Tuesday, April 14, 2009

Söndagsutflykt till Selma och Montgomery



Under söndagen åkte vi på utflykt med C´s faster och make. Vi åkte till Selma som har en hel del portion av söderns charm, pampiga och vackra gammla hus samt är viktig ur ett historiskt perspektiv för den svarta befolkningen. . Vi åkte till den lilla staden Selma som ligger ett par timmar söder ut. Det skrev faktiskt en hel del om Selma i DN inför presidentvalet. För det var här som en hel del av de svartas kamp utspelade sig. Det var här som frihetsrörelsen marcherade i protest från Selma till Montgomery som är Alabamas huvudstad under 60-talet. Selma är en stad av betydlese för de svartas kamp och rättigheter. Här finns också många pampiga och vackra gamla sydstatshus att beskåda. Vi strosade runt i Selma och fotade hus och sedan tog vi och åt våran medhavda picknick nere vid floden.

Selma är en sömning småstad med en hel del portion charm. Det känns verkligen som om man förflyttas tillbaka i tiden när man kommer hit. Det är byggnaderna, husen, skyltarna och mycket mer som gör det. Här är forfortfarande den svarta befolkningen i majoritet känns det som. Man ser betydligt fler afroamerikaner här än vad man gör i Birmingham.

Efter besöket i Selma så stannade vi till i Montgomery som är Alabamas huvudstad fast den är mindre än Birmingham där vi bor. Men det är här guvernören sitter.




Här i denna pampiga byggnad sitter guvernören för Alabama, Bob Riley.



Här är C´s faster och make. De verkar njuta av livet och sevärdheterna här i södern. Det är jättekul att de ville komma hit och hälsa på oss. Faster G som är lärare har faktiskt även fått komma till en amerikansk skola och göra ett besök som våran granne Kim ordnade. Faste G tyckte verkligen uppskattade.




Passerade denna butik som jag tycker hade en massa roliga skyltar. Produkter som är väldigt typiska för södern.




I Selma finns en hel del mycket vackra storslagna hus. Men även mindre hus som är så vackra med dessa front porches som är så karakteristiska för just södern.




Jag kunde inte låta bli att fota denna damen. Hon såg så elegant ut. Hon hade varit på Påskbrunch på fin hotelet i Selma.

8 comments:

Anne said...

Vad läckra bilder!
Gillar den eleganta damen skarpt. Elegans var ordet!
Mycket vackra hus, inte för att jag varit i Södern men de känns väldigt typiska för hur jag tror det är hur jag lärt mig det ser ut via din blogg. Jag gillar verkligen verandan och arkitekturen.
Visst är det lite lustigt (eller vad man nu ska säga) att delstaterna huvudstäder oftast är små städer som man knappt kan och vet namnet på. Det verkar vara så i de flesta delstater.
Vad snällt av din granne att erbjuda lärar-fastern ett besök på amerikansk skola. Det var säkert uppskattat. När åker er gäster hem igen?

Sporty Spice said...

Fina bilder. Dit borde jag ju åka med min katt Selma! =)

Annika said...

Ja, jag minns så väl när DN skrev om Selma. Då tänkte jag på dina inlägg därifrån.
Historisk plats!
Vad kul att du plåtade damen! På Påsken klär man minsann upp sig här om man går i kyrkan, det är då säkert!!!
SÅ uppskattat det måste ha varit för Cs faster att få komma till en amerikansk skola!! Vad tyckte hon?
Kram!!

Anna, Fair and True said...

Vilka fina hus! Jag har alltid velat bygga ett amerikanskt colonial hus med stor veranda i Sverige!

Desiree said...

Anne, tack så mycket. Visst var hon läcker och elegant den damen. Jag har också förälskat mig i just de vackra verandorna som många hus har här på framsidan. Det blir liksom som ett eget och mysigt uterum. Våra gäster åker hem på måndag. Idag har de faktiskt åkt vidare till Nashville där de ska vara två nätter.

Sporty, ja ha ha det borde ut allt göra ta Selma till Selma ;-)

Annika, ah du läste alltså också artiklarna i DN om just Selma. Jag tyckte verkligen att de var interessant att läsa dessa artiklar om just denna lilla stad mitt i djupaste Alabama som trots sin storlek betytt så mycket historiskt sett för den afroamerikanska befolkningen. Ja faster Gisela tyckte det var toppen och hur interessant som helst med ett besök på en amerikansk elementary school. Jag blev själv riktigt sugen på att kanske göra ett besök där när jag hörde henne berätta om dagen hon fick uppleva där.

Anna, då är jag med dig helt för det vill jag också gärna göra.

Saltistjejen said...

Jag gillar verkligen den typen av hus! Så fina!!!! Vackra och välskötta och ja de ser helt enkelt så hemtrevliga ut! :-)
Roligt att ni tog släktingarna på utfykt. Minns när du berättade om Selma tidigare. Jätteintressant historia den staden har!
Kram!

Anonymous said...

Åh, jag älskar hus med front porches!! När vi var i Virginia funderade vi på om vi skulle kunna göra en front porch på Os föräldrars hus men det funkar nog inte riktigt ;-)
Spännande för Cs faster att få komma till en skola - kan du inte berätta mer om hennes intryck?
Stor kram!
PS Det blir onsdagsrecept om en stund...

Miss Marie said...

Åh, vilken elegant dam! Sådär ska man se ut på påsklunchen! :)

Kommer du att köpa hem några såna där skyltar till Sverige då? Är ju en kul inredningsdetalj! :)