DET är ju helt galet.

Bigger is bigger här...på gott och ont.

Kram!!

Desiree said...

Annika, ja det är nog bara så att bigger är bigger precis som du uttrycker det. Så är det :-)

Anonymous said...

Desiree, du behöver inte oroa dig för mygg i el Yunque, där är inte mygg i regnskogen!! Däremot i Old San Juan - iaf när vi var där med Annika & co - jag fick gräsligt stora myggbett!! Packa dock inte ner Off utan det kan vi bunkra upp på tillsammans på Walgreens här ;-)

Anne said...

Håller helt med dig, det ÄR verkligen så.
Det är nog ett mått på framgång, att man lyckats. Nu tänker jag mer på de här sakerna att allt ska vara stort vad gäller bilar, hus osv. Visst, så är det väl lite i alla västländska länder idag. Framgång mäts i materiella saker, ju mer desto bättre.
Men speciellt här i USA blir det väldigt tydligt.
Jag tror dock många amerikaner varit tvungna att ändra livsstil nu, jag tycker det både skrivs och syns en hel del om det nu och då. Många här är ju dessutom väldigt högt belånade. Det har satt stopp nu och många amerikaner har nog fått (och kommer än mer kanske, även efter krisen) få vänja sig vid att bo lite mindre, lite äldre och färre bilar osv. Gå från lite stort till mindre helt enkelt.

Jennie said...

Under min tid i USA så faschinerades jag av deras dricksglas... Ibland när jag skulle ta ett glas hos någon vän så fick jag fråga först om det var ett glas eller en blomvas... Å varje gång var det faktiskt ett "vanligt" dricksglas... Ganska pinsamt om jag hade stått o druckit ur en vas hahaha...

Anna, Fair and True said...

Finns ju en hel del analys om detta där man snackar om att eftersom landet är så stort och att man sedan självständigheten (och även innan) kunnat sprida ut sig mer och mer i landet som om det inte fanns något slut. Detta har både lett till en mentalitet om att det inte finns några begränsningar och till en föreställning (som ofta, kanske inte på alla men många, platser) om att det finns plats att bo stort, ha stora vägar, som har stora bilar, (som har stora människor i) osv. Minns att vi t o m pratade om detta på någon av mina statskunskapskurser.

Victoria said...

Det enda jag kan komma på som är alltför litet här i USA är kylskåp och frys (eh, det var ju två saker) när man jämför med Sverige. Det är ju konstigt, kan man tycka.
Kram/Vic