Friday, April 24, 2009

Fredagstema - Övergivet

Bild från DN.

Detta är april månads sista fredagstema som Västmanländskan valt och det är helt öppet för egna tolkningar.

Vad tolkar jag som övergivet? Rent sponant då jag hör ordet övergivet känner jag sorg. Det känns liksom sorgligt med något eller någon som blivit övergiven. Jag hoppas att jag slipper bli det eller känna övergivenhet.

Det jag förknippar med övergivet är dock nog främst saker. Saker som man inte längre använder, saker man glömt eller lämnat bakom sig då man inte kunnat ta med sig dem eller behövt lämna i hast och inte fått med sig.

Övergivna hus är något man ser här på ett helt annat sätt och som verkar vara betydligt vanligare här i Alabama än i Sverige. Kanske för att det finns fler fattiga här. De tvingas flytta i all hast eller har inte råd att reparera sitt hus så det överger det. Nu när det råder finanskris och bostadsmarknaden fått sig en rejäl törn så finns det extra gott om övergivna hem och hus och dessa inte bara bland fattiga utan stora, dyra, fina hus som fått överges då ägaren inte har råd att fortsätta betala på huset, lånen, inte fått sitt hus sålt osv.

Just övergivna hem var också något jag såg en hel del av då vi åkte ner till New Orelans för två år sedan. Man kunde fortfarande se klara spår av orkanen Katrina slog till i augusti 2006. Övergivna hem och stora shopping center där fönsterrutorna var krossade och gardinerna fortfarande hängde och vajade i vinden.

Här i Birmingham inne i själva stadskärnan finns dessutom en hel del övergivna gammla byggnader och skyskrapor. Fina gammla byggnader. Tidigare var ju staden levande på ett helt annat sätt än vad den är idag då fanns det butiker inne i stan och folk bodde inne i stan. Nu dör ju stadskärnan varje kväll i princip då majoriteten bor ute i förort och alla shopping centrum och butiker ligger ute i förort. Det är väldigt trist att det blivit så.

Jag önskar er allihop en riktigt trevlig helg och hoppas ni får något gladare och trivsammare att tänka på än övergivet. Själv ska jag försöka se till att passa på att njuta av det fina vädret. Det ska nämligen vara sol och ca +25-30 grader här hela helgen, underbart! Man känner redan nu att det kommer att bli en varm dag. Vi fick faktiskt sätta på våran AC för allra första gången det här året igår kväll för det var alldeles för varmt i sovrummet för att kunna sova utan den. Jag känner mig iallfall på topp idag. För nu är det ju Fredag! Om en vecka åker vi till Washington och Annika, åh vad kul det ska bli!

11 comments:

Norrsken och stjärnfall said...

Visst är det sorgligt med övergivna byggnader?! Det är något med dessa som gör att man funderar över människorna som en gång bott där och funderar på vad som hänt dem.
Hoppas du får en trevlig helg.

Anonymous said...

Katrina var augusti 2005!

Desiree said...

Norrsken och stjarnfall, det ar nagot ledsamt som vilar over dem, speciellt om det ar gammla vackra byggnader som bara far sta och forfalla. Ha en riktigt trevlig helg du ocksa.

Anonymous, helt ratt. Jag har skrivit fel. Tack.

Mia said...

Bra inlägg. Visst är det sorgligt med övergivna hus och det blir lite extra sorgligt och jobbigt när man vet att saker som Katrina ligger bakom det. Människors liv slogs i spillror.
Ha en underbar helg!

Marianne said...

Nu har jag läst ikapp hos dig! Det tar sin tid när man har varit "borta" så länge!

Så roligt att ni har haft så många trevliga besök! Inte illa att orka åka över Atlanten när man är 80. Och vad roligt att du ska få träffa Annika och Petra snart! Jag fick ju träffa Saltis och Kicki, Simone och Susanne när jag var i Stockholm. Lika härliga människor allihop, precis som jag trodde.

Så många vackra vårblommor ni har hos er.

Ha en jätteskön helg!
Kramar!

Annika said...

DET ska bli så KUL!!!
Att ses!!
Spännande som 17!!!

Just det, katrina ja...att se hela New Orleans så övergiven och förstörd.
Usch, och där finns väl otaliga övergivna hus kvar...

Övergivna hus är så sorgliga, ledsamma och vemodiga.

Kramar!!! OCH trevlig helg!!

Jemayá said...

Nej nu förstår jag inte - kommer månne mina kommentarer någonsin fram till dig (men det kan du förstås inte svara på om detta inte kommer fram....)? Är 100 % säker på att jag kommenterade förra show and tell, och nu hittar jag det ingenstans...det har också hänt förr! Känner mig lite övergiven av andra show and tell-deltagare (du inkluderad) - det är så få som kommenterar, fast jag för det mesta brukar delta :(.

Västmanländskan said...

Usch ja, en sådan katastrof för så många människor. Tack för en bra tolkning av temat.

Desiree said...

Mia, ja Katrina känns nog extra vemodigt på grund av att så många miste så mycket.

Marianne, hej. Jag tycker det är jättekul att du är tillbaka i Egypten nu igen och bloggar. Jag är verklien ledsen över vad som hände Skrållan. Oj tack för att du orkat läsa ikapp så mycket.Ja bloggträffar är ju riktigt kul för fast man inte träffats innan så är det ändå så att man lärt känna varandra så mycket genom bloggarna man läser dagligen.Sköt om dig och ha det bra. Kram.

Annika, detsamma som sagt. Hoppas det blir fint väder. Ska bli himla kul :-) Ha en toppen helg.

Jemaya, oj nä det måste hänt något för din kommentar för förra inlägget är spårlöst borta. Försvunnet i cyberspace någonstanns. Bra att denna kom fram iallfall. Jättetrist när det blir så.

Västmanländskan, tack. Jag tycker dagens tema var riktigt klurigt men å andra sidan är det kul att få klura. Vem har nästa månad?

Christel said...

Fin tolkning och tänkvärt med alla som tvingats överge sina hem pga orkan och finanskris. Ha det så skönt i solen, vi har också fint vårväder med sol idag!

Saltistjejen said...

Jag minns också när jag var i New Orleans senast vilket var 2007. Det var så annrlunda då jämfört när jag var där innan Katrina. Även om innerstaden hämtat sig ganska väl så var det helt klart mer "dött" än tidigare. man såg övergivna lokaler, affärer, restauranger och hem lite överallt. Och många fler fattiga på gatorna. Hemlösa.
Det är så fruktansvärt tragiskt när människor måste överge sina hem för olika katastrofer, sjukdom, fattigdom, krig eller annat. Att överge sitt hem måste vara en av de absolut svåraste sakerna man kan göra.

Hoppas ni fick en fin helg. Och du, TACK för ditt mail! Jag ska svara dig när jag får mer tid!!!!
Stoooor kram!!!