Thursday, April 2, 2009

Fredagstema - Gult




Värdinna för april månads fredagstema är Värmländskan och först ut som tema denna månaden är ”Gult” Är gult fult? Nej det tycker jag inte alls. Vad betyder då gult för mig? Helt spontant när jag hör gult så tänker jag på små söta påsk-kycklingar, solen, apelsinjuice, citroner, gula blommor, bananer. Gult är en färg jag förknippar med våren. En färg man blir pigg av. En färg som lyser upp, en kreativ färg.

Jag har nog inte så mycket mer att säga i ord då det gäller gult men låter gärna bloggen uttrycka gult i bilder istället.

Ha en skön helg och sköt om er allesammans. Njut av allt gult och hoppas att den gula solen får lysa på er i helgen.





Bananer och ququats är gula och goda. De söta muffinsformarna jag köpte nyligen likaså men även dessa påskägg från IKEA med påskgodis.







Champange får väl även räknas som en gul dryck. Jag gillar min gula Sverigekopp jag fått i present. Honung är gult och är något som finns gott om här i Alabama.




En äng med gula blommor fanna jag i Great Smokey Mountains i Tennessee.




Gula kanoter som lyser i den gula solen en sommardag nere vid Mexikanska golfen.





Gult är gott till frukost. Gult kan nog räknas som en morgonfärg och något man blir pigg av eller hur?






Men även hösten bjuder på många fina gula nyanser.





Finns mycket gott som är gult som hummus, fruktsallad, ananas.




Majsen här är otroligt god och billig. Jättegott att lägga på grillen och grilla i sin blast. Men även lite lemon curd är inte fel fast kanske inte tillsammans med majs då ;-)




IKEA påsarna är något som är intesivt gult. Eller vad sägs om en kall öl på stranden?




Citroner är ju en gul klassiker och lemonad en varm sommardag är otorligt läskande och gott.





Det finns ju flera svenska klssiker som är gula som jag unnar mig här som hårdkokta ägg med kaviar eller jäst som jag tagit med från Sverige.



Ha en toppen helg.

19 comments:

Christel said...

Allt ditt gula funkar som en vitamininjektion för mig. Roligt med märket på bananen...! jag skrev i mitt inlägg att jag inte är så förtjust i gult, men jag har ändrat mig nu!!! Ha en härlig fredag och helg! Kram

Fritt ur hjärtat said...

Vilka härliga bilder! jag blir så glad och inspirerad. Ska själv ge mig på jakt:-)

Västmanländskan said...

Vilka härliga bilder!!! Så många gula fina saker. Att gult är braen morgonfärg har jag inte tänkt på, men det stämmer ju jättebra. Ha en glad och gul helg!

Anna, Fair and True said...

Så vackra bilder och fin tolkning av temat som vanligt! Gillar att du hade med champagnen!

Mia said...

Underbara bilder som vanligt! Klart att champagne ska vara med! Trevlig helg!

Miss Marie said...

mmm, jag älskar ju citron, så det kanske är därför jag gillar gult? :)

ha en bra helg!

Moster Mjölgumpa said...

Vilka roliga bananetiketter! Synd att det inte finns sådana här hemma.

Trevlig helg!

mammigranten said...

Vilka fina bilder!
HAr inte tänkt på att det är så mycket gult i maten eg, men det är det ju!
trevlig helg
kram

Annika said...

Vilket fint inlägg! SÅ bra du gjorde det!!
Inspirerande!!
Ha nu en jättefin helg!!
Kram!!

Norrsken och stjärnfall said...

Fina bilder här. Mycket gult blev det. Gula blommor gillar jag verkligen.

Anonymous said...

Ojoj, jag blir sååå hungrig av att titta på ditt fredagstema!! Hummus, lemon curd, ägg med kaviar - sååå gott!! Klockan är bara halv tolv men jag tror att jag ska börja förbereda lunch och det blir nog några kokta ägg med sallad, har tyvärr ingen kaviar ;-)
Trevlig helg!
Kram
PS Tack för ditt email, jag är så glad att ni också tycker att det ska bli kul med den mexicanska invasionen ;-)

Taina said...

Har du tagit med dig jäst från Sverige??? Får man det ;)
Otroligt fint inlägg!
Trevlig helg!

Anne said...

Åh, så fint. Underbara bilder på en massa olika gula saker.
Jag blev på glatt humör av dina fina gula bilder. Håller med, gult känns som en vårig färg, man blir glad av den. Färg är intressant överlag, hur olika färger kan påverka sinnesstämningen, kreativeten osv. Färgers påverkan ska nog inte underskattas.
Ha en riktigt trevlig helg! Ladda batterierna inför nya kommande besök.
Här hos oss ska det tydligen bli en väldigt vårfin helg, det har oturligt nog regnat mycket på helgerna den senaste månaden så en vårfin regnfri helg ser jag framemot. Ha det gott, kram!

Sara said...

Vilka fina muffin formar, var har du hittat dem? Jag har samma gula kopp med kronan pa, men jag anvander den som sockerskal : )
Ha en go helg.
Sara

Jemayá said...

Du har som vanligt helt underbara foton - jag blev hungrig :)

Anonymous said...

Vilka underbara bilder! Tack!
Underbar tolkning av temat.

Musikanta said...

Härlig fantasi och härliga bilder - som vanligt. Du är en fantastisk fotograf...

Tänk att jag glömde bort höstlöven som nästan är det vackraste jag vet...
Kram och ha en skön helg!

Desiree said...

Oj vad många kommentarer och fina komplimanger jag fått av er allihop. Tack så jättemycket jag blir otroligt glad över allt beröm. Det är jättekul att ni allihop uppskattar mina bilder så mycket. Det var kul att sätta ihop detta fredagstema då jag insåg att jag faktiskt hade en massa bilder som passade bra in på dagens fredagstema. Jag hoppas att ni allihop får en fin och skön helg med mycket gult solsken som sagt. Jag tycker som sagt att man blir både pigg och glad av gult. En härlig vitamin injektion är gult precis som Christel säger.

Bananetiketterna gillar jag. Vet inte om det är något nytt men det är något jag upptäckte för bara några veckor sedan att Chiquita börjat med dessa roliga budskap. Jästen har jag tagit med mig från Sverige. Det får man säkert inte men jag har gjort det iallfall och lagt i frysen och provat att baka med färsk jäst som varit frusen och jag kan meddela att det funkar utmärkt. Muffinsformarna har jag köpt på Crate and Barrel (googla så kommer du till deras hemsida).

Saltistjejen said...

Vilka härliga bilder Desiree! Som alltid! :-)
Jag gillar verkligen ditt sätt att fota. Du för alltid fram detljer eller en känsla så bra!
Kram!